Skandinaviske trafiktal for juni 2010

Når Ryanair starter å fly på CPH vil det vel gi en del vekst PP ?
Så vidt jeg vet skaper Ryanair en del trafikk som ellers ikke ville funnet sted ?

Ellers må jeg si meg noe forundret over dette merkelige fenomenet at Oslo området har blitt Skandinavias største område målt i flytrafikk, dette til tross for at SAS har valgt å ekskludere Oslo som hub, og at nesten alle andre norske byer flyr direkte utenom Oslo.

lurer på om man kan gjøre noe forsking på hvorfor det har blitt slik, og hvor lenge det kan vare ?
I utgangspunktet burde foreksempel Stockholmsregionen ha flydd mer en oss, de de har nesten samme geografisk avsidesliggende område som Oslo i forhold til Europa. Men har flere innbyggere.
Økonomisk vekst er nok en del av årsaken, så vidt jeg husker så jobbet det flere Polske fremmedarbeidere i Osloområdet en resten av Skandinavia tilsammen for noen år siden.
Disse skal vel frem og tilbake.
Mulig mer penger å rutte med til weekend turer, og fly reiser generelt.
Mulig dårlig infrastruktur på vei og bane, gjør fly til et bedre alternativ.
Uansett så blir jeg overasket vist dette fenomenet forsetter i all fremtid.
Kanskje noen som vet flere årsaker.

Nå så er holdningen vendt igen - 3½ time og en lille sarkastisk kommentar var hvad det tog...:headbang

Don't mention the war ;)

Jeg begynner å bli en smule lei av en nokså ovenfra og ned holdning som enkelte her inne viser - spesielt i diskusjoner hvor det er snakk om størrelsen på våre tre hovedflyplasser (samt når det begynner å diskuteres hvor IC ruter bør gå fra). Det er kanskje ikke veien å gå for å oppmuntre til diskusjoner...

Ellers må jeg si meg noe forundret over dette merkelige fenomenet at Oslo området har blitt Skandinavias største område målt i flytrafikk

Innenrikstrafikken på OSL er nesten tre ganger så stor som på ARN ... og den danske er ennå mindre. Mulig dette har innvirkning ...

Jeg begynner å bli en smule lei av en nokså ovenfra og ned holdning som enkelte her inne viser - spesielt i diskusjoner hvor det er snakk om størrelsen på våre tre hovedflyplasser (samt når det begynner å diskuteres hvor IC ruter bør gå fra). Det er kanskje ikke veien å gå for å oppmuntre til diskusjoner...

Enig...men aa legge frem tall som faar BP's TallTroll i Gulfen til aa Roedme er vel like lite fremmende ;)

Så er vi jo enige. Er personligt også ved at være træt af den yderst ensidige holdning som enkelte fremlægger når der diskuteres disse emner. Men om det er de samme vi tænker på ved jeg ikke ;) men tror det næppe...

Enig...men aa legge frem tall som faar BP's TallTroll i Gulfen til aa Roedme er vel like lite fremmende ;)

Joda, men i denne tråden ser jeg lite til det. Jeg har noen ganger prøvd meg med det jeg mener er nokså nøytrale tall (dvs. offisielle tall fra f.eks. SAS), men får likevel ikke akkurat konstruktive tilbakemeldinger..... Jeg satt med det inntrykket at motdebattaten syntes jeg var tilnærmet idiot som ikke forstod hans argumenter (noe jeg ikke tror jeg er.... :-))

Last edited:
Innenrikstrafikken på OSL er nesten tre ganger så stor som på ARN ... og den danske er ennå mindre. Mulig dette har innvirkning ...

Egentlig en absurd slutting, er ikke en flyreise en flyreise, når blir en flyreise mindre hvert en en annen ?

Tror det har mindre betydning for økningen, bare i tilfelle en eksisterende trafikk.

Hvorfor må vi fly mer og mer innenriks i % i forhold til resten av Skandinavia, blir landet vårt lengre og lengre?

Hadde alle bergensere, osv flydd via Osl på samme måte som de gjør fra de andre flyplassene i Skandinavia, ville Oslo hatt like mange utenlandsreisende, men det gir igjen ingen forklaring på økningen i %.

Last edited:
Egentlig en absurd slutting, er ikke en flyreise en flyreise, når blir en flyreise mindre hvert en en annen ?

Tror det har mindre betydning for økningen, bare i tilfelle en eksisterende trafikk.

Hvorfor må vi fly mer og mer innenriks i % i forhold til resten av Skandinavia, blir landet vårt lengre og lengre?

Hadde alle bergensere, osv flydd via Osl på samme måte som de gjør fra de andre flyplassene i Skandinavia, ville Oslo hatt like mange utenlandsreisende, men det gir igjen ingen forklaring på økningen i %.

En flyreise er selvsagt en flyreise. Men nordmenn forflytter ser gjerne mellom landsdelene med fly, mens svenskene og ihvertfall danskene benytter oftere andre reisemetoder.

Det forklarer selvsagt noe av det paradoks at det minste hovedstadsområde har såpass mange flyreiser.

En flyreise er selvsagt en flyreise. Men nordmenn forflytter ser gjerne mellom landsdelene med fly, mens svenskene og ihvertfall danskene benytter oftere andre reisemetoder.

Det forklarer selvsagt noe av det paradoks at det minste hovedstadsområde har såpass mange flyreiser.

Det forteller ingenting om økningen i % i forhold til de andre.

Uansett, jeg har grublet litt videre på årsaken, og jeg tror årsaken ligger i " money move" prinsippet.

Dette prinsippet fungere slik at mennesker forflytter seg stort sett der det finnes mest penger. Foreksempel så flyttet ca halvparten av Norges befolkning til USA på 1800 1900 tallet, dette var jo for å følge pengene, eller mulighetene. Derfor er jo Norge litt minde befolket nå en andre land, osv.

Så derfor er joe heller spørsmålet, hvor lenge det kan "the move" , vare, og i prinsippet kan det vare i evigheter, selv om det er en større mulighet for at det stabiliserer seg.
Men i prinsippet kan Norge ende opp med flere innbyggere en Sverige, eller Danmark, det er ingen automatikk at denne effekten stopper. Norge vil vel passere Danmarks befolkning om ca 20 år.
Så jeg tror jeg velger å la svaret bli opp til fremtiden. Det er for mange faktorer som kan påvirke denne utviklingen.

Siden vi har glidd litt uten med å ikke holde oss til juni, men synes å diskutere Scandinavia generelt. Her er noen tall til ettertanke, og de er basert på passjertallene for 2009 utgitt av slv.dk, avinor.no, lfv.se, skavsta.se og goteborgairport.se:

Norge: 5,6 flyturer pr. innbygger
Danmark: 3,8 flyturer pr. innbygger
Sverige: 2,7 flyturer pr. innbygger

Disse tallene er for reelle passasjerer, altså rapportene til de ovennevnte kildene korrigert for dobbelbooking ved innenlandsreiser og transit/transfer. Det som det ikke korrigert for er som cph.dk skriver på sine websider er at 20% av passasjerene kommer fra svensk side av Øresundsregionen. Så la oss dermed overføre disse, og da blir tallene følgende:

Norge: 5,6 flyturer pr. innbygger
Danmark: 3,3 flyturer pr. innbygger
Sverige: 3,1 flyturer pr. innbygger

Videre er det klart at ikke alle flyturene fra/til de tre landene er bare besatt med landes egne innbyggere, men la oss si at andelen utlendinger er liket fordelt i hver av landene for enkelhets skyld. Dermed er det forskjellene i innenlandstrafikken som kan spille en rolle. Jeg har enkelt tilgjengelig fra et av mine regneark utenlandsandelen til de tre store, og slik var de i 2009:

OSL: 52,3%
CPH: 89,8%
ARN: 75,4%

Dette gir et relativt godt bilde for landet som helhet, så hvis vi tar ut innenlandspassasjerene fra flyturene pr. innbygger ovenfor, ender vi opp med disse tallene:

Norge: 2,9 flyturer pr. innbygger
Danmark: 2,8 flyturer pr. innbygger
Sverige: 2,3 flyturer pr. innbygger

Nå er ikke dette hele sannheten, f.eks. utgjør transit/transfer-passasjerene på CPH for utenlandstrafikken i 2009 22,6%, og det er rimelig å anta at en stor andel av disse passasjerene var enten svenske eller norske. Det kan også sies at andelen utenlandspassasjerer er kanskje litt lavere for Norge som helhet enn de 52,3% som det er på OSL. Men så er ikke utenlandstallene for Rygge tatt med i beregningen (de startet ikke med å rapportere offentlig før i mai i år, mens innenlandspassasjerene flyr til/fra rapporterende flyplasser), så her er det en oppside igjen.

Det vi kan klart konkludere med er at nordmenn er de mest reiseglade i Skandinavia i 2009. Flere konklusjoner kan dere komme med.

Disse tallene forteller en del, men min erfaring med ruteplanleggning og det tall materiale flyselskapene oensket (AF, LH og AM) var ikke prosenter og hvor mange flyturer pr. innbygger - men hvor mange seter kan vi selge og til hvilke priser - og saa lenge antallet turer pr.innbygger ikke multipleseres med antall innbyggere - er informasjonen mangelfull for flyselskapene....spoersmaalet de ville ha til dette er - hva er stoerre Norge med 5.6 turer x folketall eller Sverige med 3.1 x folketall....det forteller noe om potensialet for en ny rute.....

Disse tallene forteller en del, men min erfaring med ruteplanleggning og det tall materiale flyselskapene oensket (AF, LH og AM) var ikke prosenter og hvor mange flyturer pr. innbygger - men hvor mange seter kan vi selge og til hvilke priser - og saa lenge antallet turer pr.innbygger ikke multipleseres med antall innbyggere - er informasjonen mangelfull for flyselskapene....spoersmaalet de ville ha til dette er - hva er stoerre Norge med 5.6 turer x folketall eller Sverige med 3.1 x folketall....det forteller noe om potensialet for en ny rute.....

Tallene til Kurt er vel stort sett det man kan regne med å få fatt i som utenforstående, og gir oss volumtall. Dette sier noe om størrelsen på markedet, men det som selvsagt er mer interessant for flyselskapene er forventede inntekter (volum x pris). Dette er imidlertid ikke så rett frem informasjon å hente ut for en som ikke jobber for et flyselskap. Det er jo heller ikke totalvolumet som nødvendigvis er det man er ute etter for å vurdere potensialet til en mulig ny rute (men kanskje hvor mange som reiser mellom f.eks. NO og MSP, eller en annen destinasjon, og hvilket formål reisene har), men som Kurt skriver så forteller iallefall tallene at nordmenn reiser mye.:)

Det er jeg helt enig i...men 5.6 turer pr innbygger sier ingenting om volum foer du tar med antallet innbyggere....

Riktig det dc-8-63, men så vil de også har hvilke retninger disse passasjerene tar. Da er vi langt inne på innsiden av markedsføringsavdelingene til de forskjellige flyplassene. CPH har egne sider for denne markedsføringen, men hos f.eks. OSL.no er dette helt fraværende.

Total passasjertall for de tre landene med de 20% forskyvning i svensker fra CPH er følgende:

Norge: 27,4 millioner passasjerer
Sverige: 27,7 millioner passasjerer
Danmark: 18,2 millioner passasjerer

Last edited:
Riktig det dc-8-63, men så vil de også har hvilke retninger disse passasjerene tar. Da er vi langt inne på innsiden av markedsføringsavdelingene til de forskjellige flyplassene. CPH har egne sider for denne markedsføringen, men hos f.eks. OSL.no er dette helt fraværende. I følge kilder består markedsføringsavdelingen på OSL av to personer, og sjefen der skal gå av med pensjon om kort tid.

Total passasjertall for de tre landene med de 20% forskyvning i svensker fra CPH er følgende:

Norge: 27,4 millioner passasjerer
Sverige: 27,7 millioner passasjerer
Danmark: 18,2 millioner passasjerer

De tallene satt opp mot hverandre har en skremmende likhet med med landenes GDP, gross domestic product : http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(nominal)

Noe som jeg har vært inne på før her på forumet.

Jeg undersøkte de 25 største landene i verden, og sammenlignet de med de 25 største fly-nasjonene i verden, og fant ut at de lå nærmest på rekkefølge etter GDP.

Vel å merke er det selvsakt visse avvik, foreksempel har et land som England som er på en øy, større fly behov, en et land som Belgia, osv. Men stort sett vil jeg påstå at man kan måle et lands fly-behov / størrelse etter GDP. Ser man foreksempel på Finland så kommer de altene etter.

Inden nogen her falder helt i svime over væksten på OSL og hvor høj denne har været sammenlignet med CPH og ARN, kunne det være interessant at se på væksten i antal lokal pax som i større grad end den totale vækst afspejler udviklingen i lokalmarkedet.

Jeg har derfor lavet en lille oversigt som viser udviklingen og væksten i internationale lokal pax på henholdsvis CPH og OSL de sidste 10 år (dvs. lokal dep/arr pax inkl charter renset for transfer og transit).

Har med vilje valgt ikke at medtage indenrigstrafik - ikke fordi de er mindre værd, men simpelhen fordi det ikke giver mening at sammenligne dette for CPH og OSL. Norge er et stort lang med lange og svært fremkommelige afstande, hvilke naturligvis giver en store volume af indenrigstrafik. Så for at kunne sammenligne direkte er der fokusere på den internationale trafik

Som det fremgår af oversigten har udviklingen i lokalmarkedet for henholdsvis CPH og OSL ikke været så forskellig igen. Begge har udvist stor vækst og har mere eller mindre den samme trend over de sidste 10 år.

Attachments

• CPHvsOSL_Local.jpg
    CPHvsOSL_Local.jpg
    79.9 KB · Views: 162
De store trend-brekkerne utgjør økningen i utenlandsflightene fra Torp og nå senest også med Rygge. OSL har balansert på designgrensen mange år nå, så disse to flyplassene har delvis fungert som avlastning for OSL. Siden TRF og RYG innen IATA-kretser defineres som en av Oslos lufthavner, bør vel også disse legges til i oversikten PP.

Men det som er den vesentlige forskjellen er mellom Danmark og Norge, det er forskjellen i antall flyplassen med direkteruter til utlandet. I Danmark er det vel bare 4 flyplasser: CPH, BLL, AAR (FR eneste aktør) og AAL (QI og DY). I Norge er i tillegg til de tre rundt Oslo-fjorden så er det KRS, SVG, HAU, BGO, AES, TRD og TOS - altså 10 flyplasser med regulære avganger til utlandet.

Last edited:
Back