Skandinaviske trafiktal for juni 2010

Oslo Lufthavn viser +5,9 %

Juni - nest beste måned siden åpning

I juni 2010 reiste 1 868 627 passasjerer over Oslo Lufthavn. Det er 104 319 eller 5,9 % flere enn i juni 2009. Dessuten er det bare 47 000 færre enn i juni 2008, som så langt er rekordmåned for passasjertrafikken på OSL. På utland vokste trafikken med 87 359 eller 9,2 %, og på innland med 16 960 eller 2,1 %. Antall flybevegelser var i juni 19 361. Det er 666 eller 3,6 % flere enn i juni i fjor.

Første halvår 2010 har antall passasjerer over OSL økt med 153 887 eller 1,8 %. Antallet flybevegelser er redusert med 2 039 eller 2,0 %. Setetilbudet i perioden er imidlertid økt da flyene i gjennomsnitt er blitt litt større. Utnyttelsen av flyene - kabinfaktoren - er derfor tilnærmet den samme i år som i fjor.

- Etterspørselen etter flyreiser er igjen på topp. Uten vulkanutbrudd og vekterstreik ville veksten hittil i år vært på over 6 % og dermed tilbake på nivået før finanskrisen, sier Markedssjef for Trafikkutvikling, Knut Stabæk.

Ti største ruter sammenliknet (+/- i forhold til juni 2009):

1. Trondheim 1,0 %
  2. Bergen -5,2 %
  3. Stavanger 0,4 %
  4. København 6,6 %
  5. Stockholm 4,8 %
  6. London 0,6 %
  7. Tromsø -1,9 %
  8. Bodø 3,8 %
  9. Amsterdam -6,5 %
  10. Ålesund 11,8 %

Sjekk trafikkrapporten i denne saken for alle tall: http://www.osl.no/osl/omoss/_presse/_nyhetsarkiv?JUNI_-_NEST_BESTE_MÅNED_SIDEN_ÅPNING&id=181-116191

Ti største ruter sammenliknet (+/- i forhold til juni 2009):

1. København 6,6 %

Så flyver nordmændene igen via CPH :drink

Bliver interessant at se tallene fra CPH - min forventning er at juni tallene vil være rigtig gode...

Jeg antar at økningen på CPH og ARN har noe med økt kapasitet hos SAS?

Så er tallene for ARN klar:

1.614.502 +5,2% (79750 flere pax end juni 2009)

Det märktes! Vi var nära paxrekord på SGS handlade bolag flera dagar under förra månaden!

Ja godt at se ARN er ved at komme tilbage i kampen igen - tæt på samme vækst som OSL i juni, efter at have haltet noget bagefter i lang tid. Spørgsmålet er hvornår ARN begynder at vise større vækst end OSL - jeg tror det nærmer sig...

Spørgsmålet er hvornår ARN begynder at vise større vækst end OSL - jeg tror det nærmer sig...

Er vel like lite sannsynlig at ARN tar igjen OSL som om OSL tar igjen CPH - legg merke til at jeg snakker om antall passasjerer. ARN utgjør i juni 86,4% av OSL passasjermessig. Hvis vi ser på størrelsen til ARN i forhold til OSL for alle seks måneder i år så utgjør ARN 89,1% av OSL. Tilsvarende tall for ARN første halvår 2009 var 91,4% av OSL.

Det nye i utviklingen i Stockholm er at den vanlige veksten i innenlandspassasjerene på Bromma har nesten stoppet helt opp. For juni var veksten nede på 0,9%, mens sett første halvår som ett var veksten innenland for Bromma 2,4% mot 2,4% samme tidsrom i fjor.

+4.7% På Stockholm-skavsta det står -4.7 på hemsidan men det måste vara fel! 246 111 passagerare.
Det har varit full fart på Stockholm-Arlanda i Juni så jag är inte förvånad med + 5.2 och 1 614 502 passagerare.
+1 På Stockholm-Bromma 177 259 passagerare.

Er vel like lite sannsynlig at ARN tar igjen OSL som om OSL tar igjen CPH - legg merke til at jeg snakker om antall passasjerer.

Læg mærke til at jeg snakkede om procentvis vækst og her er det vel ikke usandsynligt at ARN inden for de næste par måneder vil vise større procentvis vækst end OSL - og det er vist ganske længe siden det sidst er sket...

Er vel like lite sannsynlig at ARN tar igjen OSL som om OSL tar igjen CPH

Var der ikke en eller anden som indtil for ganske nylig fremlagde teorier og beregningsmodeller for hvornår OSL ville gå forbi CPH målt i antal pax - eller er det bare mig som husker forkert ;)

Var der ikke en eller anden som indtil for ganske nylig fremlagde teorier og beregningsmodeller for hvornår OSL ville gå forbi CPH målt i antal pax - eller er det bare mig som husker forkert ;)

Ja, var tog dom vägen...?

Det blir vel egentlig meningsløst å sammenligne OSL med CPH, da foreksempel Norwegian har flyttet en hel del avganger til Rygge.

Den eneste måten å gi et objektivt bilde av trafikkutviklingen er å slå sammen Osl, Rygge, Torp, og så Arlanda, skavsta, Bromma osv.

Så jeg må igjen bare ta av meg hatten for det ekstreme veksten Oslo området har hatt de siste årene :)

Back