Skandinaviske trafiktal for januar 2015

Billund:

I alt: 162.556 +0,4%

Indenrigs: 6.870 -26,6%

Okay, vi ved, at SAS planlagde at øge CPH-BLL til 6xdaglig, men i stedet blev ruten i efteråret reduceret til 4xdaglig. Nu ser vi, at passagertallet styrtdykker. Hvad skete?

http://www.bll.dk/om-lufthavnen/statistikker/2015

Kan det være at Billund har vært meget flinke til å trekke til seg nye ruter, slik at CPH i mindre grad tjener som en hub for reisende fra Jylland?

Personlig ser jeg ser ikke helt gevinsten av å fly dette strekket basert O&D sammenlignet med bil eller tog, men mulig jeg ikke er godt nok innsatt i de lokale forhold.

Kan det være at Billund har vært meget flinke til å trekke til seg nye ruter, slik at CPH i mindre grad tjener som en hub for reisende fra Jylland?

Personlig ser jeg ser ikke helt gevinsten av å fly dette strekket basert O&D sammenlignet med bil eller tog, men mulig jeg ikke er godt nok innsatt i de lokale forhold.

Billund (og Aalborg) har tiltrukket mange nye direkte ruter til udlandet, ja, men den negative vækst i indenrigstrafikken fra Billund kom (mere eller mindre) præcis samtidig med, at SAS reducerede. Indtil da havde ruten udvist god vækst lige siden SAS begyndte efter Cimbers konkurs.

Et meget defensivt træk af SAS, vil jeg mene. Hvorfor reducere en rute på forhånd, hvis den går godt? Jeg kender selvfølgelig ikke yielden.

Og det bliver nok ikke bedre når ES Air starter EBJ -CPH i marts hvor billigste priser er 30-40% billigere end fra BLL

Mens OSL er svakt ned, er det jo ganske betydelig nedgang for de andre litt større flyplassene som TRD, BGO og SVG. Så er tydeligvis endel geografiske forskjeller ute og går
At trafikken er ned innenriks er vel også naturlig nå vel både SAS og Norwegian har kuttet kapasitet for og få opp yielden

Den største nedgangen i Norge ser vi på lokalflyplassene. En samlet nedgang på 13,6% er lite lystig lesning for operatørene. Hammerfest hvor WF flyr kommersielle ruter er ned nesten 30% mens Florø som de flyr med enerett ligger på snitt. Regner med dette merkes godt hos et presset Widerøe om dagen.

CPH:

1.655.675 +0,7%

Danmark: -7,8%
Europa: +1,1%
Interkontinental: +3,1%

CPH har ændret lidt på opstillingen. "Indenrigs" er blevet til Danmark og gælder kun det egentlige Danmark nu. Tidligere indgik Grønland og Færøerne også i indenrigstallene. Tallene for trafik til/fra Færøerne ligger nu under Europatrafikken og Grønland betragtes som interkontinental.

Back