Skandinaviske trafiktal for 2012

Takk for rettelsen, på den annen side... håper veksten kommer på "red-eye" ... ...de neste 3-4 årene...
 
Rekordår for MOL i 2012, med 445.000 pax (ikke inkludert offshore og annen intern forflytning av mennesker, heller ikke inkludert transit, kun kommet og reist med rute og charterfly) Lufthavnsjefen tror neste år blir bedre med ca 470.000. Jeg tror det blir over en halv million. Sak på rbnett.no: http://www.rbnett.no/nyheter/article6935743.ece

Legger også merke til at SAS har en svært defensiv startegi på MOL, der det ser ut for at de ikke ønsker å få flere kunder. Etter nyttår reduserte de fra 3 daglige til 2 på strekningen MOL-OSL. På strekningen KSU-OSL flyr de 4 daglige till tross for at de har færre pax der.
 
Legger også merke til at SAS har en svært defensiv startegi på MOL, der det ser ut for at de ikke ønsker å få flere kunder. Etter nyttår reduserte de fra 3 daglige til 2 på strekningen MOL-OSL. På strekningen KSU-OSL flyr de 4 daglige till tross for at de har færre pax der.

Det er nok en grunn - f.eks at DY har 3, slik at totalen blir 5 daglige...? Spørs vel hvor mye de vil blø på et begrenset marked... Ellers så ser det vel ut til at KSU får 3 og ikke 4 daglige...?
 
Det er nok en grunn - f.eks at DY har 3, slik at totalen blir 5 daglige...? Spørs vel hvor mye de vil blø på et begrenset marked... Ellers så ser det vel ut til at KSU får 3 og ikke 4 daglige...?
Vel, SAS flyr omtrent 160.000 pax MOL-OSL (DY noe mer), mens de flyr omtrent 150.000 KSU-OSL. SAS sa under fjorårets (2012) Luftfartsjazz (arrangement i regi av Avinor) at de hadde ca 78% belegg på MOL-OSL. Trafikken på ruta er økende både for SK og DY, derfor syns jeg det fremstår noe underlig at de kutter fra 3 til 2, mens de opprettholder 4 på en rute med mindre pax.
 
Vel, SAS flyr omtrent 160.000 pax MOL-OSL (DY noe mer), mens de flyr omtrent 150.000 KSU-OSL. SAS sa under fjorårets (2012) Luftfartsjazz (arrangement i regi av Avinor) at de hadde ca 78% belegg på MOL-OSL. Trafikken på ruta er økende både for SK og DY, derfor syns jeg det fremstår noe underlig at de kutter fra 3 til 2, mens de opprettholder 4 på en rute med mindre pax.

Som sagt; det ser ut til at det kun er 3 daglige på KSU. Og det er vel mulig det er bedre økonomi i de pax som flyr til KSU (oljetrafikk på firmakontrakter)?

Men ellers; jeg har 1000 ganger irritert meg over at SAS trekker seg tilbake når DY kommer inn på en rute (BDU er vi helt ute fra unntatt sommeren, og på EVE og andre ruter har vi overlatt til DY å være den store), og trodde vel egentlig at denne trenden var over nå når det er slutt på Lindegaard doktrinen.

Men slik er vel verden, og det er sikkert noen som kan forklare at når jeg tenker slik så er jeg mer idealist enn realistisk økonomisk fornuftig...
 
Det er nok en grunn - f.eks at DY har 3, slik at totalen blir 5 daglige...? Spørs vel hvor mye de vil blø på et begrenset marked... Ellers så ser det vel ut til at KSU får 3 og ikke 4 daglige...?

Det kan jo være så enkelt som at KSU har høyere andel forretningstrafikk og at man derfor har en høyere frekvens. Som du sier har KSU heliport, noe som gir mye full flex billetter.
Ser at KSU stort sett står med 4 daglige fra OSL på ukedagene, en lørdag og 3 søndag.
 
Det kan jo være så enkelt som at KSU har høyere andel forretningstrafikk og at man derfor har en høyere frekvens. Som du sier har KSU heliport, noe som gir mye full flex billetter.
Ser at KSU stort sett står med 4 daglige fra OSL på ukedagene, en lørdag og 3 søndag.

Vel - jeg søkte bare noen tilfeldige onsdager i feb og da var det 3 fra KSU og som Wiggo sier 2 fra MOL. Men nå søkte jeg litt senere i feb, og utover våren, og da er det 4 daglige på KSU og 3 daglige på MOL.

Og da er det vel ikke SÅ ille Wiggo, når det blir totalt 6 fra MOL (3 SAS), og 4 fra KSU...?
 
Det er vel fortsatt fire rundturer KSU-OSL på hverdager, men som slankebrusmannen sier - frekvensene er litt tullete i januar-februar.

Ellers ble det et rekordår også for KSU i 2012: 383 646 passasjerer (terminalpax), som utgjorde en økning på 6,6 prosent mot 2011. Rekordåret 2007 ble slått med nesten 20 000 passasjerer. Alle flyrutene (Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim) viser dessuten god vekst, og offshoretrafikken har virkelig tatt seg opp igjen. :)
http://www.kvernberget.net/n132.php
 
Last edited:
Og da er det vel ikke SÅ ille Wiggo, når det blir totalt 6 fra MOL (3 SAS), og 4 fra KSU...?
Nå var det SK sitt tilbud jeg "tok en titt på". Antar at betalingen per pax må være betydelig høyere på KSU enn MOL siden de kan tillate seg å fly 4 rundturer på hverdager med under 50% belegg.
 
Nå var det SK sitt tilbud jeg "tok en titt på". Antar at betalingen per pax må være betydelig høyere på KSU enn MOL siden de kan tillate seg å fly 4 rundturer på hverdager med under 50% belegg.

Nå ror jeg meg veldig off topic her, men jeg føler for å tilbakevise denne påstanden.

Hvis vi tar for oss 2011 – det første hele året med kun Boeing 737-operasjoner mellom KSU og OSL: Dette året ble det gjennomført totalt 2.279 ruteflygninger mellom byene, og registrert 178.615 passasjerer på ruten. Dette gir et gjennomsnitt på 78,37 passasjerer per flygning.

Hvis vi sier at en gjennomsnittlig SAS-maskin på norsk innenriks har en setekapasitet på 136 passasjerer betyr det at det i snitt var et belegg på 58 prosent mellom KSU og OSL i 2011. SAS bruker imidlertid så og si utelukkende -500/-600/-700-serien til KSU. Disse flyene har en gjennomsnittlig setekapasitet på 123 passasjerer, noe som gir et snittbelegg på 64 prosent.

Dette var som sagt i 2011. I 2012 ble det registrert omkring 15.000 flere innenrikspassasjerer over KSU, selv om frekvensene til og fra OSL var like.

Så nei Wiggo, SAS flyr ikke med under 50 prosent belegg mellom Oslo og Kristiansund.
 
Back
Top