Skandinaviske trafiktal for marts 2014

Bll spotter

ScanFlyer Gold
OSL hadde en økning på antall bevegelser fra mars 2012 til mars 2013 på +11,6%. SAS på OSL øket med +17,9% på regulære ikke-charter-flygninger og tilsvarende for NAX var +18,5%. NAX hadde en liten økning i kabinfaktor, mens SAS viste en litt større nedgang. Tilsammen tror jeg vi nok må belage oss på at også OSL i mars hadde en tosifret prosentvekst, men hvor mye over er vansklig å estimere.
 
Det skal vel godt gjøres at begge bryter 2 millionersgrensen. CPH hadde i mars i fjor en nedgang på 0,4% og trenger i år en vekst på litt over 5,4% for oppnå 2 millioner. OSL hadde i mars i fjor en vekst på 3,3% selv med bare 2. påskedag i april og trenger en vekst på nesten 12,5% for å komme opp til 2 millioner. Men det er et men her og det er at tallene til OSL blir oppdatert med spedbarn både tallene for 2013 og 2014. Dermed blir det ikke nødvendig med en vekst på 12,5%, men kanskje ned på 11-tallet.
 
Indenrigs i CPH vil stige med over 20.000 i marts, hvis man tager udgangspunkt i tallene fra AAR, AAL og BLL. Klarer udenrigs at finde 80.000, vil CPH være i mål.
 
Det er til største del "påskeeffekten" vi ser her, siden det meste av påsken var i mars i fjor.
 
Litt om tallene til CPH i mars:

- Totalveksten utgjorde +91 379 passasjerer i mars
- Av dette var innenlandsveksten +21 944 passasjerer
- I mars øket transferen med rund +47 906 (CPH måler bare avgang, mens ankomst ikke oppgis. Et godt estimat for transfer blir da å doble avgangstallet).
- Da er spørsmålet hvor stor den lokale veksten er og to ytterpunkter kan etableres avhengig av 0% eller 100% andel av innenlandstrafikken som leder til en transfer
- - Lokal maksimumsvekst = +91 379 - 47906 = + 43 464 passasjerer
- - Lokal minimumsvekst = +91 379 - 47906 -21 944 = + 21 520 passasjerer

Edit:

Da her også OSL publisert tallene for mars:
1 930 461 passasjerer hvilket tilsvarer +7,6%
Her må det opplyses at tallene er oppdatert med ikke-betalende spedbarn. Hvis man sammenliger med tallene publisert i fjor med de som er publisert i år så er veksten +8,5%.

I alle tilfeller er denne veksten mindre enn endringene i movements som var på +11,6% i mars. Omtrent på dette siste nivået (+11,7%) var veksten i innenlandspassasjerer, men utenlandspassasjerene øket bare med +4,1%.

Kilde: http://www.avinor.no/tridionimages/201403_Månedsstatistikk_norsk_tcm181-164367.xlsx
 
Last edited:
Year_Rolling_Pax_Growth_2014-03.jpg


Da trenger vi bare tallene for 12 måneders veksten pr. 31. mars 2014
ARN = +1 522 079 passasjerer
CPH = +984 453 passasjerer
OSL = +1 233 245 passasjerer

NAX = +3 751 999 passasjerer
SAS = +356 000 passasjerer
 
Ikke helt ThomasB, for CPH har den bort i mot en nøytral innvirkning, mens den slår ut negativt for ARN og OSL.
 
Back
Top