Skandinaviske trafiktal for 2012

Bll spotter

ScanFlyer Gold
Re: Skandinaviske trafiktal for December 2012

Er faktisk overrasket over at der er 30000 transit pax på udenrigs i Billund!

Hvor fra/til?
 
Er faktisk overrasket over at der er 30000 transit pax på udenrigs i Billund!

Hvor fra/til?

Er ikke mange av de på TK sin IST-BLL-AAL-IST rute?

De som sitter igjen i flyet der går vel som transitpassasjerer
 
Re: Skandinaviske trafiktal for December 2012

Er ikke mange av de på TK sin IST-BLL-AAL-IST rute?

De som sitter igjen i flyet der går vel som transitpassasjerer
good point (ruten går omvendt, men det ændrer ikke på princippet)
 
Re: Skandinaviske trafiktal for December 2012

Swedavia har presenterat statistik för dec och helåret:

http://www.swedavia.se/PageFiles/420/docs/dec_12/fpl_201212.pdf

Dec:

ARN 1 390 003 pax, -3,0 procent

Jan-dec:

ARN 19 642 029 pax, +3,0 procent

Negativ trafik för ARN i december alltså. Svag uppgång i utrikesflyget och rejäl nedgång i inrikesflyget. Min gissning är att det är en effekt av konjunkturläget men också pga snökaos och hur helgerna var placerade.
 
Nest beste år på Torp med over 1,712 millioner reisende!

Innenrikstrafikken totalt var på 590 138 passasjerer mot 350 275 året før. En vekst på hele 68,5 %.
Utenrikstrafikken er det dominerende segmentet på 1 122 600 passasjerer, mot 1 009 000 i 2011. Dette gir en vekst på 11,3 %.

I desember måned har 120 825 passasjerer reist over lufthavnen, mot 89 946 passasjerer samme måned året før. Dette gir en vekst på 34,3 %.

Innenrikstrafikken totalt utgjorde 45 952 passasjerer, en vekst på hele 72,4 % sammenlignet med 2011.
Trafikken til utlandet var på 74 873 passasjerer, en vekst på 18,3 % fra desember året før.

http://www.torp.no/Pages/News/News.aspx?Language=NO&pkNews=237&pkMenu=&pksMenu=&pkssMenu=
 
Re: Skandinaviske trafiktal for December 2012

OSL i tall:
Totalt: 22.080.433 +4,6%
Innenlands: 10.283.789 +2,2%
Utenlands: 11.796.647 +6,1%

Ser ut som charter definitivt ikke er dødt, med en vekst på 10,7% på årsbasis. Men et spørsmål er vel om innenriks er i ferd med å nå et slags tak, av både kapasitets og etterspørselsårsaker og man trolig vil kunne forvente mindre vekst her fremover?
 
Re: Skandinaviske trafiktal for December 2012

Det som kan øke innlandstrafikken litt er vel hvis tollreglene endres. Mente jeg leste et sted at det blir prøveprosjekt på dette i 2013?
 
Re: Skandinaviske trafiktal for December 2012

OSL i tall:
Totalt: 22.080.433 +4,6%
Innenlands: 10.283.789 +2,2%
Utenlands: 11.796.647 +6,1%

Ser ut som charter definitivt ikke er dødt, med en vekst på 10,7% på årsbasis. Men et spørsmål er vel om innenriks er i ferd med å nå et slags tak, av både kapasitets og etterspørselsårsaker og man trolig vil kunne forvente mindre vekst her fremover?

Måtte kanskje være innkommende turisme som bruker OSL som hub videre på innenriksdestinasjoner. Ifølge osl.no er mye av veksten på TOS fra vinter-/nordlysturister som connecter på OSL - og det gir jo løft for både utenriks og innenrikstallene.
 
Re: Skandinaviske trafiktal for December 2012

Da kom OSL-TOS seg over 1 million pax! :) For å være nøyaktig, 1 020 564.

For des ble det en økning på 4,2%, mens totalt for året ble en økning på hele 7,7%.
 
Re: Skandinaviske trafiktal for December 2012

Ikke så altfor store nyheter, men la merke til to små milepæler som ble nådd ved OSL:

*Innenrikstrafikken rundet for første gang 10 mill pax
*Trafikken til utlandet (rute) gjorde også det samme.

Fin-fin vekst altså :)
Og da var det bare å vente på tallene for resten av Avinor sine flyplasser, kommer ikke de rundt den 11. hver måned eller noe sånt?
 
AAL havde et minus på 12% i paxantal, så den har haft en del, må man sige. Hvertfald er indenrigspax faldet med 19% over hele året, hvilket er ca. 460.000 færre indenrigspax end i 2011. Så Cimber Sterlings konkurs har helt sikkert haft en mye stor påvirkning der.
 
Det er vel og bra at du er optimist sail4fun, men det er 1,26 millioner passasjerer i forskjell (OSL 22,08 millioner og CPH 23,34 millioner). Dermed reduserte OSL avstanden til CPH med 1000 passasjerer per dag i 2012 (altså 366 000 passasjerer). Med et slikt forskjell i tempo må vi nok vente 3,5 år til CPH og OSL jevnbyrdes.
 
Back
Top