• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Skandinaviske trafiktal for Oktober 2013

Bll spotter

ScanFlyer Gold
Århus igen tilbage igen igen er det indenrigs der er skurken med et fald på 12,7%

Skjønner ikke hva SAS holder på med på den ruten. På de fleste ettermiddagsavgangene fra CPH er det utsolgt nesten hver eneste dag. Og selv om man bestiller langt frem i tid, er det nesten bare full flex å få tak i på de fleste avgangene. Det hjalp litt i september og oktober da de satte inn større fly på de mest populære avgangene, men nå fra vinterprogrammet er det igjen ATR72 som flyr. Resultatet er underkapaistet så det holder.
 
Da er det bare årsprognosene som mangler
ARN: 20,50-20,67 millioner passasjerer
CPH: 24,09-24,10 millioner passasjerer
OSL: 22,91-22,94 millioner passasjerer

12 måneders rullerende tall ved utgangen av oktober var:
ARN: 20 441 426 passasjerer, +3,9%
CPH: 23 981 947 passasjerer, +2,9%
OSL: 22 820 304 passasjerer, +3,8%

Ellers fortsetter CPH å vise en nedgang i transfertallene fra at de utgjorde 23,9% av passasjererene for 1 år siden til ved utgangen av oktober utgjøre 23,3%. Dette gjør at 12 måneders rullerende transfer-passasjertall for oktober i fjor nesten er identisk med årets (+34 982 transfer-passasjerer i løpet av et helt år).

Jeg synes det forøvrig det er interessant at en rekke store hub-flyplasser viser negativ vekst:
Paris (Air France) -1,3%
Amsterdam (KLM) -3,2%
Helsinki (Finnair) -7,3%
Frankfurt (Lufthansa) -11,5%
Ingen regel uten unntak
London (British Airways) +9,5%
Men er det LHR som får en stor del av denne trafikkveksten? Hvis CAA-tallene fra september er en indikator viser det et LGW får 3 av 4 nye passasjerer (U2 og DY), men de gamle til LHR (BA og SK) må greie seg med 1 av 5 nye passasjerer.

Alle disse destinasjonene er typiske business destinasjoner og de har trolig også veldig lave transferandeler og stor lokalandel (Øresund). Dermed kan det hende at vi med dette kanskje har klart å dentifisere de problemområder SAS antyder i sin månedsrapport. Noe lignede kan vi ikke identifisere ut fra OSLs månedrapport (selv om AMS viser en nedgang på 2%). En konklusjon vi kan trekke for alle tre flyplasser er at de flyter mer og mer på leisure-segmentet og det er hovedsakelig LCCs som står for veksten.
 
Back
Top