Jag tror fortfarande på att avgiften har marginell effekt. Vilken påverkan hade skatten i Norge när den infördes? Nu vill ju inte Swedavia ge någon djupare analys till varför inrikesflyget minskar och då blir det till att spekulera istället. Ser att antal landningar på inrikesflyget är -14% medan passagerarna minskade med 8% så det tycks som om det skett en kapacitetsminskning hos de bolag som flyger inom Sverige. Beror detta på Nextjet-konkursen eller en neddragen produktion hos befintliga operatörer kan man ju fundera vidare på.
Jag tror fortfarande på att avgiften har marginell effekt. Vilken påverkan hade skatten i Norge när den infördes? Nu vill ju inte Swedavia ge någon djupare analys till varför inrikesflyget minskar och då blir det till att spekulera istället. Ser att antal landningar på inrikesflyget är -14% medan passagerarna minskade med 8% så det tycks som om det skett en kapacitetsminskning hos de bolag som flyger inom Sverige. Beror detta på Nextjet-konkursen eller en neddragen produktion hos befintliga operatörer kan man ju fundera vidare på.
Det er vel naturlig at det tar tid foer kapasiteten er tilbake etter en konkurs i et marked som ikke er preget av stor konkurranse til flere destinasjoner dit Nextjet floey og at dermed ser en nedgang paa ARN, de fleste av Nextjets ruter gikk jo til fra Arlanda. Innenriksmarkedet i Sverige preges i tillegg i langt stoerre grad av konkurranse fra toget enn i Norge.
För ARN finns statistik för trafik till och från övriga världen (dvs interkontinentalt) och i september ökade passagerarna med 7,9%. Detta innebär att interkontinentala resandet står för hela tillväxten på utrikesflyget.