Skandinaviske trafikktall februar

Hvorfor er påsken anderledes for Osl end for Cph og Arn? Holder I ikke fri skærtorsdag og Langfredag i Norge eller?

Påskeferie påvirker normalvis cph positivt, mens den på de to andre har negativ virkning. Det er på grund af forskellighederne i lufthavnenes trafikmønstre.
 
Norwegian hadde over 2.000 kansellerte flighter som følge av streiken. De aller fleste av disse i Norge og inn og ut av OSL.
 
Cockpitview vi venter i spænding på din opsummering af udviklingen i februar på flypladserne (..man bliver i tvivl om sit sprog herinde. Er i tvivl om flyplads/flyveplads/whatever er et dansk ord :p )

Trafikkstyrelsen har ikke sluppet tallene enda, men ut fra CPH sin rapportering så fortsetter den insatte IC kapasiteten å fylles. Nesten all tillagt nu kapasitet ser ut til å være besatt i februar.

På Europatrafikken fortsetter trenden siden NOV som også bekreftes av CPH. Ryanair og Easyjet tar mer eller mindre hele veksten i den lokale Europatrafikken. Dersom det er som CPH skriver at også DY vokser, er det trolig at SAS fortsatt opplever tilbakegang til fordel for de tre nevnte i FEB.
 
Trafikkstyrelsen har ikke sluppet tallene enda, men ut fra CPH sin rapportering så fortsetter den insatte IC kapasiteten å fylles. Nesten all tillagt nu kapasitet ser ut til å være besatt i februar.

På Europatrafikken fortsetter trenden siden NOV som også bekreftes av CPH. Ryanair og Easyjet tar mer eller mindre hele veksten i den lokale Europatrafikken. Dersom det er som CPH skriver at også DY vokser, er det trolig at SAS fortsatt opplever tilbakegang til fordel for de tre nevnte i FEB.

SAS kan sagtens opleve nulvækst, mens de andre tre er i fremgang. Mængden af passagerer øger jo stærkere, end der bliver tilført kapacitet. Som CPH skriver .."kagen bliver større".

Europa-operationer februar: +12,0%
Europa-passagervækst: +17,4%

Men ja, tænker du på markedsandel, så taber SAS helt sikkert terræn.
 
Ser man på de andre norske lufthavene så er det først og fremst de oljetunge som taper. Stavanger, Kristiansund og Florø har ganske stygge tall, og SVG merker virkerlig alle utenlandsrutene som har blitt kuttet med -14% på utland, hvilket fort hadde blitt -17% uten skuddår. BGO er såvidt i pluss, men hadde vært negativ uten skuddår. Trondheim og det mest nordover viser god vekst
 
Som nevnt i en annen post, så fikk Aberdeen virkelig føle det i januar, selv om reduksjonen fra Stavanger faktisk var minst. (20%).

BGO-ABZ -38%, OSL-ABZ -30% og SVG-ABZ -20%
 
SAS kan sagtens opleve nulvækst, mens de andre tre er i fremgang. Mængden af passagerer øger jo stærkere, end der bliver tilført kapacitet. Som CPH skriver .."kagen bliver større".

Europa-operationer februar: +12,0%
Europa-passagervækst: +17,4%

Men ja, tænker du på markedsandel, så taber SAS helt sikkert terræn.

Nå har jo ikke Trafikstyrelsen lagt ut tallene, men SAS økte jo totalt med 145.000 nye pax i januar for hele konsernet. Av dette er ca 20.000 nye IC pax på Hong Kong og økninger på de eksisterende rutene. Det betyr ca 125.000 nye pax på innenriks og europatrafikken for hele SAS. Samtidig har OSL og ARN en samlet fremgang på over 300.000 pax uten nevneverdig tilføring av konkurrende kapasitet. CPH sin fremgang er jo beviselig og rapportet kreditert til Ryanair, Easyjet og Norwegian.
Etter rapporteringen til SAS å dømme og sett i forhold til at det i liten grad er lagt til ny kapasitet fra andre selskap på ARN og OSL, tyder det meste på at det er her veksten ligger. Mest sannsynlig sterkest fra ARN.

Dersom all vekst teoretisk krediteres OSL og ARN, utgjør Det ikke mer enn rett over 1/3 av den totale veksten for februar fra disse flyplassene. Nedgangen på oljetrafikken på vestlandet treffer selvsagt noe, men er i størrelsesorden ubetydelig i forhold til det store bildet.
Nedgangen på for eksempel SVG preges jo i stor grad av reduksjon i kapasitet gjort av andre selskap enn SAS. Samtidig klarer ikke å se andre vekstdrivere enn SAS og tildels Norwegian som kan hamle opp mot ca 1/3 av veksten ut av ARN og OSL slik SAS sine markedsandeler er her.

Jeg er derfor redd for at SAS sin 2015 utvikling fortsetter. Alternativt hvilke andre selskap skulle nå vokse så kraftig fra ARN og OSL at de dytter ut SAS sin vekst fra ARN og OSL over på andre flyplasser? Norwegian rapporterer jo om en stabilisert etterspørsel i Skandinavia for februar.

Svaret får vi i januar 2017:)
 
Last edited:
Selv hvis SAS går i nul på CPH i år, vil deres markedsandel falde til 30-33 pct. som tingene ser ud nu. Det er et kæmpe fald. Edit: nok nærmere 34 pct.
 
Back
Top