SK907/SK908 innstilt i morgen

Jeg sa jeg var ferdig med denne diskusjonen, og det har jeg tenkt å overholde.- Jeg har sagt mitt, men det er ingen overraskelse at du kaster deg inn i det. Det gjør du alltid i slike diskusjoner. Og alltid står du last og brast med SAS. Imponerende.

Det er like imponerende at du har holdt på å diskutert i 2 sider, når du skulle ha holdt kjeft etter post #15

SAS er best, så enkelt er det :-)))

Kunne ikke sagt det bedre selv :D

Jeg sa jeg var ferdig med denne diskusjonen, og det har jeg tenkt å overholde.- Jeg har sagt mitt, men det er ingen overraskelse at du kaster deg inn i det. Det gjør du alltid i slike diskusjoner. Og alltid står du last og brast med SAS. Imponerende.

Påstånde, der er så langt fra virkeligheden må du nødvendigvis kunne forvente bliver kommenteret på. Hvad din dagsorden er ved jeg ikke, men dine påstande holder ikke vand. Det handler ikke og pro- eller kontra SAS - et er dig der gør det til det. Jeg ved til gengæld hvordan SAS ofte tackler disse situationer og har aldrig oplevet at nogen har ville nedprioritere en destination fremfor en anden - noget det reelle udfald jo også tydeligt viser. Derfor kommenterer jeg på baggrund af min viden på usande påstande.

I den forbindelse forstår jeg ganske udemærket at du ikke har mere at sige i denne sag - når det modsatte af det du har påstået rent faktisk viser sig at være tilfældet. :cry:

Men man kan jo ta BA som et eksempel som idag har kansellert den andre avgangen LHR-IAH (BA197). Alle der fikk neppe plass på avgangen tidligere på dagen (195), itillegg at de neppe var så tidlig på plass at de ville rukket den. Så selv om BA har en stor flåte så hadde de altså ikke noe annet fly å sette inn og passasjerene må da bookes via andre selskaper og flyplasser, akurat som dagens passasjerer med SK903 opplevde. Så en stor flåte reduserer bare risikoen, den eliminerer den ikke ;)
Mest sannsynlig ble passasjerene dels booket via andre av de 23 destinasjonene de flyr til i USA, eller med AA via f.esk DFW.
Endel ble sikikert også kontaktet med forespørsel om å ta den tidligere avgangen dersom kanselleringne varkjent i litt god tid. Jeg har iallefall opplevd å få slike forespørsler.

Last edited:
Artig diskusjon hvor over halvparten av innleggene ser ut til å være skrevet rett fra levra av folk som ikke har lest hva de egentlig svarer på.

FlyHi: Om DU hadde lest hele tråden før du kommer med en lengre konkluksjon så har det blitt opplyst flere ganger tidligere at ingen longhaul ruter hos SAS innstilles selvom 340-ern settes inn en ekstratur på OSL-EWR.

Påstånde, der er så langt fra virkeligheden må du nødvendigvis kunne forvente bliver kommenteret på. Hvad din dagsorden er ved jeg ikke, men dine påstande holder ikke vand. Det handler ikke og pro- eller kontra SAS - et er dig der gør det til det. Jeg ved til gengæld hvordan SAS ofte tackler disse situationer og har aldrig oplevet at nogen har ville nedprioritere en destination fremfor en anden - noget det reelle udfald jo også tydeligt viser. Derfor kommenterer jeg på baggrund af min viden på usande påstande.

I den forbindelse forstår jeg ganske udemærket at du ikke har mere at sige i denne sag - når det modsatte af det du har påstået rent faktisk viser sig at være tilfældet. :cry:

Det var ikke jeg som sa at flighten var innstilt, så spar deg.

FlyHi: Om DU hadde lest hele tråden før du kommer med en lengre konkluksjon så har det blitt opplyst flere ganger tidligere at ingen longhaul ruter hos SAS innstilles selvom 340-ern settes inn en ekstratur på OSL-EWR.

Jeg skriver jo også netop at jeg håber det ikke sker. Ikke at det er sket. Det var skrevet som en ironisk kommentar til påstandene om at OSL altid blev nedprioriteret.

Litt indirekte forstår jeg hvorfor enkelte føler at OSL alltid blir nedpioritert - hvorfor forsvant USA ruta fra OSL og ikke ARN sist f. eks?

Nei, jeg er fornøyd bare jeg finner billige biletter uansett jeg..

Litt indirekte forstår jeg hvorfor enkelte føler at OSL alltid blir nedpioritert - hvorfor forsvant USA ruta fra OSL og ikke ARN sist f. eks?

Fordi SAS tapte 10 millioner i måneden på OSL-EWR 2003-2004, mens det ikke var like ille på ARN-EWR

Når det blir uregelmessigheter som dette, sitter OPS i SAS med full oversikt over antall passasjerer ( begge veier) , ulike alternativer som kan brukes for å få med passasjerer på andre ruter osv osv. De er nok ganske så ufølsomme om det er OSL/CPH/ARN i dette tilfelet som får kansellering, men de vil søke å la konsekvensene bli så små som mulige,dvs la det gå ut over færrest mulig passasjerer til lavest mulig total "IRR-kostnad". Her spiller også selvsagt antall berørte passasjerer inn på en langrute som dette med de kompensasjonsregler som er innen EU/EØS.
Nå ser jeg på SAS FB at det er SK983 fra CPH til Tokyo som er tatt ut i morgen. Dette kan nok være fornuftig når man likevel er i denne situasjonen, da det er god kapasitet med andre STAR selskap både til og fra Tokyo, slik at de fleste passasjerer kan nok bli godt ivaretatt uten så altfor stor forsinkelse totalt sett.

Er det sånn å forstå at maskinen som skal fly SK907 ikke kommer til å returnere til OSL som SK908 på søndagsmorgen men at den kommer til å forbli kansellert?

Kanskje dette er en liten reminder på hva man risikerer ved å fly med SAS på langruter. En snag på en maskin så er helvete løs med kansellering og rerouting.

Eller ha månedskort på NSB og stå å vente på Sentralstasjonen når der er signalfeil:stir

Er det sånn å forstå at maskinen som skal fly SK907 ikke kommer til å returnere til OSL som SK908 på søndagsmorgen men at den kommer til å forbli kansellert?

908 er planlagt å gå i morgen med en A330, så da byttes fly på EWR, slik 340 maskinen går til CPH sannsynligvis. Men alt avhenger at maskinen med snag på EWR kommer opp å gå igjen. Fort som F.

Noen er tydeligvis mer hårsåre enn andre, og både de som påstår at bookingen går dårlig og at Oslo / Norge blir nedprioritert, vet tydeligvis ikke hva de prater om :) det er ganske logisk at det var sk908 som ble kansellert, i og med at det var den som stod med snag :)

Det som ikke forundrer meg er at det er de samme som uttaler seg med glupe ideer og teorier hver gang sas/dy, osl/cph/arn og boeing/airbus diskuteres :) good fun, men du verden så lite konstruktivt

Men som jeg ser det, er det 3 maskiner som går TIL EWR i dag. Hva gjøres med den 4. som står der allerede? (Hvis snag er fikset)

Jag blev precis påmind om varför jag inte är lika frekven här inne som jag brukade vara...

Snags på utestation är ett h-vette för alla bolag oavsett fleetsize. Som det har skrivits ovan sitter det en operations avdelning med alla fakta på bordet och tar beslut baserat på den totala kostnaden och annat. Som det verkar nu så sprider man inställningar på alla tre baser SK903/907/983. Men det är svårt att göra alla nöjda oavsett om man heter SK/DY/LH/BA....

Jeg må få si meg helt enig med Savipix her, også i det andre du sier, been there done that!:fly

Jeg er selvsagt enig med deg og Savpix og enkelt andre her som fortsatt har gangsynet i orden, og veldig uenig med konspiratorikerne.

Derimot er jeg uenig med deg og Savpix om måten dere velger å løse problemet på. Men dere må gjøre det dere føler er riktig, altså, og jeg forstår at dere velger å holde deres deltakelse her på et minimum. Men kvaliteten på diskusjonene ville nok bedre seg hvis dere heller valgte å poste mer, ikke mindre.

OY-KBN dvs en 330 flyr 908 som lander Søndags morgen. Severdig den også:D
340.en flyr som 904 til ARN.

Back