• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SK Enveispriser

Bizflyer

FinalCall.travel/no
Medlem
Jeg har bestilt meg en tur til Berlin kommende helg. Og med SK's nye enveispriser så er jo det en drøm!

Jeg skulle bare fly en vei, da jeg tar sjøveien hjem!

Vel! Torsdag ettermiddag, sånn ved 14 tiden sjekker jeg sas hjemmeside. En vei, Krsand - Oslo - Berlin, kr 919 med avgifter. Det var jo ikke så værst. Får bestille hjemme i kveld da, tenkte jeg. For i morgen er det jo mindre enn 7 dager til avreise så da går nok prisen opp. Sjekket igjen før jeg gikk fra jobb, ca kl 1630. Da var plutselig prisen steget til kr 1616 med avgifter. H....ete, tenkte jeg. Da var jeg for sen. Og dro hjem mens jeg tenkte på hva jeg skulle gjøre. Vurderte å bestille enveis billett til Oslo, for deretter å kjøpe billett med Germanwings Oslo - Berlin som kostet den nette sum av 3 kr pluss avgift.

Vel hjemme og litt ut på kvelden bestemmer jeg meg for å sjekke SK siden igjen. Da var klokken ca 2000. Da var prisen tilbake til 919 kr og jeg forter meg å bestille. Sjekker da også hva en enkeltveis billett til Oslo måtte koste. Da på samme avgang, 0745 fra Krs til Osl. Skulle man bare til Oslo kostet billetten 939 kr. Ja, forstå det den som kan!

Neste dag (fredag) sjekker jeg igjen SK siden og ser til min store forbauselse at da har prisen sunket til 769 kroner for samme flightene Krs - Osl - Txl. Da føler jeg meg egentlig litt snytt! Og den prisen gjelder ennå i skrivende stund, mandag kveld.

I løpet av helgen snakket jeg med min kamerat i Berlin som var forbauset over hvor billig vi hadde fått billettene våre (dvs at en annen kamerat som skal fly tur/retur den helgen - hjem på mandagen, hadde betalt kr 1350 for tur/retur). Han fikk nemlig på langt nær samme priser når han søkte på reise fra Berlin til Krsand og retur.

Dette fant jeg underlig og gjorde derfor mine egne undersøkelser.
Først søkte jeg på Berlin - Oslo - Krsand/ retur med utreise fredag 9 og hjem mandag 12 desember. Billigste pris jeg da fikk opp når jeg søkte ut fra at jeg fortalte systemet at jeg bodde i Tyskland var 841 euro. Dette er jo nær 8000 kr. Vanvittig. Søkte så ved å si at jeg bodde i Norge, men skulle reise ut fra Berlin. Pris: 7800 NOK.

Så kom jeg på den gode ideen, om at SAS reklamerer med sine enveis priser. Som kjent var prisen en vei, Krs - Berlin 769 kroner, og det var det også om man skulle reise denne strekningen mandag 12/12. MEN, og det er et stort MEN: For enveis billett Berlin - Oslo - Krs fikk man ikke opp den fine oversikten man får opp ved å søke andre veien. Nei, her var det mer det gamle oppsettet, og samme flyrute som vi hadde valgt kostet da en vei NOK 6800,-. Og vi snakker billigste turistklassebillett.

Jeg er vel ikke den eneste som finner hele enveispris politikken litt merkelig. Kanskje de heller burde kalle den for "utreiseprisene"? Dårlig reklame for SK, dette!!:pissed

BF:cool2

Replying to Topic 'SK Enveispriser'

Er det ikke fortsatt slik at det er unntak for enveisreiser fra Tyskland (p.g.a. samarbeidsavtalen med Lufthansa)?

Jo det er korrekt at LH blokkerer enveis priser. Historisk har Tyskland alltid hatt hoeye enveispriser naar reisen begynner i Tyskland. Som gammel tariff instruktoer var alltid Tyskland greit aa ha som eksempel paa at 2 enveis billetter ble ca 125% av tur/retur pris....

At prisene varierer er helt naturlig, det er avhengig av tilbud / etterspoersel .... det er noe du vil finne hos alle aktoerer (kanskje med unntak av Lufthansa, de vil jo helst at alle setebeltene skal festes i samme sekund - I only want to hear ONE CLICK:p )

men, enveisprisene kommer - også på BER!!

Jeg drømmer om tur/retur priser, servering ombord, aviser ombord...drømme - drømme

Pssst! I dag er Berlin i julekalenderen. Tur/retur for under NOK 900,- :up:

At prisene forandrer seg hele tiden, skjer jo ofte. Det skal jo nevnes at det ikke bare er EN person som som sitter hjemme og booker billetter, men "hele verden" Plutselig er det noen som kansellerer sin reise eller booker i en booking klasse, og da er den tilgjengelig/utilgjengelig igjen. Synes ikke det er så merkelig!! Bookinger er "levende" helt til flighten er stengt for salg.

Bra oppsummert...:up:

Originally posted by EB

Jeg drømmer om tur/retur priser, servering ombord, aviser ombord...drømme - drømme

EB, da får du bare en opplevelse pr. tur. Nei, en-veis er best, og da kan det bli slike turer:
EuroTour2005_400.jpg

Men nå er planleggeren i PSC i full gang med neste tur. Det jeg har sett til nå er dobling av antall hopp til åtte og min logg får da seks nye flyselskap, seks nye flyplasser, fire nye flytyper.

Originally posted by EB

Bare å velge Finnair, LOT, CSA, Lufthansa, SN, KLM, Air France eller BA det. Serveres både vått og tørt. Aviser får man også.... nett så i gamle dagar!

Originally posted by LN-FOC

Originally posted by EB

Bare å velge Finnair, LOT, CSA, Lufthansa, SN, KLM, Air France eller BA det. Serveres både vått og tørt. Aviser får man også.... nett så i gamle dagar!
Og så kan man få alt av dette på Air Berlin som i gamle dager og dessuten også kunne kjøpe en-veisturer.

Enveisprisene til tyskland kommer vel ikke på SK codeshare med LH?

Originally posted by KLMNordic

At prisene forandrer seg hele tiden, skjer jo ofte. Det skal jo nevnes at det ikke bare er EN person som som sitter hjemme og booker billetter, men "hele verden" Plutselig er det noen som kansellerer sin reise eller booker i en booking klasse, og da er den tilgjengelig/utilgjengelig igjen. Synes ikke det er så merkelig!! Bookinger er "levende" helt til flighten er stengt for salg.

Jo men at prisene endres frem og tilbake med 6-700 kroner på så kort tidsrom er jo rimelig mye da, selv om det bestilles og avbestilles aldri så mye.

Originally posted by SAJblue

Jo men at prisene endres frem og tilbake med 6-700 kroner på så kort tidsrom er jo rimelig mye da, selv om det bestilles og avbestilles aldri så mye.

Hvorfor det? Dette er jo et uttrykk for tilbud og etterspørsel regulert etter nettopp, tilbud - antall ledige seter, etterspørsel - hvor mange som vil ha setene. Det kan gi interessante utslag. Jeg bestilte fem billetter en gang og fikk fire veldig billige og en en god del dyrere. Bestilt samtidig, men min bestilling fylte opp det som var av billige plasser. Widerøe ordnet det - igjen.

Det er slik at om du diskuterer for lenge med ungene om de skal eller ikke skal være med, så kan du miste billigbillettene. Det har jeg også opplevd :(

Å klage på at prisene stiger etterhvert som avgangen nærmer seg synes jeg blir unødvendig kritikk mot SAS. Selvsagt reguleres prisen fortløpende, også hos SAS selv om dem reklamerer med enveis-priser og billige billetter.

Erfaringsmessig bør en vel bestille så snart en har sjansen på en billig billett, og ikke vente.

Jeg er meget godt fornøyd med at SAS har innført rabatterte enveisbilletter på utlandet. Meget bra SAS! Nå er det jo, i motsetning til tiden rett etter innføringen av disse prisene, også mulig å få billige billetter på returen fra utlandet og til Norge.

Jeg har nettopp reiset TOS-WAW-LON-TOS på slike billetter til den nette sum av kr. 4.000,-. Det vil jeg kalle rimelig, og tør egentlig ikke tenke på hva en slik billett ville kostet for bare ett års tid siden....

At billettprisene endres er vel ikke unormalt og jeg har også sett slike relativt "dramatiske" prisendringer, men det er vel vanskelig å kritisere SAS for dette. Det er vel heller ikke slik at man har glidende overganger mellom prisene i ulike bookingklasser, slik at om en billig klasse blir full så kan vel neste pris fort være endel hundrelapper dyrere.

jy

Back