SK 1469 trillet inn i gate på OSL

Re: SK 1469 trillet inn i gate på OSL

Hvilken maskin var det som var uheldig på CPH? Var det en 321?
 
Re: SK 1469 trillet inn i gate på OSL

Neppe - men det var mulgens noen som reiste passivt ettersom de fikk avbrutt slingen sin.

Crewet ble sendt passivt med neste avgang sammen med undertegnede og andre med connections og gullkort.

Rakk ikke mitt fly til Dublin så ble sendt med Lufthansa via Frankfurt. Ingen krise: Warsteiner :drink
 
Re: SK 1469 trillet inn i gate på OSL

Det er jo ganske merkelig at flyet trillet bakover, når bakken ved gate 44 heller fremover.

Fra brohodet heller det MOT internveien, fra bakkant av brohodet heller det BAKOVER på OSL. Dette bør de fleste som jobber med handling på OSL vite.

Viktig; jeg synser IKKE på hva som har skjedd, men står det et fly på stand med brotilknytning vil den mest sannsynlig alltid trille BAKOVER av naturlige årsaker.
 
Re: SK 1469 trillet inn i gate på OSL

For å klare opp litt. Som ENGM 911 sier, så ruller flyene bakover på gate, hvis man slipper bremsene.

Det er ikke alltid man klarer finne chocks med engang, da det er smarte grunner alltid er noen som fjerne der fra gatene(enkelte trenger 2 chocks, andre 6).

Vi skal sette chocks med engang flyet har kommet inn, med anti-kolisjonslyset av. Dog, mange av pilotene er veeeeeldig raske med å slå av bremsene(noe som er helt normalt på airbus, hvertfall SAS og LH sine), så at ikke flere uhell har skjedd, er et under.

Døren var heller ikke revet at på A320`en på OSL, så dette er bare tull fra media.
 
Last edited:
Re: SK 1469 trillet inn i gate på OSL

Vel..etter mange år på Osl så mener jeg fortsatt at bakken heller mot terminalen. Skulle det vært ett større fly ville jeg skjønt det kunne trillet bakover. Men hvem har noen gang trykket på knappen på broen for "chocks on" da?
 
Re: SK 1469 trillet inn i gate på OSL

Vel..etter mange år på Osl så mener jeg fortsatt at bakken heller mot terminalen. Skulle det vært ett større fly ville jeg skjønt det kunne trillet bakover. Men hvem har noen gang trykket på knappen på broen for "chocks on" da?

Standard prosedyre for LH. Enten skravle direkte med cockpit, eller chocks on-knappen.
 
Re: SK 1469 trillet inn i gate på OSL

Standard prosedyre for LH. Enten skravle direkte med cockpit, eller chocks on-knappen.

Samme med KL/AF. På AF får vi ikke kjøre på broa før det er bekreftet med chocks on og brakes off via headset faktisk.
 
Re: SK 1469 trillet inn i gate på OSL

Nå er det i teorien ikke like viktig å slippe bremsene på Airbus som Boeing, siden Airbus har brake cooling fans.

Og ja, gatene er designet slik at et fly vil trille bakover og dermed ikke inn i terminalen..

Rampen, husk at hovedhjulene og mesteparten av vekta er ganske mye lenger bakover enn dør 1L.
 
Re: SK 1469 trillet inn i gate på OSL

Nå er det i teorien ikke like viktig å slippe bremsene på Airbus som Boeing, siden Airbus har brake cooling fans.

Bremseviftene er optional extra så der er noen operatører som ikke har tatt seg bryet til å montere dem. De er kjekkest å ha ved korte bakkestopp og høye landingsvekter.

Ellers skjønner jeg ikke helt hvorfor de absolutt må sette parkeringsbremsen av ved parkering. I følge Airbus sine manualer er det ikke en nødvendighet med karbonbremsene med mindre det forventes veldig varme bremser eller problem med å kjøle dem tilstrekkelig. Kun en gang har jeg vært med på å sette parkeringbremesen av under en bakkestopp. Boeing bruker vel fremdeles for det meste fortsatt stålbremser så da er det forståelig at parkeringsbremsen settes av. For Airbus sin del vet jeg ikke om der er fare for at bremsene kan fryse fast hvis der er kaldt om vinteren og at det kan være en grunn til at de gjør det?
 
Last edited:
Re: SK 1469 trillet inn i gate på OSL

Joda, ser det med vekta. Men jeg har aldri sett et fly trille fra gaten på Osl noen gang..
 
Re: SK 1469 trillet inn i gate på OSL

Bremseviftene er optional extra så der er noen operatører som ikke har tatt seg bryet til å montere dem. De er kjekkest å ha ved korte bakkestopp og høye landingsvekter.

Ellers skjønner jeg ikke helt hvorfor de absolutt må sette parkeringsbremsen av ved parkering. I følge Airbus sine manualer er det ikke en nødvendighet med karbonbremsene med mindre det forventes veldig varme bremser eller problem med å kjøle dem tilstrekkelig. Kun en gang har jeg vært med på å sette parkeringbremesen av under en bakkestopp. Boeing bruker vel fremdeles for det meste fortsatt stålbremser så da er det forståelig at parkeringsbremsen settes av. For Airbus sin del vet jeg ikke om der er fare for at bremsene kan fryse fast hvis der er kaldt om vinteren og at det kan være en grunn til at de gjør det?

SAS har ikke brake cooling fans på A330/340. Har heller aldri hatt bruk for dem, da bakkestop vanligvis er mer enn langt nok til å kjøle ned bremsene. Eneste gang det har vært en aktuell problemstilling var ved TYO-BGO flightene sist sommer, hvor flyet bare fikk en kjapp turn-around før tomflyging til CPH, og vi ble anbefalt å bremse litt forsiktig.

Har aldri vært i OSL med A330/340, men på hele SAS rutenett ellers kommer mech på tråden med en gang vi har parkert og sier "chocks in place - you may release parking brake". Det skjer absolutt aldri på vår hjemmebase i CPH. Kanskje forskjell i rutiner på grunn av at det tar lang tid å kjøle ned bremsene når det er 50-60c rett over betongen...?
 
Re: SK 1469 trillet inn i gate på OSL

Er vel Norport som handler KLM på Sola..?
De har iallefall De-icen..
Not pointing any fingers:)
 
Last edited:
SK 1469 trillet inn i gate på OSL

Hvis dere hadde lest artikkelen hadde dere sett det er SGH som handler KLM på Sola. Men det er irrelevant i så måte.
 
Re: SK 1469 trillet inn i gate på OSL

Nå er det i teorien ikke like viktig å slippe bremsene på Airbus som Boeing, siden Airbus har brake cooling fans.

Teori og praksis er to forskjellige saker :) Jeg har kun flydd med stålbremser på 737, og jeg har aldri vært med på å release parkingbrake under turnaround. FR har som regel ikke mer enn 25 minutter turnaround, og selv når det er 30-35 grader har vi ikke hatt problemer med brake cooling...

Nå var det vel noe sånt som -15 grader på Gardermoen i går, og således burde det ikke vært noe behov for å release parkingbrake uansett flytype...

Turtle burde vel kunne ha en god formening om behovet for å release parking brake ettersom han daglig flyr rundt i A320 serien :)
 
Back
Top