SK 1469 trillet inn i gate på OSL

Re: SK 1469 trillet inn i gate på OSL

Det er jo ganske merkelig at flyet trillet bakover, når bakken ved gate 44 heller fremover.

En "Bad door day"... blir nesten litt Arne Scheie - har dette hendt før med andre selskaper, to på en dag? ^_^

Dette kan umulig være uflaks. Noen har ikke gjort jobben sin og det koster flyselskapet store summer.
Hvis det skulle vise seg å være handlingselskapene som har tabbet seg ut, må de stå økonomisk ansvarlig?

Skulle SAS mangle fly, så får de ringe FR... står vel fortsatt 115 fly vinterparkert her og der ... :)

Dette kan umulig være uflaks. Noen har ikke gjort jobben sin og det koster flyselskapet store summer.
Hvis det skulle vise seg å være handlingselskapene som har tabbet seg ut, må de stå økonomisk ansvarlig?

Vel, SAS og SGS er fortsatt samme pengebinge, så det blir veldig hypotetisk... Hadde det vært f.eks. Servisair eller Swissport som gjorde handling på en fremmed flyplass som gjorde en feil, og var skyld i skaden; JA...

Kan derimot umulig forstå at SAS OM-A eller SOP godtar å slippe bremsene uten å forvisse seg om at chocks er på plass...

SK 1469 trillet inn i gate på OSL

Kanskje SAS skulle forsøke Norwegians metode med å slippe parkeringsbrems for å jukse på offblocktid?

Jukse på offblocktid, med ankommende pax fortsatt ombord? Riiiiiiight. Gjett igjen.

Kanskje SAS skulle forsøke Norwegians metode med å slippe parkeringsbrems for å jukse på offblocktid?

Det er vel et forslag tidligere i tråden også...
Uansett noe i overkant optimistisk med åpen dør?

Sitter ombord i SK 1469. Fikk akkurat beskjed om at døren på flyet er skadet etter at det rullet inn i gaten. Bakkepersonalet hadde visstnok fjernet klossene på nesehjulet uten å gi beskjed til flightdeck.

Ekstra kjipt at det for meg ser ut til å være en flunkende ny A320...

Flunkende ny er vel en overdrivelse. Nyni SAS ja, men vel brukt totalt sett. Kjedelig uønsket hendelse uansett.... :-(

Beste hilsen Espen

Den siste hendelsen i CPH er merkelig. Det pleier da å gå en god stund fra flyet er parkert, gaten manøvrert til riktig posisjon og til cabindør blir åpen. På hele denne stunden har altså ikke bakkemannskap fått plassert ut klosser. Og er det ikke noe kommunikasjon mellom piloter og bakkemannskap om at alt er klart før bremser slippes? Og hvorfor var ikke flyets egen parkeringsbrems aktivert?

Hva er normal prosedyre for parkering egentlig. Jeg regnet med parkeringsbrems blir aktivert før setebelte-lyset slås av?

Dette kunne jo vært en potensiell meget stygg sak. Dersom passasjerer hadde startet å forlate flyet, så kunne jo noen ha blitt klemt mellom fly og gate, eller falt ned på asfalten.

Jeg lurer på om parkbrake er tatt av for tidlig i forhold til at rampagentene får satt på chocks.

På dockingene til OSL, står det vel "CHOCKS ON" så fort flyet har parkert/docked, gjør det ikke det, da? ENGM RAMP og andre kan vel bekrefte dette...

Er dette automatikk, eller er det "laser'n" som senser at personellet setter på chocks?
Og om det er automatikk, vil jeg anta pilotene tar av bremsene.

Mange piloter har spurt "are chocks really on?" så da bare titter jeg ut av brua igjen og ser etter om dem fysisk er på, for å virkelig være sikker.
Men man kan vel aldri være sikker nok.

Er dette automatikk, eller er det "laser'n" som senser at personellet setter på chocks?

Et slikt signal må da aktiviseres manuelt da ingen laser i verden kan sense at noen bærer chocks ... Noe annet ville ført til mange flere uhell. Her har nok gamle Murphy vært ute og gått ...

Jeg lurer på om parkbrake er tatt av for tidlig i forhold til at rampagentene får satt på chocks.

På dockingene til OSL, står det vel "CHOCKS ON" så fort flyet har parkert/docked, gjør det ikke det, da? ENGM RAMP og andre kan vel bekrefte dette...

Mange piloter har spurt "are chocks really on?" så da bare titter jeg ut av brua igjen og ser etter om dem fysisk er på, for å virkelig være sikker.
Men man kan vel aldri være sikker nok.

"CHOCKS ON" lyser på tavla når en av stuerne trykker på en knap på et panel under brua. Ingen som helst automatikk.

Det er jo ganske merkelig at flyet trillet bakover, når bakken ved gate 44 heller fremover.

Nå er det en stund siden jeg jobbet på OSL, men slakker ikke bakken litt ned mot terminalen på alle gater? Ble nesten overkjørt av en løpsk airstarter i retning terminal, så husker den godt...

Uansett, vedr. 44, hva kan da være årsaken? Pushing er jo usannsynlig.

I og med at det var samme passasjerer ved begge hendelsene, er det noen som vet om det var samme crew?

I og med at det var samme passasjerer ved begge hendelsene, er det noen som vet om det var samme crew?

Dette står i VG, så ta det med det kiloet salt som hører til den avisa.

Flere av dem fikk plass om bord på et nytt fly med nytt mannskap, som - uten videre problemer - klarte å komme seg fra Gardermoen.

Neppe - men det var mulgens noen som reiste passivt ettersom de fikk avbrutt slingen sin.

Karma og han der Murphy skal man passe seg for..

Back