Sjøflyulykke i Kvinnheradsfjorden 29JUL22

Re: Sjøflyulykke i Kvinnheradsfjorden (29/7)

Så videoen på VG.
Klassisk take-off stall..
Enten dro piloten for hardt i stikka, eller det var en kontroll lås installert.
(Eller feil CG eller for mye vekt, vann i flåtene, hale vind , etc.)
Umulig å si hvorfor det stallet ut, men det ser ut som god gammeldags stall.
 
Re: Sjøflyulykke i Kvinnheradsfjorden (29/7)

Helt enig i RTP'S betraktninger.

Men lurer litt på Flyindivid > ikke så mnge Cessna 189/185 igjen i Norge ?
 
Re: Sjøflyulykke i Kvinnheradsfjorden (29/7)

Enig med RTP.

Vanskelig å si om det er en basic mistake.

For meg ser det ut som ganske fulle aileron utslag.
Det er no no når du ligger på stallgrensen. Kun bruk av sideror og kunne kanskje vært unngått`
Men hva vet jeg.

Det gikk heldigvis bra med de ombord.

:fly
 
Re: Sjøflyulykke i Kvinnheradsfjorden (29/7)

Basert på VG-klippene, så ligner det jo på LN-BGO.

Bare spekulasjon > så beklager hvis det er feil !!!!
 
Re: Sjøflyulykke i Kvinnheradsfjorden (29/7)

185?
Har noen timer på slike individ, det er så my kraft på dem at man overlever mange slags "Mistakes".
Dette flyet hang nesten i propellen og høyderoret var OPP...?
Altså noen dro krampaktig i stikka isteden for å skyve den mykt forover.
De flyene har manuell flaps som kommer ut om man trekker i et stort handtak mellom setene: Som en siste sjanse kan man trekke full flaps og få nesa ned om det er last som har forskjøvet seg.:cry:

I Alaska var det noen garvete bush flygere som brukte slike metoder for å snu flyet 180 grader om man hadde rotet seg i en blind "canyon".
Legge flyet på siden, dra i stikka og full flaps med full spiker på motor.
De som overlevde hadde litt av en historie.

Nåja, lett å være etterpåklok, men dette var et sjeldent god opptak av en take-off stall med crash som følge at det blir nok visst på flyskoler i 50 år fremover: Man ser i slow motion hvordan en vinge staller ut, deretter den andre og plask så var alt over.
På en rullebane hadde det kanskje vært dødelig, vingen treffer asfalten først og knekker, der er bensin tankene, så blir det gnister og bål.
 
Re: Sjøflyulykke i Kvinnheradsfjorden (29/7)

Det er en 180

Ok, thx
Har noen timer på de også, både på hjul og på flottører.
Greie fly de også til sitt bruk, men man savner de ekstra 70 hestekreftene på 185. (Som er min favoritt: Om jeg vinner i tipping så stryker jeg til Texas og kjøper en 185 som ikke har vært i nærheten av Alaska eller saltvann, pent kjørt av en pensjonert kirurg med stor farm på 50 000 mål, men som skremte vannet av seg i en ground-loop pga lite hale hjuls tid og vil selge flyet billig til unge LN-RTP)
Done deal..:spin
 
Re: Sjøflyulykke i Kvinnheradsfjorden (29/7)

Dette er en klassisk t/o stall. 4 personer i en 180 - no problem. Men om man roterer av et sjøfly så flyr det i ground effect. Ut av groundeffect staller flyet.
Sjøfly har en montert angrepsvinkel på rundt 7 grader. Det skal ikke mye til før aoa overstiger 12/15. Et sjøfly skal «suges» i luften fra optimal step attitude. Nesa skal holdes nesten uendret i climbout - da får en en god mix av climb og akselerasjon.
Dette var en tullete hendelse som tilsynelatende, skyldes pilot error.
 
Re: Sjøflyulykke i Kvinnheradsfjorden (29/7)

Dette er en klassisk t/o stall. 4 personer i en 180 - no problem. Men om man roterer av et sjøfly så flyr det i ground effect. Ut av groundeffect staller flyet.
Sjøfly har en montert angrepsvinkel på rundt 7 grader. Det skal ikke mye til før aoa overstiger 12/15. Et sjøfly skal «suges» i luften fra optimal step attitude. Nesa skal holdes nesten uendret i climbout - da får en en god mix av climb og akselerasjon.
Dette var en tullete hendelse som tilsynelatende, skyldes pilot error.

Ha, ikke mye rotering på sjøfly nei, da havner du på første siden i VG.:(
For de som ikke har flydd flottører: I begynnelsen på TO er det full spiker og stikka tilbake med nesa oppe som når du tar av på vannski. Etter at man er på "stepp" så går stikka sakte forover for å bygge opp hastighet til å fly.
Da lirker man den forsiktig av vannet, kanskje på en flottør for å få litt mindre motstand. Må være fin på lanken hvis flyet er tungt og det terreng rundt fjorden. (Og varme temperaturer i lufta, stor forskjell)
 
Re: Sjøflyulykke i Kvinnheradsfjorden 29JUL22

Kom til å tenke på en lignende ulykke i Alaska met et selskap jeg jobbet for:
Setet til piloten løsnet og sklei bakover midt i take-offen. Han bare holdt seg fast i stikka men hadde ikke lange nok armer til å trekke av motor, derfor kom flyet seg i luften men i full stall. Det krasjet i en liten innsjø ved siden av flystripa og alle overlevde, men var vått.
Jeg kom og hentet dem med et annet fly en halvtime senere.
Skal se om jeg finner NTSB rapporten.
 
Re: Sjøflyulykke i Kvinnheradsfjorden 29JUL22

Det er en AD på skinnene Cessna setene beveger seg på. Hvis man overholder den skal det godt gjøres, men alt er mulig selvsagt.
 
Re: Sjøflyulykke i Kvinnheradsfjorden 29JUL22

Det er en AD på skinnene Cessna setene beveger seg på. Hvis man overholder den skal det godt gjøres, men alt er mulig selvsagt.

Tja, de bush flyene i Alaska ble fort slitt ut, det kunne gjerne bli 15-20 flyturer per dag med flyger ut og inn nesten hver gang. Det var også mye møkk og støv siden vi landet på grus striper og elvebredder. Legg til dårlig vedlikehold så kan alt skje. og det gjorde det også..

Fant ikke NTSB rapporten, dem har visst forandret på systemet, det var lett å finne slike rapporter før, nå ser det kronglete og ugjenkjennelig ut på den side. (Tviler dog ikke på at nerder som MOW kan lett tappe seg inn der: 1983, C-207, selskapet var Coastal Aviation og eskimo landsbyen tror jeg var Kwigillinok eller lignende stavelse)
 
Re: Sjøflyulykke i Kvinnheradsfjorden 29JUL22

Den eneste episoden som er logget i KWIGILLINGOK på åttitallet, er en 207 i 1983, men den gikk gjennom et snelag ..

https://app.ntsb.gov/pdfgenerator/R...ID=20001214X42107&AKey=1&RType=Final&IType=IA

Heisan, der fant du noe ja. N-75551 var mitt faste fly, men ikke meg som kjørte i grøfta.
Må vel grave i loggbøkene mine, hvis jeg kan finne dem, flyttet nylig og aner ikke hvor noe er..
Den ulykken jeg snakket om hvor setet skled bakover var på sommeren siden vannet var isfritt.
Kan ha vært en annen landsby, vi fløy til 50-60 landsbyer i det som heter Kuskomkwim-Yokon Delta, langt utafor folkeskikken og sivilisasjon.
 
Re: Sjøflyulykke i Kvinnheradsfjorden 29JUL22

Den eneste episoden som er logget i KWIGILLINGOK på åttitallet, er en 207 i 1983, men den gikk gjennom et snelag ..

https://app.ntsb.gov/pdfgenerator/R...ID=20001214X42107&AKey=1&RType=Final&IType=IA

Heisan, der fant du noe ja. N-75551 var mitt faste fly, men ikke meg som kjørte i grøfta.
Må vel grave i loggbøkene mine, hvis jeg kan finne dem, flyttet nylig og aner ikke hvor noe er..
Den ulykken jeg snakket om hvor setet skled bakover var på sommeren siden vannet var isfritt.
Kan ha vært en annen landsby, vi fløy til 50-60 landsbyer i det som heter Kuskomkwim-Yokon Delta, langt utafor folkeskikken og sivilisasjon.
 
Re: Sjøflyulykke i Kvinnheradsfjorden 29JUL22

Fant loggboka, feil årstall, dette skjedde vel i 1984 før 12. Juni, for da gikk selskapet konkurs.
I Februar 1983 fløy jeg LN-RTP :)

Se om du får hacket ut en liste av alle C-207 crash i 1984 Alaska..?
(Det var sikkert endel, flere venner og kolleger som crashet og ble drept, nesten som om det var krig: He bought the farm and that guy bought the farm, osv..)
:cry:
 
Back
Top