Sjøfly havarert ved BNN

Re: Sjøfly havarert ved BNN

Vet at G-DRAM og LN-BDG (tror jeg) har vært i området i det siste, kanskje en av disse ?
 
Re: Sjøfly havarert ved BNN

Vet at G-DRAM og LN-BDG (tror jeg) har vært i området i det siste, kanskje en av disse ?

Det var en familie på Trondheim i flyet. Så da var det nok et norsk-registert fly som gikk rundt.

- Den ene voksne personen hadde et kutt over øyet. På turen mot land fortalte de at de var fra Trondheim, hadde ferie og hadde vært en tur på Vega i dag, sier Marit Kvalø.

http://www.banett.no/nyheter/article556966.ece
 
Re: Sjøfly havarert ved BNN

Ser på bildene i banett.no at det er LN-BDG, og at flyet ser totalhavarert ut da ene vingen er revet av og andre store skader på flykroppen. Bra det gikk fint med de ombord.
 
Re: Sjøfly havarert ved BNN

Ser på bildene i banett.no at det er LN-BDG, og at flyet ser totalhavarert ut da ene vingen er revet av og andre store skader på flykroppen. Bra det gikk fint med de ombord.

Hvilket bilde er det du refererer til? Kan du poste link?
 
Re: Sjøfly havarert ved BNN

Var en snartur oppe i tårnet på BNN fredagskveld, da så jeg på radar at LN-BGD var på vei nordover retning Vega, derfor jeg tippet at den kunne være innvolvert.
 
Re: Sjøfly havarert ved BNN

Alltid trist med flyulykker... men godt det gikk så bra med alle ombord.

Betyr det writeoff, eller blir kan den settes sammen igjen?

Det har skjedd større mirakler før... Ingen ting er umulig for gode flymekanikere, så det hele er vel snakk om penger. Om det lønner seg eller ikke avgjør ofte forsikringselskapene. LN-ASE blåste rundt i Eivindvik, Gulen, på 1980-tallet og hadde lignende skader som LN-BDG har nå.

LN-ASE-01-640.jpg


LN-ASE ble bygget opp igjen og flyr fortsatt (?), nå i Sverige som SE-LCZ.

SE-LCZ-01-740.jpg


Vi får håpe at LN-BDG blir reparert, så "bestanden" av sjøfly i Norge holder seg.

Steinar
http://www.seabee.info/seaplanes/sjofly_norge.htm
 
Re: Sjøfly havarert ved BNN

LN-BDG er så gammel, 1956-modell, at den har færre vinduer langs siden, så verdien av vraket er vel ikke så mye verdt som et nyere fly. Men den har stor affeksjonsverdi!

Noen som husker TV2-programmet hvor Arne Henden (Fjordfly) fikk se igjen og bli med LN-BDG?
 
Re: Sjøfly havarert ved BNN

Godt at det gikk bra med de ombordværende i dette uhellet.

Får håpe at det nok en gang lar seg gjøre å restaurere dette flyet.
I småflymiljøet har det jo en viss historisk interesse.
Bygd som nr 2150 av typen.
(Nesten utrolig at Cessna klarte å bygge så mange av typen på bare tre år.)
Det sier jo hvor vellykket denne modellen var på tidspunktet, første bygd 1953.
Og mange Norske småflyselskaper har hatt suksess med typen.

Dette flyet var jo innom kjente Nor Flyselskap på Eggemoen, senere Nor-Fly.
Senere første fly hos Arne Henden i Sandane. Fjordfly, senere Firdafly.

Legendariske Gunnar Bakke i Kilen eide flyet fra 1965.
Det ble så flott restaurert i Trøndelag ca 1996, og har vært brukt av Trondheim Flyklubb.

Sagt igjen - håper det fremdeles har flere år i lufta,
og at flyklubben snart finner en avløsningsmaskin.

Et flott foto av flyet: (Stig Rokkones)
http://www.airpics.com/view.php?photo_id=118557
 
Re: Sjøfly havarert ved BNN

Video på TV2 viser landingen, det ser ut som om vannrorene er nede under landing.
 
Re: Sjøfly havarert ved BNN

Video på TV2 viser landingen, det ser ut som om vannrorene er nede under landing.

Så et bilde på Dagbladet av når flyet lå på hodet at det ene roret var oppe mens det andre var nede. Så jeg tenkte at det kanskje hadde noe med saken å gjøre....
 
Re: Sjøfly havarert ved BNN

NEI: Vannror nede skader kun vannrorene (så man kan få vansker med å manøvrere i vind eller legge til brygge) men påvirker ikke landingen.

Dersom man utfører sistnevnte handling noenlunde riktig bør ikke et så ødeleggende havari skje, attpåtil i nær vindstille, men for disse akk så ofte forekommende hendelser kan dessverre ingen avanserte tekniske hjelpemidler bidra...

Nuff said, som det heter på ytlandsk. Får bare sørge over at enda et fly i min loggbok er "drept". Selv et kort opphold i saltvann krever full demontering, rensing og gjenoppbygging. For ikke å snakke om nye vinger etc som her.

Synd, men som ovenfor nevnt pleier jo havarister å "gjenoppstå" selv om det ikke blir helt det samme som originalen for oss som kjente den.
 
Last edited:
Back
Top