• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Singapore oppgraderer CPH til 777-300ER

Someone

Moderator
Medlem
Singapore Airlines planlegger bytte flytype fra 777-200ER til 777-300ER. Det betyr introduksjon av både First og Premium Economy på ruten, samt en økning i antall business seter, og faktisk en nedgang i economy seter.
Litt overraskende da jeg ville tro dette var en rute som "ventet" på deres A350-900 med business/premium economy/economy konfigurasjon

Deres 777-300ER har konfigurasjonen 4/48/28/184, mens nåværende 777-200ER er 26/245

https://finalcall.travel/da/singapore-airlines-med-kraftig-opgradering-af-koebenhavn-ruten/
Singapore Airlines har vært et fast flyselskab i Københavns Lufthavn i mange år med sin rute til deres hjemmebase i Singapore. Ruten er længe blevet fløjet med en Boeing 777-200ER med 2 klasser ombord. Til efteråret bliver ruten kraftigt opgraderet. Til den tid sætter selskabet nemlig en større Boeing 777-300ER ind med hele 4 klasser ombord. Det bekræfter flyselskabet overfor FinalCall.travel.
 
Vil det bli mulig å booke EB award tickets i F på denne mon tro?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Litt overraskende da jeg ville tro dette var en rute som "ventet" på deres A350-900 med business/premium economy/economy konfigurasjon

Svært overraskende vil jeg til og med si, så ikke denne komme. Har vært ryktet i lange tider om A350 her, så regner med det er noe slags midlertidig disponering av flyparken kommende vintersesong.

Jeg tror ikke de benytter 77W pga F (4 F seter), men fordi de har god etterspørsel etter C (øker fra 26 til 48) mens Y til gjengjeld faller fra 245 til 184. Hvis de selger godt med C er det helt klart en fornuftig disponering frem til de har nok A359 tilgjengelig. Premium Eco blir også tilgjengelig nå, noe som generelt er et attraktivt produkt i regionen.

Synd vi ikke får tilgang på disse F setene med Eurobonus poeng.
 
Gledelig at de kommer med nyeste oppussede 77W. Den ser super ut i alle premiumkabiner.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
 
Næ, så koselig da :)
Fikk hoppet på salget av C-klasse til Australia nå i vinter, så da ligger det inne A350, A380, 777-200ER, og 777-300ER på rundturen. Greit med variasjon :)
 
Alle 772 til SQ fases vel ut ila dette året er det ikke?



Tror ikke det, men de skal vel mer eller mindre bort fra langdistanse (selv om endel innen Asia koner ganske langt)

De har fortsatt 21 maskiner i flåten, så trenger nok litt mer enn 7,5 måned for å utfase alle og bytte med A350. De holder jo også på å delvis sende endel A330-300 tilbake til utleier og de får ikke nok A350 maskiner i år til å klare dette
 
Korleis er desse i økonomi då? Er svært aktuel kandidat til Australia i oktober dette. Men det blir vel seating så langt bak som råd er :(
 
3-3-3 seating, så bedre plass enn manga andre konkurrenter.
Ellers er jo SQ normalt veldig bra sånn uansett
 
Hvordan i all verden skal de få solgt de F-setene? Ikke engang Emirates har F til København, som har F til nesten alle andre markeder.
 
Et par av dem selges i det norske markedet [emoji6]

Beklager at jeg tager en "gammel" tråd op uden at komme med egentligt nyt, men til spørgeren, Herlov, vil jeg bare understøtte Someones indlæg ved at nævne, at SIA direkte nævner de norske rejsende i forbindelse med opgraderingen:

”Vi er stolte af at tilbyde First Class på vores hurtigste og mest populære rute til Singapore – nemlig fra København. Det her nyindkøb viser, at vi satser på det danske og norske marked, der generelt har været i vækst for os,” siger Allan Hoffery, nordisk Sales & Communication Manager hos Singapore Airlines.

http://www.check-in.dk/cph-faar-igen-foerste-klasses-rute/
 
Da jeg fløy SQ CPH-SIN i C for et par år siden var det nesten bare nordmenn der fremme. Tydelig et godt premiummarked ut fra Norge, men desto snålere at ikke OSL også får sin egen rute. Tydelig at joint venture med SAS kanskje står litt i veien?
 
Da jeg fløy SQ CPH-SIN i C for et par år siden var det nesten bare nordmenn der fremme. Tydelig et godt premiummarked ut fra Norge, men desto snålere at ikke OSL også får sin egen rute. Tydelig at joint venture med SAS kanskje står litt i veien?

Det er sikkert ikke et stort nok marked for å ha både CPH og OSL, og danskene er i mindre grad villige til å ha transfer i Oslo kontra andre europeiske byer så da er det vel fornuftig å ha den CPH, all den tid nordmenn ikke bryr seg.

Dette er også et fly som SQ skal fylle nesten utelukkende med P2P trafikk da Singapore sin geografiske beliggenhet ikke er så veldig attraktiv for transfer til andre steder enn Indonesia og Australia. Og markedet til Australia er fakisk ikke så veldig stort fra Norge.
 
Det kom jo relativt tydelig frem når SQ møtte Flyprat ved et par anledninger siste par årene at SQ gjør det meget bra fra Norge og spesielt mtp at de ikke har rute hit en gang.

Som Aftenposten skrev:

Det er ingen tvil om at nordmennene er de viktigste skandinaviske kundene for oss i våre premiumklasser. Fra København sitter det nordmenn i 50 prosent av businessetene, og det er jo mye når man for eksempel tar i betraktning at Sverige har dobbelt så mange mennesker som dere, sier Lee til Aftenposten.

http://www.aftenposten.no/okonomi/Luksussetene-til-Singapore-har-flest-nordmenn-86211b.html

Og fra InsideFlyer:

Det er økning så å si over hele linjen, og det er spesielt morsomt å se at Oslo øker med over 33 prosent. Her er det stor konkurranse så dette er ekstra hyggelig lesning, sier Henrik Hanevold, Sales Manager i Singapore Airlines Norge. Hanevold mener videre at økningen også skyldes det ekstreme fokuset selskapet har på produktutvikling med for eksempel nye fly, oppgraderte menyer og nye Premium Economy. – Nordmenn er blitt mer kvalitetsbevisste, og spesielt slår dette ut når man skal reise lenger enn til Europa. Vi ser også at flere velger å oppgradere seg til business klassen eller vår nye Premium Economy klasse og har så langt solgt 30 prosent flere businessbilletter til ferie- og fritidsmarkedet enn på samme tid i fjor.

https://insideflyer.no/sterk-passasjervekst-for-singapore-airlines-i-norge/

Men så er det andre faktorer som kan spille inn og som en ikke får gjort noe med for å få på plass en rute.
 
Det har vel vært kjent at Singapore Airlines har hatt sprengt kapasitet på sin Business Class ut av København lenge. Nå blir det jo nesten en dobling av Biz seter ombord, så da er det kanskje mulig for flere å fly via København i stedet for å måtte via Frankfurt, London eller en av de andre europeiske destinasjonene.

I tillegg får man mulighet for å reise Premium Economy fra København, det har man ikke hatt før. Problemet kan vel kanskje bli at det blir mindre kapasitet i Economy, og det kan vel presse prisene der. Men heldigvis er det jo mulig å fly via andre destiansjoner, og så er det jo kommet økt kapasitet til Skandinavia gjennom den nye ruten de har åpnet fra Stockholm.

Men jeg lurer jo også på om de klarer å selge ut First Class setene sine. Eneste mulighet for å få booket bonusseter i First er jo å ha nok poeng i deres eget bonusprogram KrisFlyer.

På den andre siden har de jo en så strålende Business Class, at jeg helt ærlig ikke helt ser poenget med å bruke dobbelt så mye penger på å få et sete som er enda litt større samt å litt fjongere mat og drikke? Det gis heller ikke noen stor ekstra service på bakken. I allefall ikke på utedestinasjonene. I Singapore har man jo egen innsjekkslounge og First Class/ Private Room, men kommer man til Frankfurt eller København har man riktig nok egen innsjekksskranke, men ellers er det ikke noe forskjell fra Business pax.
 
På den andre siden har de jo en så strålende Business Class, at jeg helt ærlig ikke helt ser poenget med å bruke dobbelt så mye penger på å få et sete som er enda litt større samt å litt fjongere mat og drikke? Det gis heller ikke noen stor ekstra service på bakken. I allefall ikke på utedestinasjonene. I Singapore har man jo egen innsjekkslounge og First Class/ Private Room, men kommer man til Frankfurt eller København har man riktig nok egen innsjekksskranke, men ellers er det ikke noe forskjell fra Business pax.


Enig. Sammenlignet tidligere Y på SQ som C på div flyselskaper, og C på SQ som F på div flyselskaper. Da blir det vanskelig å se for seg hva F på SQ kan sammenlignes med [emoji16][emoji16][emoji16]



Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 
Back
Top