Jo, selvfølgelig velger man ikke Norwegian om SAS koster halvparten, eller motsatt.
Men det er jo et regnestykke det hele, og det tror jeg jo også HR-avdelinger kan regne ut.
Sett at du i utgangspunktet genererer drøyt 1000,- kroner i verdier pr. time arbeidet. Det tror jeg ikke er et ekstremt usannsynlig tall. Så koster f.eks SAS til Frankfurt 1600,- (i PLUS) og DY 1100,-. Med SAS sparer du 2*10 minutter i kø i security (verdi 330,-). Du kan også spise gratis. I lounge eller ombord (verdi 150?). Så kan du arbeide uforstyrret i loungen før avgang. Verdi usikker, ettersom du strengt tatt kan sitte på en krakk i terminalen også. Men på returen sparer du 15 Euro i internet kostnad.
Totalt har du mer en veiet opp prisforskjellen, og du har hatt det mer komfortabelt.
Så kommer den lavere stressfaktoren.
Oooops, møtet i Frankfurt medførte at du må ta med en koffert hjem. Åjj... Eeeeh... Skal vi se. Da må du møte opp før, kjøpe bagasje...
Så det er ikke så enkelt, med mindre man tenker at de ansatte ikke genererer verdi når de er i arbeid. Hos meg nyttevurderer vi turene og bruken av transportmiddel. Ingenting utelukkes, og man skal få mest spenn i retur.