Sier nei takk til gullkort og champagne på fly

Re: Sier nei takk til gullkort og champagne på fly

Får håpe att han importøren ikke skal i noen viktige møter. Med FR hvet en vel ikke helt når og hvor en lander. Jobben til han professoren kune sikkert en inder gjort bedre, og til 1/10 av lønna...
 
Last edited:
Re: Sier nei takk til gullkort og champagne på fly

Artikkelen irriterte meg litt også. Ihvertfall vinklingen med champagne og gullkort.

Det er jo tross alt ikke det som gjør at jeg foretrekker SAS foran DY&FR når jeg reiser.
 
Re: Sier nei takk til gullkort og champagne på fly

Dette er garantert bollocks.
De reiser nok med det som passer best og jeg blir ikke forundret om jeg ser dem i 2. etg på osl.
 
Re: Sier nei takk til gullkort og champagne på fly

Noe så dumt. Fyren i artikkelen bor jo i Sarpsborg.. Overskriften burde vært "Foretningsfolk nært Rygge, velger Rygge"
 
Re: Sier nei takk til gullkort og champagne på fly

Hjelpes.. Ja gullkort og champagnebobler er jo god grunn til å velge vekk *A, ST eller OW..

Jeg lurer på hvor mye han faktisk kunne spart i både tid og penger om han reiste med *A, tjent bøttelass med bonuspoeng og fått fordeler under reise. FR flyr da sjeldent til sentrale flyplasser..

"Billetten min frem og tilbake til Spania kostet 500 kroner, og vi lander på den samme flyplassen som de «store» selskapene bruker"

Men FR bruker da ikke BCN?

Korreksjon: Det gjør de faktisk leste jeg nå...
 
Last edited:
Re: Sier nei takk til gullkort og champagne på fly

Får håpe att han importøren ikke skal i noen viktige møter. Med FR hvet en vel ikke helt når og hvor en lander. Jobben til han professoren kune sikkert en inder gjort bedre, og til 1/10 av lønna...

For å starte med det siste først: Utdannings- og forskningsmarkedet er internasjonalt, med konkurranse om både de kloke hodene, om studentene og om forskningsmidler (det sistnevnt er primært innen EU/EØS for norske universiteters del). Det er jo heller ikke slik at det er like mange som er kvalifiserte til å bli professor som det er folk som er kvalifiserte piloter. Dette påvirker arbeidsmarkedet noe.

Til det første: Er dette seriøst ment? Er det slik at FR er spesielt sene? Er det slik at kundene ikke vet hvor man lander, og at FR velger slikt litt tilfeldig avhengig av dagsformen til piloten?
 
Re: Sier nei takk til gullkort og champagne på fly

MOW: Meld meg også inn i den foreningen min. Her gjelder det å stå på krava!
Hver gang det kommer en konsulent eller selger som flyr Ryainair til mitt kontor, kaster jeg ham loddret ut igjen!! :old:
 
Re: Sier nei takk til gullkort og champagne på fly

Skal man tro det man leser her på forumet er både gullkort og champagne relativt viktig for noen :stir når de velger flyselskap. At det er en trend med at færre forretningsreisende velger ut fra dette, er vel også et faktum. Sist jeg fløy fra Rygge var det åpenbart mange forretningsreisende på vei til London.
 
Re: Sier nei takk til gullkort og champagne på fly

Skal man tro det man leser her på forumet er både gullkort og champagne relativt viktig for noen :stir når de velger flyselskap. At det er en trend med at færre forretningsreisende velger ut fra dette, er vel også et faktum. Sist jeg fløy fra Rygge var det åpenbart mange forretningsreisende på vei til London.

Nå er det vel så pass enkelt, at om en bor i Sarpsborg, og skal til Barcelona, så farter de færreste på jobbreise med buss/tog til OSL for å fly derfra, når de kan fly med FR fra RYG. Om ikke FR flyr, så er det mer naturlig å reise til OSL. Så enkelt er det egentlig.
 
Re: Sier nei takk til gullkort og champagne på fly

Et raskt søk viser at Affish Norway med sine 2 ansatte gikk med 610.000 i underskudd i fjor. Mon tro om det gjør noe for betalingsviljen?
 
Re: Sier nei takk til gullkort og champagne på fly

For å starte med det siste først: Utdannings- og forskningsmarkedet er internasjonalt, med konkurranse om både de kloke hodene, om studentene og om forskningsmidler (det sistnevnt er primært innen EU/EØS for norske universiteters del). Det er jo heller ikke slik at det er like mange som er kvalifiserte til å bli professor som det er folk som er kvalifiserte piloter. Dette påvirker arbeidsmarkedet noe.

Til det første: Er dette seriøst ment? Er det slik at FR er spesielt sene? Er det slik at kundene ikke vet hvor man lander, og at FR velger slikt litt tilfeldig avhengig av dagsformen til piloten?

Litt satt på spissen.

Dette om han proffesoren var egentlig tenkt som en komentar til det høye lønnsnivået i Norge. Noe også Skånvik i Noregian påpekte i en artikkel. Jeg finner den ikke igjenn. Tror det er lenket til den her i forumet tidligere. Det jeg mener er at alle lønninger i Norge er høye, sammelignet med de fleste andre land. Det meste kan gjøres billigere av utenlandske arbeidstakere. Vi ser jo at Statoil har planer om å outssourche til lavkostland.

Om FR er spesielt sene hvet jeg ikke. Men har jo lest noen historier om at FR ved noen tilfeller har landet på en annen flyplass enn den som var målet. OG det var ikke p.g.a. værproblem. En annen ting er at FR flyr bare noen få ganger i uka RYG - BCN. Er jo ikke alltid de dagene passer en som skal på forretningsreise.

Og bare for å klargjøre. Jeg er ikke annsatt i luftfarten. Jeg bare liker å fly. Og mener at det som gjør jobben skal ha en grei lønn. Sett i forhold til andre grupper.

 
Re: Sier nei takk til gullkort og champagne på fly

Litt satt på spissen.

Dette om han proffesoren var egentlig tenkt som en komentar til det høye lønnsnivået i Norge. Noe også Skånvik i Noregian påpekte i en artikkel. Jeg finner den ikke igjenn. Tror det er lenket til den her i forumet tidligere. Det jeg mener er at alle lønninger i Norge er høye, sammelignet med de fleste andre land. Det meste kan gjøres billigere av utenlandske arbeidstakere. Vi ser jo at Statoil har planer om å outssourche til lavkostland.

Noen ting er enklere å outsource enn andre ting. Spesielt faktorer i "produksjonen" som kundene ikke ser mye til, som piloter, call center personell, økonomifunksjoner i større foretak (som i Statoil), osv. For andre bransjer er kundene villige til å betale mer for spesifikk kompetanse - dels fordi det ikke er så alt for mange med den typen kompetanse, at den er verdifull for selskapet, og det ikke er så enkelt å etablere seg som "leverandør" i dette markedet. Det tar f.eks. 9-10 år med formell utdanning på universitetsnivå for å komme i posisjon for laveste trinn i forskningsverden på universitetene, og kanskje normalt sett 8-10 år til før man er kvalifisert som professor; dette i motsetning til markedet for piloter og kabincrew som ikke tar så lang tid for å skaffe seg basiskravene. Dette påvirker naturlig nok konkurransen i dette markedet.

Selv om Norge er et høykostland så er det nok av eksempler på personer med ekspertkompetanse som drar til land med i utgangspunktet lavere kostnadsnivå, men som likevel får høyere lønn. Dette er greit å ha i bakhodet når man snakker om outsourcing, konkurranseutsetting, osv.

Om FR er spesielt sene hvet jeg ikke. Men har jo lest noen historier om at FR ved noen tilfeller har landet på en annen flyplass enn den som var målet. OG det var ikke p.g.a. værproblem. En annen ting er at FR flyr bare noen få ganger i uka RYG - BCN. Er jo ikke alltid de dagene passer en som skal på forretningsreise.

At det ikke alltid passer å fly FR rent tidsmessig er jo helt klart, på samme måte som at dette er tilfellet for de fleste andre selskaper. Jeg tror ikke det er gjengs at FR avviker fra sine publiserte planer i større grad enn andre selskaper.;)
 
Re: Sier nei takk til gullkort og champagne på fly

Lurer veldig på hva som var poenget med artikkelen. Den var utdatert og full av både vås og påstander som i beste fall er unøyaktige. Skuffende dårlig artikkel fra et medie som Aftenposten.
 
Re: Sier nei takk til gullkort og champagne på fly

Artikkelen var litt smårar, men kjenner meg igjen.

Her hvor jeg jobber (stort Europeisk finans/bankkonsern) er det ingen som flyr med annet enn billigste billett , vi kjøper ny i tilfelle ombooking, og det gjelder topplederne i Europa også... Det er strict policy. Rekker stort sett bare å kaste i oss mat på vei til gaten for all reiseaktivitet måles av HR i forhold til utbytte og miljøhensyn.

Har inntrykk av at det er slik flere og flere steder selv om det fremdeles sikkert er mange som kan sitte og kose seg med bobler i loungen ;-)
 
Re: Sier nei takk til gullkort og champagne på fly

Artikkelen var litt smårar, men kjenner meg igjen.

Her hvor jeg jobber (stort Europeisk finans/bankkonsern) er det ingen som flyr med annet enn billigste billett , vi kjøper ny i tilfelle ombooking, og det gjelder topplederne i Europa også... Det er strict policy. Rekker stort sett bare å kaste i oss mat på vei til gaten for all reiseaktivitet måles av HR i forhold til utbytte og miljøhensyn.

Har inntrykk av at det er slik flere og flere steder selv om det fremdeles sikkert er mange som kan sitte og kose seg med bobler i loungen ;-)

Jo, selvfølgelig velger man ikke Norwegian om SAS koster halvparten, eller motsatt.

Men det er jo et regnestykke det hele, og det tror jeg jo også HR-avdelinger kan regne ut.

Sett at du i utgangspunktet genererer drøyt 1000,- kroner i verdier pr. time arbeidet. Det tror jeg ikke er et ekstremt usannsynlig tall. Så koster f.eks SAS til Frankfurt 1600,- (i PLUS) og DY 1100,-. Med SAS sparer du 2*10 minutter i kø i security (verdi 330,-). Du kan også spise gratis. I lounge eller ombord (verdi 150?). Så kan du arbeide uforstyrret i loungen før avgang. Verdi usikker, ettersom du strengt tatt kan sitte på en krakk i terminalen også. Men på returen sparer du 15 Euro i internet kostnad.

Totalt har du mer en veiet opp prisforskjellen, og du har hatt det mer komfortabelt.

Så kommer den lavere stressfaktoren.

Oooops, møtet i Frankfurt medførte at du må ta med en koffert hjem. Åjj... Eeeeh... Skal vi se. Da må du møte opp før, kjøpe bagasje...

Så det er ikke så enkelt, med mindre man tenker at de ansatte ikke genererer verdi når de er i arbeid. Hos meg nyttevurderer vi turene og bruken av transportmiddel. Ingenting utelukkes, og man skal få mest spenn i retur.
 
Re: Sier nei takk til gullkort og champagne på fly

Jo, selvfølgelig velger man ikke Norwegian om SAS koster halvparten, eller motsatt.

Men det er jo et regnestykke det hele, og det tror jeg jo også HR-avdelinger kan regne ut.

Sett at du i utgangspunktet genererer drøyt 1000,- kroner i verdier pr. time arbeidet. Det tror jeg ikke er et ekstremt usannsynlig tall. Så koster f.eks SAS til Frankfurt 1600,- (i PLUS) og DY 1100,-. Med SAS sparer du 2*10 minutter i kø i security (verdi 330,-). Du kan også spise gratis. I lounge eller ombord (verdi 150?). Så kan du arbeide uforstyrret i loungen før avgang. Verdi usikker, ettersom du strengt tatt kan sitte på en krakk i terminalen også. Men på returen sparer du 15 Euro i internet kostnad.

Totalt har du mer en veiet opp prisforskjellen, og du har hatt det mer komfortabelt.

Så kommer den lavere stressfaktoren.

Oooops, møtet i Frankfurt medførte at du må ta med en koffert hjem. Åjj... Eeeeh... Skal vi se. Da må du møte opp før, kjøpe bagasje...

Så det er ikke så enkelt, med mindre man tenker at de ansatte ikke genererer verdi når de er i arbeid. Hos meg nyttevurderer vi turene og bruken av transportmiddel. Ingenting utelukkes, og man skal få mest spenn i retur.

Så kan du jo i tillegg regne inn timepris i forhold til flyavgang. Med mindre jobben betaler meg overtid, sitter ikke jeg 2-3 timer på en flyplass ekstra for å spare 500 kr!
 
Re: Sier nei takk til gullkort og champagne på fly

Så kan du jo i tillegg regne inn timepris i forhold til flyavgang. Med mindre jobben betaler meg overtid, sitter ikke jeg 2-3 timer på en flyplass ekstra for å spare 500 kr!


DEt er strengt tatt det viktigste.

Jeg bryr meg fint lite om hvilken logo det er på haleroret, vi skal fly billigste alternativ, men om det betyr at jeg må vente 2 timer, så utgår det elegant.

Om det derimot er snakk om 2 000, kan jeg vurdere å vente et par timer og heller spise middag og jobbe litt, alltid greit med noen overtidstimer man kan ta ut når man skal på spontantur.
 
Back
Top