• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Nei til fly uten trykkabin på FOT ruter

Someone

Moderator
Medlem
Nei til fly uten trykkabin på FOT ruter

Ser ut som Luftfartstilsynet har satt ned foten og fått godkjenning av europeiske luftfartsmyndigheter til og kreve at trykkabin er er krav for anbudsrutene her i landet. Samferdselsdepartementet har tidligere ønsket og oppheve dette, men det blir det da ikke noe av

http://www.tu.no/artikler/disse-flytypene-far-ikke-frakte-folk-over-fjell-i-norge/346455
Det felleseuropeiske regelverket stiller ingen krav til trykkabin. Men europeiske luftfartsmyndigheter, Easa, har godkjent de særnorske reglene.

Bakgrunnen for det er at fjellområdene i Norge er særlig utsatt for isingsforhold, stort sett hele året, og dessuten at isingen her ofte er mer alvorlig enn i andre områder

Så da nytter det ikke bare komme med en Twin Otter eller Dornier 228 og forsøke seg på anbudsrutene neste gang heller
 
Re: Nei til fly uten trykkabin på FOT ruter

Interessant. Kor stor er forskjelen i operasjonshøgde på eksempelvis Twin Otter og Dash8?
 
Re: Nei til fly uten trykkabin på FOT ruter

De har samme makshøyde, men en Twin Otter blir begrenset til rett under 10000 fot uten ekstra oksygen til de ombord når vi snakker passasjertransport.
 
Back
Top