Nei til fly uten trykkabin på FOT ruter

Someone

Moderator
Medlem
Nei til fly uten trykkabin på FOT ruter

Ser ut som Luftfartstilsynet har satt ned foten og fått godkjenning av europeiske luftfartsmyndigheter til og kreve at trykkabin er er krav for anbudsrutene her i landet. Samferdselsdepartementet har tidligere ønsket og oppheve dette, men det blir det da ikke noe av

http://www.tu.no/artikler/disse-flytypene-far-ikke-frakte-folk-over-fjell-i-norge/346455
Det felleseuropeiske regelverket stiller ingen krav til trykkabin. Men europeiske luftfartsmyndigheter, Easa, har godkjent de særnorske reglene.

Bakgrunnen for det er at fjellområdene i Norge er særlig utsatt for isingsforhold, stort sett hele året, og dessuten at isingen her ofte er mer alvorlig enn i andre områder

Så da nytter det ikke bare komme med en Twin Otter eller Dornier 228 og forsøke seg på anbudsrutene neste gang heller
 
Re: Nei til fly uten trykkabin på FOT ruter

Interessant. Kor stor er forskjelen i operasjonshøgde på eksempelvis Twin Otter og Dash8?
 
Re: Nei til fly uten trykkabin på FOT ruter

De har samme makshøyde, men en Twin Otter blir begrenset til rett under 10000 fot uten ekstra oksygen til de ombord når vi snakker passasjertransport.
 
Back
Top