SGS tar overpris på handling av SAS Braathens og SAS DK/SE

Re: SGS tar overpris på handling av SAS Braathens og SAS DK/SE

Ikke rart de klarer konkuransen dersom SAS betaler overpris. Da kan de jo dumpe prisene på andre selskap... Men dette er forsåvidt gamle rykter som jeg har hørt før.. Bare at da gikk ryktet mer på at SAS betalte overpris til SGS for å gi selskapet en kunstig høy inntjenning med tanke på fremtidig salg av SGS. Samme rykte gikk jo om STS også. Høy pris på SAS fly, lav pris på alt det andre, og vips: konkurransedyktig. Som den gamle monopolisten med vern fra 3 lands stater som SAS er, skulle ikke dette forundre meg. Men jeg tar alt som løse rykter foreløpig. Tror at dette er informasjon som i såfall aldri vil se dagens lys. Men et artig tankespill er det ihvertfall.... ;)

Originally posted by Olebno

Originally posted by dash-7

Jobber ikke i Widerøe. Og prisene er nok rette.
SGS er ett resultat av monopoloet SAS, desverre ikke gode nok til å omstille seg til virkeligheten. SGS har livets rett, hvis de klarer å få ned utgiftene sine.

Siden du er så skråsikker på at de prisene du har fått fra "sikre" kilder i SAS DK, kan du kanskje fortelle meg hvor mye WF betaler til SGS i CPH, ARN, GOT ? Så får vi se om du kommer opp med rett svar. Jeg sitter med fasiten, den orginale som er signert med penn og blekk !!!!

Vi venter i spenning på dette ja, men plutseleg var kanskje ikkje kjeldene så sikre likavel???

Èn ting er bra i SAS konsernet: Rykter finnes det nok av!
Og saltklypa må brukes flittig har jeg lært.

Flyplan!
Enligt min mening stämmer detta inte riktigt. 80 000$ kostar en Saab 2000 per månad och en M90 kan man ej få för detta priset. Checkade just med den som betalar räkningen och detta stämmer ej.

SGS och Handling
Priset är ok enligt marknaden men det som SK kräver är också mycket. Man skall ha Lounge, c/i + automater, dubbla gate-agents med ticket kunskap och irregularity handling skolning, Biljett kontor m.m. Alla vill inte ha detta!

Om man skall ha allt får man betala för det också.
Det kostar!

SGS måste "match the price" ellers är de ute! Detta är company policy i SAS Group!

Nå er vel SGS 100% eiet av SAS så pengene havner tilsutt på samme sted uansett...

Originally posted by Someone

Nå er vel SGS 100% eiet av SAS så pengene havner tilsutt på samme sted uansett...

Det er riktig, men litt uheldige internpriser i konsernet koblet sammen med måtene beslutningene fattes på (f.eks. hva få bestemme hvilke ruter som skal åpnes osv.) kan gi en dårlig totalløsning for konsernet. En høy pris på SGS sine tjenester i Norge kan gi SAS BU en konkurranseulempe vis a vis f.eks. Norwegian, og dette kan ende med at SAS BU ikke oppretter ruter som er lønnsomme for konsernet som helhet, men som ikke er lønnsomme for SAS BU.

Ja, pengene havner i samme pott til syvende og sist, skulle man tro. Jeg skjønte ikke mye av regnskap på skolen. Men jeg synes det er litt rart at et selskap selger tjenester til seg selv. Og at de tar så høy pris at en selv ikke har råd til å kjøpe det lengre.
Jeg skal gi et eksempel:

Widerøe er 100% eid av SAS. Og bruker SAS sitt innsjekksystem. Men SAS skal ha så høy pris fra Widerøe for å bruke dette dataprogrammet, at Widerøe heller kjøper dataprogram fra KLM (Codeco). De aller aller fleste er enige om at SAS sitt program er vesentlig enklere å bruke. Det er enklere å lære, og det er mer "idiotsikkert" enn Codeco.

Nå kjører Widerøe med en delt løsning, hvor de ansatte både skal lære SAS sitt datasystem, og KLM sitt datastystem. Istede for å la pengene gå til SAS, går nå pengene til KLM. Samtidig som Widerøe bruker mer penger på opplæring, og jobber mindre effektivt, som til syvende og sist gir mindre penger til SAS. Skjønne det de som vil... men jeg gjør det ikke.

Selg SGS og bruk pengene på å kjøpe noen fler langdistansefly så vi kan få litt fart på sakene!

Her er stadig folk som uttaler seg om ting de ikke helt har fattet.
Imm. Widerøe kjører mot Codeco kun på de plasser v.. WF handler KLM og da fordi det er et krav fra KLM. Ellers benyttes Palco i kombinasjon med Star-Check som begge er SAS systemer.

Originally posted by Boeingflyer

Selg SGS og bruk pengene på å kjøpe noen fler langdistansefly så vi kan få litt fart på sakene!

Det blir ihvertfall et par, tre, fire A330 ledige på markedet i Østerrike fra mai. 2007... :(

Imm. Widerøe kjører mot Codeco kun på de plasser v.. WF handler KLM og da fordi det er et krav fra KLM. Ellers benyttes Palco i kombinasjon med Star-Check som begge er SAS systemer.

Og nå kommer det KLM innsjekks automater på disse stedene ;)

På Torp bruker de da KLM sitt innsjekk system på alle charterfly, Wissair og på Ryanair så vidt jeg vet. Men jeg vet, som du riktig sier, ikke hva de gjør ellers i landet.

Ole Bjørn..

Du vet like godt som alle andre i WF. At Palco er meget dyrt i forhold til Codeco.
Hadde Codeco kunne blir brukt opp mot e-tkt, kunne nok Widerøe benyttet seg av systemet. Det er korrekt at WF kun bruker det på TRF, BGO og SVG. Men WF handling bruker jo ikke PAlco på fremmedhandling, grunnet prisen.

Ole Bjørn..

Du vet like godt som alle andre i WF. At Palco er meget dyrt i forhold til Codeco.
Hadde Codeco kunne blir brukt opp mot e-tkt, kunne nok Widerøe benyttet seg av systemet. Det er korrekt at WF kun bruker det på TRF, BGO og SVG. Men WF handling bruker jo ikke PAlco på fremmedhandling, grunnet prisen.

Det var da svært, dash-7. Du kjenner navnet mitt og "detaljer" rundt WF og bruk av Palco og Codeco, og du sier du ikke jobber i WF. Send meg en PM. Det er alltid greit å vite hvem man diskuterer med, spesiellt når "motparten" vet hvem man er.
Så til saken. At "alle" i WF vet at Palco er dyrere enn Codeco er vel å ta litt i. Hadde Codeco kunnet handtere E-Ticket og through-check av e-tkt hadde muligens saken vært en annen, men siden Codeco og Palco ikke snakker med hverandre bli dette hypotetisk. Ang Palco på fremmedhandling. Har du tenkt på at de aktuelle selskapene kanskje foretrekker en "manuell" versjon ?. Hos noen av disse gjør faktisk crew loadsheet, Hvordan ble det forresten med de "sikre" tallene fra kilden din i SAS DK ????

Ole B :old

Men uansett dette... hadde det ikke vært mer lønnsomt for SAS om Widerøe brukte SAS sitt system til innsjekk av Ryanair, Wizzair, chartere osv? Det må da være bedre å ikke prise seg ut når det på en måte er en selv som skal kjøpe varen, hvis du skjønner hva jeg mener. Nå får KLM inntektene fra dette istede, er det så bra for SAS da?

Ser poenget ditt imm, men nå er det nå slik at selv om WF er heleid av SAS så er man ikke bundet til bruk av et hvert system som SAS måtte komme opp med. SAS og WF er per definisjon og juridisk to forskjellige firma. Dette reflekteres også i den frihet WF har til å gjøre selvstendige valg (på enkelte områder, og de som ikke trenger styrets godkjenning).

Ole Bjørn..

Det var da svært, dash-7. Du kjenner navnet mitt og "detaljer" rundt WF og bruk av Palco og Codeco, og du sier du ikke jobber i WF. Send meg en PM. Det er alltid greit å vite hvem man diskuterer med, spesiellt når "motparten" vet hvem man er.
Så til saken. At "alle" i WF vet at Palco er dyrere enn Codeco er vel å ta litt i. Hadde Codeco kunnet handtere E-Ticket og through-check av e-tkt hadde muligens saken vært en annen, men siden Codeco og Palco ikke snakker med hverandre bli dette hypotetisk. Ang Palco på fremmedhandling. Har du tenkt på at de aktuelle selskapene kanskje foretrekker en "manuell" versjon ?. Hos noen av disse gjør faktisk crew loadsheet, Hvordan ble det forresten med de "sikre" tallene fra kilden din i SAS DK ????

Ole B :old

He he..
Når det gjelder prisene på de stasjonene du snakket om, legger jeg det dødt. WF har gode priser på de stasjonene du snakket om, selv om kvaliteten er så som så.
Må si meg enig med IMM at det er rart at SAS tar så høy pris på ett system SAS gruppen skal bruke.
KLM sier at Codeco skal snakke med alle e-tkt system fra 01jul2007, vi får se da.
Det er korrekt at Ryanair foretrekker manuel innsjekk. Men handling agentene dems skriver loadsheeet.

He he..
Når det gjelder prisene på de stasjonene du snakket om, legger jeg det dødt. WF har gode priser på de stasjonene du snakket om, selv om kvaliteten er så som så.
Må si meg enig med IMM at det er rart at SAS tar så høy pris på ett system SAS gruppen skal bruke.
KLM sier at Codeco skal snakke med alle e-tkt system fra 01jul2007, vi får se da.
Det er korrekt at Ryanair foretrekker manuel innsjekk. Men handling agentene dems skriver loadsheeet.[/quote]

kanskje jeg som er litt på bærtur her, men har ikke Ryanair nettopp startet med internett innsjekk.....er ikke det koblet mot et innsjekkingsystem?

Back