Setevalg SAS Shorthaul (737, A321 m.fl.)

Re: SAS 737-800(winglets)

Jeg skjønner virkelig ikke hva som er så galt med de maskinene. Fløy til FCO med LN-RRF tror jeg det var, og det var ikke noe galt med dem sånn som jeg kan se. Men det er vel litt av faren med at folk som ikke har flydd dem, men hørt på at noen få klager på dem, plutselig mener det er noe dritt uten å ha prøv de.

Har bare positive opplevelser av RRE, RRF og RRG :)

Gode seter, god plass, verre med RRA og RRB de er det verre med, de er ikke noe komfortable..:)

Har bare positive opplevelser av RRE, RRF og RRG :)

Bakover i flyet er disse flyene grei nok. Litt kort og hardt sete og nakkestøtten er litt sær, men ellers greit nok. Problemet med disse flyene er rad 1 som er historisk trang, i tillegg til den latterlige bord-løsningen for midtsetet (som ikke en gang de ansatte vet om).

Hvordan SAS kan tillate seg å selge rad 1 som et premium-produkt er uforståelig. Hele den raden skulle vært blokkert for folk som befinner seg på SK sin shit-list.

Setevalg SAS A321.

Hei, ut i fra setekartet på Seatguru.com ser det ut til at et sete på rad 9/10 eller 24/25 kan være greit hvis man ønsker seg ekstra benplass. Hvordan er
seteavstanden i resten av flyet?

Sete 25 A og F ser jo ganske komfortable ut. Men hvordan blir det da eventuelt for setekameraten som sitter på B eller E?

Hvor langt bak i A321 går Eco Extra? Det varierer vel litt ut i fra demand og etterspørsel da.

Re: Setevalg SAS A321.

Sete 25 A og F ser jo ganske komfortable ut. Men hvordan blir det da eventuelt for setekameraten som sitter på B eller E?

Satt på 25A for to dager siden. Så ut som standard seteavstand på B og C. Sikkert tilsvarende på motsatt side. Testet forøvrig 25B mens vi ventet på deboarding, og syns beinplassen virket en del bedre der enn baki 736ene på norsk innenriks. På 25D får du dessuten crew rest med høy ryggplate rett foran deg, noe som kan være litt irriterende om en liker utsikt mot kabinen, evt. hvis en har klaus. Er dere 2 som reiser sammen anbefaler jeg 24BC - der var det god beinplass. Skader ikke at A-setet mangler heller. Fordelen overfor 25A/F (som har desidert best beinplass) er dessuten at man har en lomme å legge ting i i setet foran seg som man rekker fram til :)

Kom med A321 fra LHR til CPH på søndag, og reisefølget ville ikke sitte ved nødutgang så da ble det "vanlig" sete på rad 14.

Der var det trangt som pokker! Knyttnevetest var bare å glemme, men jeg fikk lillefingeren mellom kneet og setet forran så lenge jeg ikke puttet avisen i setelommen. Jeg priste meg lykkelig for at hun som satt forran aldri la setet bakover for da hadde det blitt virkelig ubehagelig.

Plass i setene hos SAS har etterhvert blitt såpass dårlig at jeg må si jeg helst unngår SAS på intraeuropeisk. Etter en del turer hvor jeg hadde passet på å få nødutgang hadde jeg glemt hvor trangt det kunne være, men søndagens reise var en skikkelig påminnelse, og jeg er glad det ikke var en lengere tur til f.eks. syd-europa.

For to stk. sammen er det best med 9BC, 24BC og 24EF som alle er tosetere ved nødutgang, merk at det ikke er vindu her. 3-seteren 10DEF (10D har crewsete foran) har ingen rad 9 foran seg og vanlig vindu.

Har man tilgang til første del av kabinen er det 32" pitch tom. rad 6 eller 7 som det er på mange SAS-fly.

Værste siddeplads på en A321 finder man på række 23 . De må have inddraget noget af benpladsen her til fordel for exit row lige bag ved.

Det er temmelig trangt i SAS sin A321, satt for ikke lenge siden på rad 8, som nok sikkert er like ille som rad 23 nevnt over.

Ville valgt rad 9BC eller 10DEF.

Drar denne frem igjen. Hva er grunnen til at nye -800 ikke kommer med WINGLETS? Ikke behov? Eller andre grunner? Tenker da på f.eks RRK som vel er(var) fabrikkny.

RRK er bygd i 2002. Stort sett alle 737'er, med unntak av enkelte militære modeller, leveres idag med winglets.

har bestillt tur fra lhr-svg i plus, ser at den er satt opp med Boeing 737-800 (Winglets). Per nå viser setekartet to rader i pluss, 1 abcdef og 2 abcdef. 1 abc er blokkert, 2 abcdef viser som ledig men får feilmelding når jeg skal velge de (reiser med infant , mulig det har noe med det å gjøre?). Er 1 def setene så trange på disse maskinene at jeg heller bør vente (reiser ikke før om 8 uker) og se om de andre setene på rad 2 blir tilgjengelig (evt at det legges til flere rader i pluss) ? er 191 høy og reiser med infant så litt ok plass er ikke å forakte.

737-800 (winglets) betyr etter alle solemerker at du skal bly med -RRE, RRF eller RRG. Altså trangt som fy uansett. Derfor er også 1ABC blokkert, i tilfelle den blir byttet med et fly som ikke har disse setene. Det samme skjer også med exBU -700. Her er også 1ABC blokkert, men gis ut på flyplassen om flyet er fullt.

Med andre ord må du forberede deg på dårlig plass uansett hvilket sete du har. Om du sier dato og avgang, så kan jeg sjekke setekonfig, og se om det er et av disse tre som er satt opp.

EDIT: Om du flyr SK4630 den 24.02, så ser det ut til at mitt tips stemmer bra.

Last edited:

Gikk visst litt fort i svingene når jeg skrev tidspunkt. Det skal være sk 4630 den 10ende mars. Supert hvis du kan sjekke :)

Samme seteoppsettet som den 24.02, så det tyder fortsatt på en av de tre ex Air Europa maskinene.

Back