Setevalg Eco extra OSL-CPH med SAS

petru26

evig optimist
Når jeg kjøpte turen min som jeg skal på i mars i eco extra hos sas, så fikk jeg valgt sete kun på cph-bkk og retur-legget, men ikke på osl-cph/retur, hvorfor går egentlig ikke det? Når jeg søker på flightene på expertflyer.com så ser jeg jo at noen av setene begynner å fylles opp, automatisk setevalg etter solgte seter det da eller?

Nordmenn får dårligere service enn andre skandinaver hos SAS. Sete kan kun velges ved innsjekking. Dette til tross for at de har annonsert at setevalg er gratis.

Om du har gullkort hos SAS får du visst også samme service som man får hos andre flyselskaper og da skal setevalg være mulig om jeg har skjønt det riktig.

Når jeg kjøpte billigste eco extra (ikke full-flex) til EWR i januar, så fikk jeg velge seter på alle strekningene (BGO-OSL-ARN-EWR-ARN-BGO) med en gang... Kunne også endre disse på mine sider. Hvis ikke du kan gjøre dette, ville jeg ringt SAS.

Har prøvd å ringe sas for å få hjelp til setevalg, da de hørte jeg ikke hadde gullkort avviste dem meg bare og sa jeg ikke kunne forvente noen service av dem.

Du skal kunne forhåndsvelge sete, så her er det et eller annet som ikke fungerer i systemene. De turene jeg hadde OSL-CPH i Economy Extra (uten gullkort) har jeg alltid kunne forhåndvelge sete ved bestilling

Sete kan kun velges ved innsjekking.

Kun for de på economy billetter uten status, innen Europa.

Og de færreste selskaper lar deg forhåndsreservere sete da

Last edited:
Nordmenn får dårligere service enn andre skandinaver hos SAS. Sete kan kun velges ved innsjekking. Dette til tross for at de har annonsert at setevalg er gratis.

Om du har gullkort hos SAS får du visst også samme service som man får hos andre flyselskaper og da skal setevalg være mulig om jeg har skjønt det riktig.
Din personlige oppfatning kan jeg ikke motsi, men den stemmer overhodet ikke med mine erfaringer. Setevalg hos SAS er gratis. At noen må vente til 22 timer før for å velge sete, endrer ikke på det faktum at det er gratis. På interkontinentale reiser får alle velge sete ved bestilling, mens det på europeiske reiser gjelder Economy Extra/Business + Star Alliance Gold.

Nå vet ikke jeg hvilke andre flyselskaper du flyr med i Europa som gir deg lov til å velge sete ved bestilling i Economy, men jeg har fortsatt til gode å oppleve dette (det siste året har jeg flydd Norwegian - gebyr, Swiss, Lufthansa, Austrian, KLM, Air France, Wizzair - gebyr, Ryanair - gebyr, Aegan, LOT, Czech Airlines, TAP Portugal og sikkert et par til som jeg ikke kommer på i farten).

Lufthansa lar ikke engang Star Alliance Gold-kunder få forhåndsreservere seter i Economy på intraeuropeiske reiser, mens BA - så vidt jeg har forstått - tar betalt for at billig biz skal få forhåndsvelge sete på IC (korriger meg gjerne om det er feil).

Jeg har i det siste flydd mange ganger med SAS på lokalstrekningen i Europa og så et annet selskap videre, men jeg mener at jeg har fått velge sete på en lokal strekning i Europa fra Norge med:
-Icelandair
-KLM
-Austrian
-AirBaltic
-Finnair
-Lufthansa
-AirBerlin
-Lufthansa
-Blue1

Jeg husker sikkert feil på noen av disse, men mener disse ga muligheten.

Jeg har i det siste flydd mange ganger med SAS på lokalstrekningen i Europa og så et annet selskap videre, men jeg mener at jeg har fått velge sete på en lokal strekning i Europa fra Norge med:
-Icelandair
-KLM
-Austrian
-AirBaltic
-Finnair
-Lufthansa
-AirBerlin
-Lufthansa
-Blue1

Jeg husker sikkert feil på noen av disse, men mener disse ga muligheten.

Tror du da husker endel feil. Luthansa og Austrian vet jeg ikke lar deg gjøre det, og jeg kunne heller ikke forhåndsvelge sete på Blue1 når jeg skal fly med dem om noen måneder.

Dog så kan jeg så snart internetinnsjekk åpner gjøre dette. De andre har jeg ikke fløyet med de siste årene, og det er vel bare Icelandair som har "fast kabin" og som lar deg gjøre dette på economy.

Dessuten så spør trådstarter om sete velg i economy extra, og ikke vanlig economy

Man kan ikke velge sete på Lufthansa opererte flygninger før ved innsjekk.

men på SAS-flyvninger (og en række andre Star Alliance-selskaber)... Lufthansa.com -> "Manage my booking". Kan også gøres på swiss.com, aua.com mv.

Gå inn på blue1.com eller lufthansa.com og finn frem bookingen din med seksifret referanse. Da får du normalt opp setekart og kan velge dersom du har en billett der du skal kunne forhåndsvelge (noen ganger har SAS-systemene hikke og da vil du få feilmelding)

Gå inn på blue1.com eller lufthansa.com og finn frem bookingen din med seksifret referanse. Da får du normalt opp setekart og kan velge dersom du har en billett der du skal kunne forhåndsvelge (noen ganger har SAS-systemene hikke og da vil du få feilmelding)

Men disse setene kan man vel veldig fort miste? Var iallfall slik tidligere.

Prøvde med de 4 neste flightene hvor første strekning er med Star Alliance. Hos lufthansa.com fikk jeg kun opp 1 av bookingene, men kunne ikke velge sete. Hos blue1.com fikk jeg opp 2 av flightene, men kunne ikke velge sete på noen av dem.

Så hvis jeg forstår dere riktig, så skulle jeg alt ved bestilling kunne velge sete på osl-cph/cph-osl i eco extra til tross for at jeg bare er EBB foreløpig?

Back