Seteplassering hos SAS på longhaul i alle klasser

737-405

ScanFlyer Gold
Seteplassering hos SAS på longhaul i alle klasser

Hei folkens!

Etter litt frem og tilbake med flybilletter på grunn av en viktig hendelse, blir det nå to turer til USA på kort tid med SAS til sommeren. I denne forbindelse trenger jeg tips for seteplassering både i Economy, Economy Extra og Business.

Jeg har lest gjennom en hel del av rapportene her på forumet, noe som er til stor hjelp.

Dillemmaet er at ikke alle de "gode" setene er tilgjengelig slik jeg kunne tenkt meg.

I Economy tur/retur Washington har jeg sikret meg 20 H for flygning vestover(nødutgang) og 24 H på vei tilbake til Norge. 20 C er imidlertid ledig (nødutgang, ytterst på fireseter i midten). Vil dette være et mer behagelig alternativ for nattflygning mtp. beinplassen?

Deretter har jeg en nattflygning i Eco Extra fra San Francisco til København. 14 B er ledig - ville noen anbefalt dette selv om det ikke er vindu ? (tenker da på beinplass, skal fly SAS Airbus 340).

På utreisen til San Francisco blir det Business, noe som definitivt blir et høydepunkt. Ledige aktuelle seter er 1B, 1G, 2D, 2E, 3 G og 3 H. Jeg er lysten på vindu og har foreløpig valgt 3 H. Er det imidlertid noen av de andre setene som kan tenkes å være bedre, selv uten vindu?

Håper på svar :)
 
Re: Seteplassering hos SAS på longhaul i alle klasser

På utreisen til San Francisco blir det Business, noe som definitivt blir et høydepunkt. Ledige aktuelle seter er 1B, 1G, 2D, 2E, 3 G og 3 H. Jeg er lysten på vindu og har foreløpig valgt 3 H. Er det imidlertid noen av de andre setene som kan tenkes å være bedre, selv uten vindu?

Håper på svar :)

Nei, etter min mening. Har sittet på samtlige av de radene og det går på om man foretrekker vindu eller midtgang. Alle tre er langt (nok) unna do og galley også
 
Re: Seteplassering hos SAS på longhaul i alle klasser

Hvis du reiser alene i biz er jo spørsmålet også om du vil sitte på et midtgangssete i fred (midtrekka) eller B/G-setene hvor du (delvis) må rydde/flytte deg eller bli klatret over når naboen innenfor skal ut
 
Re: Seteplassering hos SAS på longhaul i alle klasser

Vedr. eco extra så er beinplassen god nok på alle radene så rad 14 er ikke noe must, det eneste må være hvis man vil strekke beina 100% horisontalt ut i seteputehøyde som kun er mulig på rad 14.

På business så er det allerede nevnt at rad 3 er langt nok fremme mtp. valg av hovedrett og støy fra galley, egne preferanser vedr. vindu/midtgang/hoppe over/bli hoppet over av naboen bør veie tyngre enn om det er rad 1, 2 eller 3.
 
Re: Seteplassering hos SAS på longhaul i alle klasser

[...]

I Economy tur/retur Washington har jeg sikret meg 20 H for flygning vestover(nødutgang) og 24 H på vei tilbake til Norge. 20 C er imidlertid ledig (nødutgang, ytterst på fireseter i midten). Vil dette være et mer behagelig alternativ for nattflygning mtp. beinplassen?

[...]

Håper på svar :)

Rad 20 er ikke nødutgang, men raden bak eco extra. Marginalt bedre benplass der, litt smalere sete pga bordet som er i armlenet.

20C er litt kronglete, da dette er bulkhead og raden foran er eco extra med tre seter i bredden, mens midtrekka på rad 20 har 4. Da jeg satt på 20B til IAD i fjor så bumpet stadig vekk serveringsvogna borti C setet. Tror ikke jeg ville anbefalt det sånn med det første.
 
Seteplassering hos SAS på longhaul i alle klasser

Vedr. eco extra så er beinplassen god nok på alle radene så rad 14 er ikke noe must, det eneste må være hvis man vil strekke beina 100% horisontalt ut i seteputehøyde som kun er mulig på rad 14.

PLUSS, du får ikke noen seterygg lagt ned mot deg.
 
Re: Seteplassering hos SAS på longhaul i alle klasser

Synes 2-seterene på rad 14 har klart bedre benplass/romfølelse enn de andre i Y+, så ville nok valgt det, selv om A-setet er å foretrekke fremfor B. :)
 
Re: Seteplassering hos SAS på longhaul i alle klasser

Jeg har sittet mange ganger på rad 14, og det er uten tvil de beste plassene bak gardinen. Jeg har mange ganger sittet alene på to-seteren også, siden 14A og 14H er blokkert frem til innsjekk. Da er det kun toalettene på Business jeg savner... (er ikke så opptatt av maten)

Men en ting som ikke har vært nevnt her, er at setevalg er viktig av flere grunner når man flyr til USA. Velg et sete som gjør at du kommer deg raskt ut av flyet! Min erfaring (etter ca 15 turer til USA de siste 2 årene) er at forskjellen på å være første mann og siste mann ut av flyet kan i verste fall bety nesten en time ekstra venting i immigrasjonen. Er du uheldig og lander samtidig med mange andre fly, og de har få luker åpne, kan det å være blant de første av 280 passasjerer få stor betydning for hvor du havner i køen. Erfaringen er kun fra Newark, men jeg vil tro at det samme gjelder også for andre flyplasser i USA.

De beste setene er derfor på venstre side (A eller B), så langt fremme som mulig på Economy og Economy Extra eller så langt bak som mulig på Business.

God tur!
 
Last edited:
Re: Seteplassering hos SAS på longhaul i alle klasser

Jeg har mange ganger sittet alene på to-seteren også, siden 14A og 14H er blokkert frem til innsjekk.
Det er fordi rad 14 er tilrettelagt for bassinet (babyseng), så dersom barnegråt, gulping og bæsjebleier er noe man ikke tåler, kan man risikere å gå på en kjempesmell ;)
 
Re: Seteplassering hos SAS på longhaul i alle klasser

Det er fordi rad 14 er tilrettelagt for bassinet (babyseng), så dersom barnegråt, gulping og bæsjebleier er noe man ikke tåler, kan man risikere å gå på en kjempesmell ;)

Det er riktig, men i løpet av 10-12 turer på rad 14 har jeg ennå til gode å oppleve babyer på den raden.
 
Re: Seteplassering hos SAS på longhaul i alle klasser

Takker så mye for tips folkens :)
Da beholder jeg 24 H for hjemreise i økonomi og satser muligens på en Optiontown-oppgradering til Eco Extra eller Business. Vindussete bør uansett gi fred & ro til å få noen timer på puten i kombinasjon med søvn. Tar gjerne imot flere tips dersom dere kommer på ytterligere momenter!
 
Re: Seteplassering hos SAS på longhaul i alle klasser

Drar denne opp igjen, så slipper jeg å lage en ny tråd.
Hvilken side bør man sitte på hos SK i Biz dersom man vil få med seg Manhattan på innflygning til EWR?
Er det noen som har erfaringer fra SK 903/SK 907/SK 909 hvilke vei de pleier å komme inn her :)?
 
Re: Seteplassering hos SAS på longhaul i alle klasser

Drar denne opp igjen, så slipper jeg å lage en ny tråd.
Hvilken side bør man sitte på hos SK i Biz dersom man vil få med seg Manhattan på innflygning til EWR?
Er det noen som har erfaringer fra SK 903/SK 907/SK 909 hvilke vei de pleier å komme inn her :)?

Du skal sidde i Venstre side, da Newark ligger til venstre for Manhattan. All fly til EWR vil aldrig komme højre om Manhattan, da det vil kollidere med trafikken til JFK og LGA
 
Re: Seteplassering hos SAS på longhaul i alle klasser

Du skal sidde i Venstre side, da Newark ligger til venstre for Manhattan. All fly til EWR vil aldrig komme højre om Manhattan, da det vil kollidere med trafikken til JFK og LGA

Hjertelig takk for svar, KHANSEN :) Det blir første gangen innom EWR, så vil gjerne få med meg Manhatten dersom været tillater det.
Da forsøker jeg sete 2 A og krysser fingrene på en flott tur til EWR med SK.
 
Re: Seteplassering hos SAS på longhaul i alle klasser

Hjertelig takk for svar, KHANSEN :) Det blir første gangen innom EWR, så vil gjerne få med meg Manhatten dersom været tillater det.
Da forsøker jeg sete 2 A og krysser fingrene på en flott tur til EWR med SK.

Manhattan vil uansett være et stykke unna ved innflyvning, spesielt hvis flyet skal snu og lande fra sør. Solen er sjenerende på venstre side (og veggen blir varm) på vei over dammen, så hvis du liker å nyte utsikten litt underveis så er høyre side å foretrekke. Pleier å være fint over Grønland.
 
Re: Seteplassering hos SAS på longhaul i alle klasser

Manhattan vil uansett være et stykke unna ved innflyvning, spesielt hvis flyet skal snu og lande fra sør. Solen er sjenerende på venstre side (og veggen blir varm) på vei over dammen, så hvis du liker å nyte utsikten litt underveis så er høyre side å foretrekke. Pleier å være fint over Grønland.

Takker for godt innspill, Eriksan :-) Hadde 2H til San Francisco i fjor sommer, og er enig i at høyresiden fungerer utmerket. Mulig jeg bytter over til den siden - setekartet er fremdeles vidåpent.
 
Re: Seteplassering hos SAS på longhaul i alle klasser

Rykket i bookingfingeren med SAS sin siste kampanje på langdistansene, et lite beløp fattigere og to reiser til henholdsvis Shanghai, og hjem fra Beijing pluss en tur til Tokyo ble booket.


Jeg har aldri flydd SAS GO på langdistanse, og valgte sete 23A eller 23H på alle flyvningene, er a340 som blir brukt.

Er dette de beste setene i GO eller burde jeg valgt noen andre? Er god ledighet på alle flyvningene.
 
Re: Seteplassering hos SAS på longhaul i alle klasser

jeg har valgt 20C på 330 til EWR men ser lengre opp her at det kan være et dårlig valg.. Er 20F like ille og bør jeg heller velge 21A eller B? (20 ABGH er tatt)
 
Re: Seteplassering hos SAS på longhaul i alle klasser

Rykket i bookingfingeren med SAS sin siste kampanje på langdistansene, et lite beløp fattigere og to reiser til henholdsvis Shanghai, og hjem fra Beijing pluss en tur til Tokyo ble booket.


Jeg har aldri flydd SAS GO på langdistanse, og valgte sete 23A eller 23H på alle flyvningene, er a340 som blir brukt.

Er dette de beste setene i GO eller burde jeg valgt noen andre? Er god ledighet på alle flyvningene.

23 A,B og G,H er definnetivt de beste setene i GO, beinplassen er betydelig bedre enn et standard sete.Disse setene har også IFE i setene til Plus på raden foran, som igjen betyr at dette er de eneste GO setene på flyet som har "on demand" IFE.

Det eneste negative er at om du flyr alene og velger disse setene så får du neppe ledig sete på siden av deg. Men alt i alt så er det et godt valg.
 
Re: Seteplassering hos SAS på longhaul i alle klasser

23 A,B og G,H er definnetivt de beste setene i GO, beinplassen er betydelig bedre enn et standard sete.Disse setene har også IFE i setene til Plus på raden foran, som igjen betyr at dette er de eneste GO setene på flyet som har "on demand" IFE.

Det eneste negative er at om du flyr alene og velger disse setene så får du neppe ledig sete på siden av deg. Men alt i alt så er det et godt valg.


Takk for svaret, jeg reiser ikke alene så da passer det perfekt at jeg valgte disse setene. :-)
 
Back
Top