Servisair OSL legger ned

Tror også det er noe i det Superhai sier. Dersom SGS tar over CO, vil det ikke være noen billige affære, og jeg har også fått med meg at CO helst vil unngå SGS pga SAS som tross alt er hovedkonkurrent.

Det er vel MA og WF som er de reelle alternativene, og vi er vel begge egentlig "opptatt emd vårt" fra før... Kan vel godt tenkes TP og CO går til "hver sin". Men CO er jo klart en mye tyngre kunde som krever langt mer opplæring etc.

Det er vel ikke utenkelig, men klarer ikke helt se for meg den gruppen der ta over en kunde som CO på en måneds varsel....Sorry.

Er det noen som tror på RF og en kravstor kvalitetskunde? Spesielt på innsjekk tror jeg neppe det nytter med 108-kroner-timen-innleid-fra-Proffice-Aviation på CO-checkin. Kanskje en stygg generalisering....

Alt kan kjøpes og man får det man betaler for er det noe som heter.

Når det gjelder lønningene så har de aldri vært nede i 108 kr, de aller fleste er fast ansatte i RFS med en akseptabel timelønn, hva ansettelsesforholdet har med arbeidet som utføres å gjøre ser jeg ikke.

Jeg ser likevel poenget ditt RFS kontra CO sin "standard", uansett vil jeg tro at den som overtar handlingen vil knytte til seg kvalifisert personell fra SA.

De som er ansatt i Proffice Aviation og som jobber i Røros som vikarer får visstnok 108 kroner. Sikkert noen tillegg, men jeg ble småsjokkert. Regner selvsagt med at det er fåtall som har denne lønnen, likevel.

Jeg tror sikkert RF kunne fått til noe, men da måtte de nesten laget en egen "divisjon" for "høy-standard"-kunder. Litt ala sånn som det startet med BA i Northport... RF har nok mer å tjene på å tiltrekke seg charter-kunder.

Vikarene har IKKE 108 kr i timen, grunnlønnen på det laveste da NP startet opp var 116,- tillegg. Deretter ble den oppjustert noe via lokale forhandlinger til nivået den har ligget på frem til 31.mai. Etter dette har Proffice oppjustert grunnlønnen, men nedjustert tillegg.

Røros HAR vel allerede fått til ganske mye på de månedene de har vært i drift både ifht til kunden de server og hva de tok over?

Charter er alltid bra og tilbakemeldingene fra f.eks Rossiya er gode :)

Da tror jeg deg, men jeg ble fortalt av en svensk jente som jobber via Proffice at det bare var 108. (116 er vel forsåvidt ikke noe å hoppe i været av heller). Uansett så er jo ikke lønn alt, men det jeg forsøkte å komme frem til var at CO krever hakket mer "kompetanse" enn det det gjør å handle en DY-flight til... Og det tror jeg vi er enig i.

Det jeg ser virker som om RF klarer seg veldig bra, og som sagt at charter-opplegget fungerer. Jeg tror vel charter forsåvidt ligger nærmere "DY-segmentet" enn det et forsøksvis høy-standard nettverksselskap gjør, om du skjønner hva jeg mener.

Litt på samme måte som jeg mener det er relativt stor forskjell på NB og BA, men regner med at MA klarer seg. Igjen er jo stikkordet volum - og det var det som skulle felle servisair.

Neida, man blir ikke spesiellt rik av å være vikar i PA, det er sikkert og visst, men det er ingen sosial dumping lønnsmessig heller, selv om de la seg så lavt de kunne med lønningene i utgangspunktet.

Nå har jo RF KLM på andre stasjoner i Norge og skal jeg tro det jeg hører er de svært så fornøyde med det. Likefullt følger jeg deg på DY - CO sammenligningen.

Ser man til MA med BA og NB så har de jo knyttet til seg de aller fleste fra SA med NB kompetanse som ikke gikk til dere. Det samme vil nok/må skje med den som "arver" CO også. ;)

Samtidig så kan man vel si at NB ikke krever så mye spesiell kompetanse. NB er vel standard codeco check-in og de har sikkert egne rutiner på rapportering etc, men det er vel ikke så mye spesielt som f.eks. COs Concierge og gate-opplegg.

Jeg har jo aldri jobbet med handling av CO, men jeg ser for meg at det er på et litt mer utfordrende plan enn NB eller AirBaltic for den saks skyld. Bare det å måtte jobbe med ICTS og sikkerhet må jo kreve sitt.

Det eneste problemet jeg ser med de med CO-kompetanse er jo at de allerede er spredd, og det dermed vil kreve en del nye på opplæring. Ideelt sett, fra COs ståsted, skulle jo alle CO-folk fra Servisair gått til samme selskap... Men det er jo i en ideell verden... Synes forsåvidt litt synd på CO som er den skadelidene parten her.

Last edited:
Jeg fikk tilbud om jobb i SGS i fjor. Takket nei for lønnen og arbeidsbetingelsene var dårligere en det som var i Proffice/Northport.
I Røros har det blitt enda bedre lønn og fast skiftplan.

Fordelen hos SGS er ID billetter og lønnen for de fast ansatte er nok bra. Vikarer som blir ansatt i SGS om sommeren får dårligere lønn en vikarer fra Proffice.
Menzies har id billetter på Finnair og BA. WF ansatte har vel samme id system som SGS.
Vi bakkeansatte som står på for Norwegian hver eneste dag får null ID billetter og det virker ikke som at det er interesse for det heller :(

Jeg hadde selv tilbud fra SGS og WF tidligere i år. SGS kom med "vikarlønn-forslag", selvom de gikk bort fra det når jeg nevnte WF.... WF har samme ID-billettrettigheter som SGS, diverse forsikringsordninger etc. Dessuten er parkeringen både hos SGS og WF sponset litt tror jeg. Jeg synes egentlig det er litt rart at ikke DY kunne gitt ihvertfall fulltidsansatte ID-rettigheter... Det er jo et veldig hyggelig frynsegode...

Man skulle jo ikke tro ID-rettigheter skulle koste noe... Det er jo en del administrasjon rundt det hele, men så lenge man kun har ID-rettigheter på "eget" selskap, i dette tilfellet DY, så er det jo snakk om seter som ellers ville vært tomme...

Fordelen hos SGS er ID billetter og lønnen for de fast ansatte er nok bra. Vikarer som blir ansatt i SGS om sommeren får dårligere lønn en vikarer fra Proffice.
Menzies har id billetter på Finnair og BA. WF ansatte har vel samme id system som SGS.
Vi bakkeansatte som står på for Norwegian hver eneste dag får null ID billetter og det virker ikke som at det er interesse for det heller :(

Vi har da gratis vann, kontor midt i bagasjebåndet på vestsiden og på et bøttekott på utlandssiden og får betale 400kr i månenden for å parkere på et jorde, vi burde ikke klage :lol::lol::lol:

Back