Ser vi Norwegian til Dubai innen nær fremtid?

linium

Newcomer
Ser vi Norwegian til Dubai innen nær fremtid?

Ser på Boarding at Kjos selv nevner "midt-østen" i ett intervju.

Ref.

"Anskaffelsen gir Norwegian økt fleksibilitet og bedre muligheter til å møte markedsutviklingen. Ikke minst gjør økt rekkevidde på de nye flyene at vi kan vurdere nye interessante ruter. Blant annet vil reisemål i Midtøsten, det nordlige Afrika og Kanariøyene være innen rekkevidde fra flyplasser i Sør-Norge, sier Kjos."

Re: Ser vi Norwegian til Dubai innen nær fremtid?

JA!!! Men mest for å presse pris - 737-800 med mange seter er ingen drøm t/r Dubai - men med DY på markedet blir det billigere å fly A340, B777 eller B747:D

Ser ikke helt dette for meg.... Klarer en fullstappa 737 å fly helt til Dubai?
Jeg ser heller for meg at med "Midt-Østen" så mener Kjos noe i retning av Beirut, Amman eller Cairo.

Last edited:

JetX/Primera flyr jo (i følge Solresor.se) direkte med B738 fra Stockholm til Salalah i Oman, hvilket er enda lenger enn OSL-DXB.

5140km er nok litt i droeyeste laget for en fullstappet 738 .... ved gode forhold skal det gaa, men man maa nok paaregne en del fuelstops ...

Jeg tviler på Dubai, men har stor tro på følgende:
- Hurghada
- Sharm El Sheikh
- Kypros
- Fuerteventura
- Dalaman
- Biarritz
- Mykonos
- Lanzarote
- Funchal (Madeira)

I tillegg håper jeg at Norwegian åpner en rute til La Rochelle.

5140km er nok litt i droeyeste laget for en fullstappet 738 .... ved gode forhold skal det gaa, men man maa nok paaregne en del fuelstops ...

I WAW? :colgate:

Ryktet sier at viss Dubai kommer, så skal den gå fra WAW.

Israel er vel heller ikke utenkelig. ARN har jo to operatører som flyr fast dit.

Moro at Norwegian klarer å se markedes potensiale der SAS aldri hadde drømt om å starte ruter fra Norge.

Amman? Dristig, men Jordan har jo en del å tilby. Dit vil jeg gjerne!

Var ikke litt av poenget til Kjoser'n her å åpne nye ruter fra Norge til Midt-Østen?

Oslo-Baku ser jeg også i nær fremtid. Statoil har mye oljevirksomhet i Azerbaijan samt Iran og en rute til den regionen er ikke utenkelig. Muligens hadde Oslo-Baku-Teheran vært noe?

Åh, vilka då?

En åtminstone. Sabra Express (Israir) arrangerar flygresor till Israel under sommarhalvåret. Kanske inte kan kallas reguljärflyg men en förbindelse mellan Stockholm och Tel Aviv är det i alla fall.

Jag tror marknaden mellan Skandinavien och Israel är för tunn för något lågprisflyg att operera. Däremot kanske en linje mellan Warsawa och Tel Aviv kunde fungera för Norwegian? Polen är ju kulturhistoriskt och känslomässigt viktigt område för den judiska befolkningen.

Jeg tror ikke de starter opp til Dubai fra WAW og ikke fra OSL. Ser egentlig for meg begge steder med ny rute til Dubai. Dette dreier seg også om prestisje og her kan man virkelig hente litt "ære og berømmelse" til en prestisjefylt destinasjon. Det er vel en gang slik at DBX er en mer glamorøs destinasjon enn mange andre vellykkede DY-destinasjoner. Dessuten er jo dette halvveis en IC-rute, som kan kompensere litt for at flyvninger til USA fortsatt er et stykke frem. Men om det rent praktisk går å fly 737 ned til DBX fra OSL er en annen sak...

Jeg tviler på Dubai, men har stor tro på følgende:
- Hurghada
- Sharm El Sheikh
- Kypros
- Fuerteventura
- Dalaman
- Biarritz
- Mykonos
- Lanzarote
- Funchal (Madeira)

I tillegg håper jeg at Norwegian åpner en rute til La Rochelle.

Mange spennende forslag her, blir spennende å se. Jeg er ganske sikker på at vi får se Lanzarote og Madeira fra Oslo. Fuerteventura - nja kanskje, eller skal DY pløye litt ny mark å prøve seg på El Hierro eller La Palma av Kanariøyene? Egypt er jeg litt mer usikker på hvor smart er. Her er markedet mindre og mange flyr charter til spesielle hoteller.

Kypros kommer vel, men Kjos snakker ofte om Nord-Afrika. Jeg er litt usikker på hva han mener, men vil ikke overraske om vi får se Casablanca, Alexandria, etc. Beirut, Amman, Tel Aviv osv, - veldig spennende, kan det være et marked på noen av disse? Kanskje...:p

Tror DBX fort kan komme jeg..Er jo masse norsk aktivitet der nede... DNV f.eks..
Vet ikke om hvem som har lengst rekkevidde av 738NG og A319 jeg, men Qatar Airways flyr vel med en A319 fra DOH til ARN. Avstanden der er 4614 kilometer... Mens OSL - DBX er 5133 kilometer

Dette dreier seg også om prestisje .

Prestisje????? Nei, det er et ord som maa UT av bransjevokabularet. Hvis man ikke kan tjene penger paa ruta, maa det vaere stopp. Dagens fasit er kombinasjon av 'volum' og 'lave priser'. Og dermed maa man ha en loadfaktor paa 80% eller mer ...

Og det faar du ikke paa Baku, Teheran eller Doha ....

Back