Sendte jagere etter Norwegian-fly

Status
Not open for further replies.
At Norwegian ikke gjør noe feil. I tilfeller der det faktisk har skjedd noe galt er det alltid noen andre de skylder på. Skjer hver gang Skånvik eller andre i informasjonsavdelingen åpner munnen.

Det er vel slik at alle kommersielle bedrifter og selskaper er avhengig av publikums oppfatning av selskapet utad - kanskje særlig innenfor transportsektoren (bare se hvordan NSB får kjørt seg...). Presseansvarlige i slike selskaper er derfor nærmest forpliktet til å bagatellisere, tone ned og til og med skjule tabber som kan sette selskapets rykte i fare. Dette gjelder alle typer selskaper, fra Kiwi, Statoil og Freia til SAS og Norwegian. Til og med den norske Regjeringen lyver - eller forteller halvsannheter - så det renner hver eneste dag... Samtidig er vel avisene også interessert i å dramatisere luftfartshendelser så de kan selge flere aviser. Men det er vel et faktum at alle typer bedrifter av og til "driter på draget" (det gjør også bedriften jeg jobber i) - men ingen av oss ønsker at det skal bli kjent for flere utenfor enn høyst nødvendig. De fleste som jobber innenfor luftfart kjenner sikkert til hendelser fra sitt eget selskap som de vet ville skape uheldige avisoverskrifter - men som vi holder kjeft om fordi det vil ramme vår arbeidsgiver, eller til og med oss selv... Samtidig får vi jo håpe at bedriftens interne QA-system oppmuntrer ansatte til å reportere "avvik" så det ikke skjer igjen. "Shit happens"!

Last edited:
VG med ørlite fakta:

- Situasjonen skal ha vart i omkring 30 minutter.

- Ifølge Luftfartstilsynet skulle Norwegian-pilotene meldt seg for flere kontrollsentraler på ferden gjennom Europa. I Sverige ble de møtt av jagerfly.

- De hadde problemer med frekvensene, men det er ikke uvanlig at slike ting skjer. Det betraktes ikke som en alvorlig hendelse, sier presseansvarlig, Per Fröberg ved det svenske luftfartsverket, til Svenska Dagbladet.

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10044385

Presseansvarlige i slike selskaper er derfor nærmest forpliktet til å bagatellisere, tone ned og til og med skjule tabber som kan sette selskapets rykte i fare. Dette gjelder alle typer selskaper, fra Kiwi, Statoil og Freia til SAS og Norwegian. Til og med den norske Regjeringen lyver - eller forteller halvsannheter - så det renner hver eneste dag...

Du leser nok helt andre aviser enn mange av oss andre. Jeg skal ikke spisse debatten for å komme med eksempler, derfor ber jeg deg heller se denne saken og den siste et annet selskap nettopp har gjort en grov feil og sjekk, hvem innrømmet feil og hvem gjorde det ikke?

Interessant at du nevner politikere, for der er kroneeksemplet at din argumentasjon ikke holder. En politiker kan gjerne lyve som du sier, men blir denne tatt med buksene nede er det kun en ting som gjelder, innrøm og beklag. Historien kan fortelle om en rekke politikere som er på skraphaugen for at de sto på sitt og dermed ble sparket ut.

Hvorfor har folk her inne et slikt vanvittig behov for å beskytte en bedrift? Er det virkelig så mange Norwegianansatte/involverte/tilknyttede som ikke klarer å se at folk påstår deres medieansvarlig er noe ... vel, uansvarlig, i sine uttalelser? Går det ikke an å se flysikkerhet forbi selskap?
Man må innrømme egne feil for å vokse, og slikt no? ;)

(Og nei/ja, jeg er glad i både Norwegian og SAS jeg.)

Det hadde vært den enkleste ting i verden å si for den presseansvarlige:
"Vi har tabbet oss ut i denne saken, og skal gjør alt som er mulig for å unngå det i fremtiden. Som et strakstiltak skal vi nå sende alle våre piloter på språkkurs som vil omhandle å fortolke tall uttalt på engelsk med tysk, fransk, italiensk, spansk og portugisisk aksent. Vi skal også i løpet av kort tid ta i bruk et system i de nye flyene som sørger for direkte datakommunikasjon mellom cockpit og flygeledere. Dette systemet vil være fullt operativt i 2012 når alle de gamle 737-300ene er skiftet ut med nye 737-800."

Enkel krisebehandling - legge seg flat og hva gjør vi for unngå det igjen.

Greit poeng KGL, men

"Som et strakstiltak skal vi nå sende alle våre piloter på språkkurs som vil omhandle å fortolke tall uttalt på engelsk med tysk, fransk, italiensk, spansk og portugisisk aksent."

Njaa... ;)

Ikke bare DY som opplever dette - selv om artikkelen nok er litt unøyaktig på dato .. ;)

In two separate incidents yesterday (August 19 2010) two airliners flying across Europe were intercepted by French and Swedish military fighters after failing to respond to radio calls – raising questions of whether the flight-deck crews had fallen asleep.

..

Both incidents are being investigated and both airlines say the respective fighter interceptions were unnecessary

http://walesairnetwork.wordpress.co...-intercepted-in-mid-air-by-military-fighters/

Ingen trenger å være i tvil om at dette skjer hver dag, selv om flyet ikke blir så lenge "borte" at det må avskjæres. Det trenger ikke være kapret eller at flygerne har sovnet, men det kan være andre tekniske feil. Uansett må ATC bruke ressurser på å prøve å få tak i dem, det blir mye støy på nødfrekvensen (som andre må skru ned volumet på for å høre sine primærradioer, og hvis de glemmer å skru opp volumet etterpå, og bommer på en frekvens, ja, da er det to...), og ATC må styre andre fly unna det som de ikke får tak i de tilfeller det flyet uten radio skulle ha hatt en heading change, høydeforandring e.l. Så det er faktisk til bry at man ikke er på radioen, og som sagt kan det skje alle. En beklagelse istedetfor "det var ikke så farlig" inngir mest respekt.

Jeg synes Tally-Hoo's forklaring var veldig god.
Folk jeg kjenner som kan det fagfeltet er ikke veldig imponert over DYs kommunikasjonsavdeling (og, nei, det jobber ikke alle i SAS... :-) )

Skummelt at slikt kan skje, men jeg som ikke-flyger setter fortsatt min lit til Norwegian-personellet, og forsåvidt annet flypersonell også. For alt vi vet, kan de jo ha fått et midlertidig totalt radioutfall.

Skånvik har helt klart bidratt til at denne saken vil versere lengre i media enn nødvendig. Hadde hun, som flere påpeker, lagt seg helt flat ville kanskje ikke VG begynt å grave mer i saken enn nødvendig - for også legfolk forstår at dette kort og greit er en blemme fra crew.

Akkurat hvor alvorlig hendelsen var skal ikke jeg spekulere i (det kan jeg alt for lite om), men Skånviks mediehåndtering i etterkant er slett arbeide og intet mindre. Og jeg minnes at det ikke er første gangen heller?

Som vanlig tar skittkastingen helt av når de forsmådde sas ansatte uttaler seg. FYI har også dette skjedd sas flere ganger uten at det har blitt plastret opp i media. Jeg regner med at pipen hadde fått en annen låt hvis det også denne gang har vært sas. Det er m.a.o. hver sin tur dette skjer.

Dette er jo bare tøv, 737NG er under stadig utvikling og sas sine 10 år i snitt gamle NG'er er ikke samme greie som DY sine fabrikknye maskiner. I tillegg bruker DY CPDLC og ACARS aktivt og har gjort dette lenge, CPDLC er imidlertid kun aktivt i Maastrict airspace og kunne i alle tilfelle ikke ha reddet dagen denne gang. I tillegg hvis man ikke vil bruke opp papirrullen er det mye kjappere å greiere å bruke cdu istedet for å mate allt ut av printeren.

WOW.. Her tar det helt av. For det foerste har ACARS vaert alment brukt siden 80 tallet, saa det aa skryte at man har dette til og med paa bruktflyene -300 (som er saa gamle at ikke har vaert tilgjengelig siden det aaret SAS mottok sin foerste NG), blir like lattis som dine siste innlegg her paa forumet.

Hvilke kommunikasjonsverktoey er det du mener har blitt tilgjengelig paa NG siden den kom i 1996? :rolleyes:

Klart det skjer utviklinger, men ingenting som hadde hatt noen som helst innvirkning paa denne situasjonen.

Som andre har sagt i denne traaden, det er menneskelig aa feile, men propagandaministeriet til DY synes det er greit aa skylde paa alle andre enn seg selv.

Denne saken virker gjennomdiskutert nå, så tråden stenges. De som vil fortsette å diskutere Norwegian sin informasjonsstrategi kan eventuelt starte en ny tråd.

(Dersom noen vil ha gjenåpnet tråden når en eventuell rapport kommer, bruk report-knappen.)

Status
Not open for further replies.
Back