At Norwegian ikke gjør noe feil. I tilfeller der det faktisk har skjedd noe galt er det alltid noen andre de skylder på. Skjer hver gang Skånvik eller andre i informasjonsavdelingen åpner munnen.
Det er vel slik at alle kommersielle bedrifter og selskaper er avhengig av publikums oppfatning av selskapet utad - kanskje særlig innenfor transportsektoren (bare se hvordan NSB får kjørt seg...). Presseansvarlige i slike selskaper er derfor nærmest forpliktet til å bagatellisere, tone ned og til og med skjule tabber som kan sette selskapets rykte i fare. Dette gjelder alle typer selskaper, fra Kiwi, Statoil og Freia til SAS og Norwegian. Til og med den norske Regjeringen lyver - eller forteller halvsannheter - så det renner hver eneste dag... Samtidig er vel avisene også interessert i å dramatisere luftfartshendelser så de kan selge flere aviser. Men det er vel et faktum at alle typer bedrifter av og til "driter på draget" (det gjør også bedriften jeg jobber i) - men ingen av oss ønsker at det skal bli kjent for flere utenfor enn høyst nødvendig. De fleste som jobber innenfor luftfart kjenner sikkert til hendelser fra sitt eget selskap som de vet ville skape uheldige avisoverskrifter - men som vi holder kjeft om fordi det vil ramme vår arbeidsgiver, eller til og med oss selv... Samtidig får vi jo håpe at bedriftens interne QA-system oppmuntrer ansatte til å reportere "avvik" så det ikke skjer igjen. "Shit happens"!
Last edited: