Tidligere denne uken reiste jeg med SK1522 ABZ - CPH i en Cimber CR900.
Jeg hadde booket 1A da jeg foretrekker sete langt fremme i flyet.
Jeg var først i køen ved boarding, og så da ved gate at setet på online boarding kort var endret til 15A. Damen i gate sa at de hadde blokkert rad 1 og 2 på grunn av at flyet var for fremtungt. Hun flyttet meg så til 4A siden det var ledig. Hun sa at hun hadde flyttet passasjerene fra rad 1 og 2 til de bakerste radene i Plus kabin. Jeg sa til henne at som EBP hadde jeg forventet å bli flyttet til et sete som var bedre enn det bakerste. Hun svarte at hun ikke hadde sjekket status til passasjerene som ble flyttet.
Ved boarding så kom det en passasjer og satte seg i 1C.
Etter annonsering "boarding complete" flyttet en annen passasjer seg fra 4D til 2C.
Da purser, eller hva det heter på Cimber, sjekket kabinen, gjorde svensken i 5C henne oppmerksom på at han hadde først blitt flyttet fra rad 2 til rad 15 på grunn av balanse, og at det nå satt folk både på rad 1 og 2. Jeg blandet meg inn i samtalen og gjorde oppmerksom at jeg også var flyttet med samme begrunnelse.
Hennes respons var at hun ble irritert og sur på oss som gav beskjed. Hun var forresten sur og tverr på hele turen og. Den lille oppmerksomheten en normalt får som EBP - servering som den første på seteraden, spørsmål om det er andre ting en ønsker, etc. var totalt fraværende.
Purseren gjorde ingen ting for å sjekke eller flytte passasjerene som satt feil.
Fra Widerøe er jeg vant til at passasjerer i tilsvarende situasjoner blir bedt om å sitte i tildelte seter inntil "Fasten seatbelt" skiltene er slått av.
Take off gikk greit - så jeg antar at dette gikk på reduserte marginer. Jeg følte imidlertid et ubehag i situasjonen siden jeg satt på informasjon om at flyet var fremtungt ...
Så til poenget
Var dette et sikkerhetsbrudd?
Har ikke Kabin samme informasjon som Gate?
Er det ikke vanlig å kontrollere at passasjerer sitter i riktig sete - spesielt dersom seterader er blokkert?
Jeg hadde booket 1A da jeg foretrekker sete langt fremme i flyet.
Jeg var først i køen ved boarding, og så da ved gate at setet på online boarding kort var endret til 15A. Damen i gate sa at de hadde blokkert rad 1 og 2 på grunn av at flyet var for fremtungt. Hun flyttet meg så til 4A siden det var ledig. Hun sa at hun hadde flyttet passasjerene fra rad 1 og 2 til de bakerste radene i Plus kabin. Jeg sa til henne at som EBP hadde jeg forventet å bli flyttet til et sete som var bedre enn det bakerste. Hun svarte at hun ikke hadde sjekket status til passasjerene som ble flyttet.
Ved boarding så kom det en passasjer og satte seg i 1C.
Etter annonsering "boarding complete" flyttet en annen passasjer seg fra 4D til 2C.
Da purser, eller hva det heter på Cimber, sjekket kabinen, gjorde svensken i 5C henne oppmerksom på at han hadde først blitt flyttet fra rad 2 til rad 15 på grunn av balanse, og at det nå satt folk både på rad 1 og 2. Jeg blandet meg inn i samtalen og gjorde oppmerksom at jeg også var flyttet med samme begrunnelse.
Hennes respons var at hun ble irritert og sur på oss som gav beskjed. Hun var forresten sur og tverr på hele turen og. Den lille oppmerksomheten en normalt får som EBP - servering som den første på seteraden, spørsmål om det er andre ting en ønsker, etc. var totalt fraværende.
Purseren gjorde ingen ting for å sjekke eller flytte passasjerene som satt feil.
Fra Widerøe er jeg vant til at passasjerer i tilsvarende situasjoner blir bedt om å sitte i tildelte seter inntil "Fasten seatbelt" skiltene er slått av.
Take off gikk greit - så jeg antar at dette gikk på reduserte marginer. Jeg følte imidlertid et ubehag i situasjonen siden jeg satt på informasjon om at flyet var fremtungt ...
Så til poenget
Var dette et sikkerhetsbrudd?
Har ikke Kabin samme informasjon som Gate?
Er det ikke vanlig å kontrollere at passasjerer sitter i riktig sete - spesielt dersom seterader er blokkert?