• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

DY SE-RXC - status (787-9 ntu)

HenrikL92

ScanFlyer Gold
Näste B787-9 (63350/1011) med reg SE-RXC är på gång.
Hade first flight 08/06/2020.
Får se vad som händer med denna?
 
Re: SE-RXC - status

Parkeres sikkert i Charleston med de tre andre som ikke er blitt levert.
 
Re: SE-RXC - status

Den ble isteden sendt til Portland for lagring påført registrering N1002K.
 
Re: SE-RXC (789) - status

Det som eventuelt kan tale mot at LN1011 skal til LH er at den har RR Trent-motorer mens de andre LH-kjerrene har GEnx-1B-motorer. Hvor omfattende og kostbart et eventuelt bytte er vet jeg ikke, men det er nok mulig.

Et alternativt scenario er jo at LH-gruppen tar sikte på en RR-motorisert flåte til å erstatte Austrians longhaul-flåte. Deres 767/777-flåte begynner jo å dra på årene.
 
Re: SE-RXC (789) - status

Det som eventuelt kan tale mot at LN1011 skal til LH er at den har RR Trent-motorer mens de andre LH-kjerrene har GEnx-1B-motorer. Hvor omfattende og kostbart et eventuelt bytte er vet jeg ikke, men det er nok mulig.

.

Mener å huske at det opprinnelig skulle være mulig men at programmet ble droppet?
 
Re: SE-RXC (789) - status

Mener å huske at det opprinnelig skulle være mulig men at programmet ble droppet?
Høres umiddelbart kjent ut uten at jeg husker det sikkert. Uansett må det da lages en prosedyre nedfelt i en SB (Service Bulletin) som må godkjennes av respektive tilsynsmyndigheter. Så tilkommer kostnaden med nye motorer og antageligvis nye pylons hvis ikke motorfestene er like.
Så fysisk sett er det nok mulig, men om det er regningssvarende er jo en helt annen sak.
 
Re: SE-RXC (789) - status

Det som eventuelt kan tale mot at LN1011 skal til LH er at den har RR Trent-motorer mens de andre LH-kjerrene har GEnx-1B-motorer. Hvor omfattende og kostbart et eventuelt bytte er vet jeg ikke, men det er nok mulig.

Et alternativt scenario er jo at LH-gruppen tar sikte på en RR-motorisert flåte til å erstatte Austrians longhaul-flåte. Deres 767/777-flåte begynner jo å dra på årene.

I følge denne artikkelen er det de 5 første med GE-motorer som et unntaket, og det primært blir RR på Lufthansa

https://www.aviacionline.com/2022/08/lufthansa-receives-its-first-boeing-787-dreamliner/

The first five Dreamliners of the largest German airline operator came from Hainan Airlines, which were later transferred to Vistara and finally taken over by Lufthansa after negotiations with Boeing due to delays in the 777-9X program. These first aircraft are powered by General Electric engines, the other 27 units will be equipped with Rolls-Royce engines and are expected to enter the fleet in 2023



Mener å huske at det opprinnelig skulle være mulig men at programmet ble droppet?

Høres umiddelbart kjent ut uten at jeg husker det sikkert. Uansett må det da lages en prosedyre nedfelt i en SB (Service Bulletin) som må godkjennes av respektive tilsynsmyndigheter. Så tilkommer kostnaden med nye motorer og antageligvis nye pylons hvis ikke motorfestene er like.
Så fysisk sett er det nok mulig, men om det er regningssvarende er jo en helt annen sak.

Hvis jeg husker det rett var det på et eller annet tidspunkt å ha samme pylon, for dermed enkelt kunne bytte mellom motorene, men at det visste seg være enklere i teorien enn praksis, og ville bli såpass fordyrende at det ble droppet?
 
Back
Top