sasbraathens kansellerer mer en norwegian

• Thread starter Thread starter LN-HAT
  • Start date Start date
Da er vi i alle fall enige om at ingen regler blir brutt. Det skal likevel ikke bli til en vane for selskapene, derfor rapporteringen. Det blir sikkert en reaksjon hvis dette blir en daglidags affære for selskapene.

Jeg er ikke helt sikker på dette, men tror reglene om vertinner etter antall seter ble endret til 1 vertinne pr 50 pax.

Hvis man da bare har 2 så er max antall pax 100. slik var det i alle fall når jeg sluttet i bransjen i 2004.

Originally posted by EZA
DY, du må jo lide av forfølgelsesvanvidd. Som det står over så er det ingen sak for VG fordi ingen regler blir brutt. Selv VG skriver vel ikke om regler som IKKE blir brutt.

De skriver således verken om de ikke eksisterende regelbrudd på crew i Norwegian eller SAS.

Skjerp deg ! :sarc :sarc :sarc :sarc :sarc :sarc
Hallo!
Om du hadde lest innlegg på dette forumet en stund hadde du skjønt hva jeg mente. jeg lider overhodet ikke av forfølgelsesvanvidd.
Det har lenge pågått en debatt om VG skriver negative ting om SAS. Mitt innlegg du sikter til var derfor ironisk ment, noe du tydeligvis ikke skjønte. Siden det faktisk ikke var SAS som reduserte på bemanning...skrev jeg at dette ikke var en sak for VG. For dem som har lest litt på forumet her vil jeg tro forstod hva jeg mente.
Når det gjelder kabinpersonale ombord så er reglene at det skal være 1 kabinpersonale pr 50 seter. Om en flyr med 2 i kabinen kan en aldri har mer enn 100 passasjerer selv om en melder inn avvik. Slik har det vært i flere år....

FAA sine regler er annerledes enn JAA. Jeg vet ikke om SAS har lagt de til grunn når man har lagd sine manualer og regelverk (selv om man flyr til USA så er det vel kun når man har operasjon innen USA som man må følge de?).

I alle tilfeller, så kan man ikke bryte eget regelverk, selvom f.eks. JAR-OPS har lavere krav.

I USA er det minst 1 crew per 50 seter - ingen unntak.

Husker fra min tid paa FBU at vi en periode paa midten av nittitallet opererte en del flighter med redusert crew. Helt ned til 1 f/a paa DC-9 og MD80. Men da maatte alle sitte paa de foerste 10 radene under start og landing.

Dette ble det imidlertid slutt paa etter en tid, saa det er interessant aa se at det naa er 'lovlig' igjen ...

Fløy også noen ganger med DC-9-41 med to crew mellom Oslo og Stavanger på tidlig 90-tallet...

... SAS [SAS og ikke SKBU ]har nå endrett reglene for minumum crew... , både enroute og ved boarding

Originally posted by P.A. VIKING
... SAS [SAS og ikke SKBU ]har nå endrett reglene for minumum crew... , både enroute og ved boarding
Endret fra --> til?
Hva er minimum hos SAS nå?

Originally posted by DY
Originally posted by P.A. VIKING
Endret fra --> til?
Hva er minimum hos SAS nå?

øøø, har ikke leste hele revisjonen (ennå)

Back