SAS vurderer AOC utenfor Scandinavia

Trdfly

Moderator
Staff member
Medlem
SAS-ledelsen kigger på muligheden for at få en driftstilladelse i et land udenfor Skandinavien. Det vil give SAS mulighed for at kunne udflage en stor del af flyflåden og etablere baser udenfor Skandinavien med lokalt ansatte piloter og stewardesser.

I en mail til alle SAS-medarbejdere, som blev sendt ud i sidste uge, skriver koncernchef Rickard Gustafson, at selskabet ”vurderer nye måder at operere på, inklusiv en mulig lancering af en driftstilladelse udenfor Skandinavien”.

Af mailen, som CHECK-IN.dk er i besiddelse af, fremgår det, at en ikke-skandinavisk driftstilladelse er en af de muligheder SAS-ledelsen kigger på for at kunne reducere selskabets omkostninger. SAS’ produktionsomkostninger er stadig højere end konkurrenternes. Og det stiller SAS svagt i konkurrencen, da man ikke er i stand til at matche konkurrenternes lave priser.

Overvejelserne om en ikke-skandinavisk driftstilladelse indgår i en såkaldt strategisk opdatering, som SAS-ledelsen planlægger at præsentere i forbindelse med fremlæggelsen af regnskabet for 2015/2016-regnskabsåret den 13. december. Med mailen til medarbejderne forsøger SAS at forberede sine ansatte på lanceringen af den nye strategi. Tidligere har man lanceret en ny strategi uden at have forberedt medarbejderne på forhånd. Det har tidligere skabt frustration blandt medarbejderne. Derfor vil SAS nu gøre det anderledes og italesætte strategiskiftet på forhånd.
http://www.check-in.dk/sas-boss-udflagning-kan-vaere-mulighed/


Oppfordrer til en saklig debatt der man holder seg til tema og uten personangrep!
 
Re: SAS varsler mulig

Fornuftig. Men bruk den nye virksomheten til vekst og ikke reduksjon i Skandinavia. SAS har et sterkt merkenavn ute og potensialet bør være stort.
 
Godt å se SAS følger med i tiden. Dette fungerer vel dårlig med dagens "hub-modell", så da må vel SAS også bli et "base-selskap"... .
Og skal de unngå skandinaviske oppsigelser og vokse trenger de flere fly.
 
De økonomiske tyngdelovene gjelder over alt, blir spennende å se hva fremtiden bringer.

Men det er jo noen kameler som skal svelges!

Sent from my HTC One M9 using Tapatalk
 
Har de ikke på sett og vis begynt å gjøre dette med å få inn EI-registrerte fly fra Cityjet i SAS-farger?
 
Flyr vel på SAS AOC med SK-flightnummer osv.
Med utenlandsk crew på irske kontrakter. Hvorvidt det er SAS AOC eller ikke er vel da bare en juridisk definisjon.

NB: Med forbehold om at kontraktene hos cityjet stemmer overens med det som ble skrevet her:
http://www.check-in.dk/cityjet-kan-goere-indhug-i-sas-produktion/

CityJet overtager de omkring 200 ansatte i Blue1, men får brug for flere ansatte. De vil sandsynligvis blive ansat på irske overenskomster. De otte CRJ900-fly males i SAS-farver, men kommer på irsk register.
 
Eller så gjør de som sine konkurrenter og prøver seg på et LCC selskap igjen, kanskje kommer Snowflake tilbake?
 
Hykleriet og dobbelmoralen til SAS når nye høyder. Først var det 'alt inkludert' som falt, så ble det innleie av et irsk(!) selskap, og nå altså muligens utenlansk AOC. Det er helt greit å tilpasse seg markedet, men kanskje man ikke skal gå så innmari høyt ut for å sverte konkurrentene, når man ender opp med å kopiere dem noen måneder senere?
 
Jeg kan helt ærligt ikke se problemet i eller hykleriet i, at SAS begynder at overveje udflagning. Det er vel det eneste de kan gøre, hvis de vil overleve. Jeg er ret overbevist om, at selskabet helst havde fortsat med at være 100% skandinavisk med "ordnede forhold" for de ansatte. Men i sidste ende er det jo forbrugeren der bestemmer. Og når nuforbrugerne ikke vil betale mere for at sikre de ansatte ordentlige vilkår, så er der vel ikke andet at gøre end at "kopiere" nogle af konkurrenterne, så konkurrencen bliver på mere lige vilkår.
 
Hykleriet og dobbelmoralen til SAS når nye høyder. Først var det 'alt inkludert' som falt, så ble det innleie av et irsk(!) selskap, og nå altså muligens utenlansk AOC. Det er helt greit å tilpasse seg markedet, men kanskje man ikke skal gå så innmari høyt ut for å sverte konkurrentene, når man ender opp med å kopiere dem noen måneder senere?

Hykleri og dobbeltmoral - javisst

Det er vel det samme som at Norwegian tilbyr, mot tidligere uttalelser fra Kjos, tilgang til lounger, fast track, fordelsprogram etc
Det er vel når Norwegian bevisst sier at de skal ansette piloter og kabinbetjening på basene i utlandet når de egentlig skal leie inn via bemanningsselskaper

Personlig synest jeg det er trist at den skandinaviske velferdsmodellen undergraves med de konsekvenser dette har for jobbtrygghet, pensjonsrettigheter osv

Det vil være interessant å høre hvordan du mener at SAS skal kunne drives på en lønnsom måte når konkurrentene utnytter alle mulige (tjuv)triks for å vri seg unna det samfunnsansvaret som tradisjonelt har vært knyttet til forankring i Skandinavia...
Eller mener du at forbrukerne er best tjent med at SAS blir avviklet som flyselskap?
 
Last edited:
Det er visstnok LHR som skal være aktuell som utenom-skandinavisk base. Det undrer meg litt ettersom SAS har solgt unna SLOT på nettopp LHR og England er i gang med å forhandle seg ut av EU.
 
Hykleriet og dobbelmoralen til SAS når nye høyder. Først var det 'alt inkludert' som falt, så ble det innleie av et irsk(!) selskap, og nå altså muligens utenlansk AOC. Det er helt greit å tilpasse seg markedet, men kanskje man ikke skal gå så innmari høyt ut for å sverte konkurrentene, når man ender opp med å kopiere dem noen måneder senere?

Undskyld mig, men er det ikke lige det et andet temmelig stort NORSK selskab, som jeg ikke lige erindrer navnet på gør ???:D:D
JEG kan slet ikke se noget galt i at SAS vil samme vej....
Hilsen Ole
 
SAS har hele tiden gjort business-modellen til Norwegian til et moralskt spørsmål. Når de nå går samme vei utviser de et skoleeksempel på dobbeltmoral. Lounger har aldri vært et moralsk anliggende for Norwegian. Nok en skrape i lakken til SAS som viser at de ikke er noe bedre enn andre, bare tregere.
 
Ser det er få som diskuterer Longhaul her. Når norwegian har fått gjøre akkurat som de vil i mange år, og regjeringen i Norge til og med endrer forskrifter for dem, forstår jeg godt at SAS gjør alvor om trusselen om utflagging. SAS har advart om dette mange ganger, er det slik å forstå at alle bare trodde de bløffa?
 
Det eneste som hjelper i business er å utvikle seg, tilpasse seg og være dynamisk.

Strategier og planer gjelder helt til man får andre planer.

At de tidligere gikk hardt ut mot konurrenter som drev på denne måten, var en del av den tidligere strategien.

Nå har SAS fått en annen strategi. Bra for dem, ser ut som de har tenkt å fortsatt kunne konkurrere i markedet.
 
Back
Top