Mulig ny SAS-rute fra Scandinavia til New York?

Re: SAS restarter København - New York JFK

Stemmer, det er vel ca. like langt til Kongens by. Flytrafikken er mest bergnet for transfer paa OSL til norsk innenriks, utenriks gaar det mer via ARN og CPH. Flytilbudet fra GOT ti lde tre hovedstedene er dog betydelig redusert sammelignet med tidligere, ikke kun p.g.a. covid. Toget til Oslo tar lenger tid og det er helt utrolig hvor lite Norge har satset paa tog ut av landet. Toget til Stockholm taar noe over tre timer, og dominerer strekningen med flere selskaper i konkurranse.

Ja Østfoldbanen i dag går jo i den samme traseen som da banen ble bygget i sin tid. Det er rett og slett begredelig. Det skjer jo heldigvis en god ting nå på søndag med åpningen av Follobanen, men dette er vel en bane som stort sett er et gode for de som pendler fra Ski og områdene der. For Gøteborgstogene blir det en marginal reduksjon av reisetid. SJ kommer heldigvis med flere avganger til Stockholm, men også her har Bane Nord rota det til med ruteplanleggingen. Det første toget må avgå tidligere fra Oslo S pga et pendeltog fra Kolbotn! Men fra Lillestrøm og utover kjører toget etter ordinær rute. Hvordan de løser dette? Jo toget står stille på Strømmen i et drøyt kvarter, kjører altså hovedbanen til Lillestrøm...
 
Re: SAS restarter København - New York JFK

Men ja, hvis man kigger i reporten, så er det gangske rigtigt at Billund har et større opland inden for 150km end Göteborg, men det er forkert at tage hele det fynske opland med, da de hælder imod Kastrup, hvis det er øst for Vissenbjerg.

Ja, det er kun den NV-lige del af Fyn, der er et oplagt catchment area
for BLL! Vissenbjerg er et godt bud på en skillelinje!
Problemet med Fyn er, at vi kun har en motorvej tværs over
øen (E20) samt motorvej 9 fra Svendborg til Odense. De øvrige
veje er smalle og bugtede, og de er også langsomme pga mange
småbyer med yderligere fartgrænser!
Jeg bor i Faaborg, og det tager mig 1 time og 45 min. at køre til
BLL, hvis jeg kører op imod fartgrænserne! Folk fra Svendborg skal
minimum bruge samme tid, selv om de har bedre adgang til motorveje.
Men de kører som regel til nærmeste station med togforbindelse
til Kastrup!
En odenseaner kan køre til BLL på 1 1/2 time, men han/hun kan også
vælge at tage et IC tog direkte til Kastrup!
Nyborg? Glem det! Nyborgensere er orienteret mod Kastrup!
Jeg tror, at de fynboer, der vil overveje BLL, er dem, der vil
spare broafgiften på Storebælt OG hvis de skal med et af
lavprisselskaberne derfra, evt. charter.
(disclaimer: jeg er ikke markedsanalytiker, men jeg har to ører
til at lytte med! ;))
 
Last edited:
Re: SAS restarter København - New York JFK

De få jeg kjenner i Odense området foretrekker BLL. Har selv fløyet både til CPH og til BLL når jeg skulle til Odense. BLL er klart å foretrekke. Det skal nevnes at jeg har brukt leiebil for å komme meg til Odense og BLL er da mye enklere å reise gjennom da.
 
Re: SAS restarter København - New York JFK

De få jeg kjenner i Odense området foretrekker BLL. Har selv fløyet både til CPH og til BLL når jeg skulle til Odense. BLL er klart å foretrekke. Det skal nevnes at jeg har brukt leiebil for å komme meg til Odense og BLL er da mye enklere å reise gjennom da.

BLL er en fin og overskuelig lufthavn, og det meste af turen til ODE
er på motorveje, så jeg forstår dit valg! Jeg ville selv benytte BLL
noget mere, hvis der var bedre kollektiv transport fra min by,
og flyruter, som var interessante for mig.
 
AAL-EWR er en stor overraskelse, og jeg må indrømme, at jeg er spændt
på, hvordan ruten kommer til at gå!
IMO fortæller det noget om, hvor fragmenteret vores lille land (43000 kvkm)
er m.h.t. de lufthavne, man orienterer sig mod!
 
Last edited:
AAL-EWR er en stor overraskelse, og jeg må indrømme, at jeg er spændt
på, hvordan ruten kommer til at gå!
IMO fortæller det noget om, hvor fragmenteret vores lille land (43000 kvm)
er m.h.t. de lufthavne, man orienterer mod!

Ja vores danske land er lille - men dog 1.000.000 gange større end du skriver 🤣🤣

43.094km^2
 
Back
Top