SAS vurderer 55 nye fly

• Thread starter Thread starter RH
  • Start date Start date
Ja det sier seg jo selv, at det er totalt idiotisk og helt uvesentlig
å velge maskiner som pax synes er behagelige - og som cc trives
å jobbe i (godt arbeidsmiljø, er jo bare tull!). Disse to tingene kan
jo neppe la seg kombinere med hva som passer inn mh.t. økonomi,
driftssikkerhet, og ellers passer til flåten...

Får i alle fall håpe at SAS tar andre hensyn enn hvilke fly som er best å jobbe i og enkeltpersoner foretrekker å være passasjer i, når de skal velge fly....

Da er jeg veldig glad for at ikke du er ansvarlig for dette.
Om ansatte har et godt arbeidsmiljø blir det lettere å trives, sykefravær ,minskes, produktiviteten økes, og dermed også servicenivå og mennesklig faktor.

Om passasjerer trives ombord, og har det behagelig, så kommer de sannsynligvis tilbake, noe som betyr økt inntjening, og fullere fly.

Når man tar med disse faktorene, samt alle økonomiske, tekniske og operative ellementer inn i prosessen så har man kommet langt.

Men om arbeidsmiljø ikke betyr noe, eller comfort når du skal sitte 5-6 timer til Las Palmas så er det bare å ignorere alle inspill fra ansatte og pax.

Ja, er det ikke en "helhetsvurdering" eller "totalvurdering" man kaller det :D

Akkurat;)
Jeg håper SAS tar hensyn til aksjonærene sine, gjennom å foreta innkjøp som gir størst sannsynlighet for lønnsomhet og dermed utbytte.
Her er det mange små og en del store faktorer med i regnestykket. De som skal avgjøre hvilke fly som eventuelt blir valgt, har nok sikkert god peiling på hvilke faktorer som er viktig å ta hensyn til, og hvilke faktorer som faktisk ikke betyr så mye til eller fra på bunnlinja.

Last edited:
Fuel og vedlikehold er den største kostnaden til de fleste selskaper idag, særlig for "lowcost" selskapene. Å redusere disse er derfor av avgjørende betydning for å være konkurransedyktig i ett knallhardt marked og vil derfor veie tungt i en avgjørelse.

Når det gjelder cseries så er det mange som er skeptiske. En av årsakene er forsinkelsene som gjør at når den endelig er leveringsklar er det kun få år til Boing/airbus kommer med sine nye modeller sannsynligvis rundt 2019/2020. Motorteknologien er det også mange som er skeptiske til, bl.a Boeing.
Pr idag ser det ikke ut til at Boeing vil komme med nye motorer på dagens 737 da
den totale gevinsten blir for liten pga økt vekt etc.

Så dette blir ingen lett avgjørelse for SAS.

Vet jo det sitter noen her som har rimelig peiling på flåtebygging og flyvalg etc... Men vil bare skyte inn at comfort (opp til et visst "fornøyd" punkt) også bør ha noe å si for flyvalg. Spesielt om man ser på bunnlinjen og utbytte til aksjonærer.

Jeg er sikkert ikke 100% alene om å styre unna KLM 747-kombier og gamle LH 747'er på langreise. Årsak: Comfort.

Så man skulle kunne tenke seg at om man skal drive et flyselskap som har 'litt' dyrere flybilletter, så må man ha 'litt' bedre comfort. Det hjelper like lite med lave driftskostnader om det ikke er passasjerer til å betale dem, som det hjelper med mange passasjerer hvis driftskostnadene er for høye.

Et "happy crew" må da også være en lønnsomhetsfaktor.

Nå vet ikke jeg om comforten/happyness faktisk ER bedre i CS da. Så det er litt generelt innlegg da debatten tok en slik retning.

Jeg er helt sikker på at alle de momenter som nevnes her er med , men med forskjellig vekting...

Jeg er helt sikker på at alle de momenter som nevnes her er med , men med forskjellig vekting...

Føler vel jeg meg ganske sikker på også. Men slikt har da aldri begrenset flyktige debatter på Forumet? Særlig i saker som flåtevalg og IC-ruter fra OSL.

Lurer på om SAS også har vurdert flere CRJ900 og evt CRJ1000 når de nå prater med BBD...? CS300 kan jo bli forsinket, a la 787.

Jeg vil påstå at en del ruter i nord-Europa sjelden har over 90 pax og da vil jo disse småfuglene være nok, spesielt hvis SAS ønsker å tilby frekvens over kapasitet. Lufthansa Group vil ha 35 x CRJ900 i flåten neste år, så typen kan ikke være helt useless.

Lurer på om SAS også har vurdert flere CRJ900 og evt CRJ1000 når de nå prater med BBD...? CS300 kan jo bli forsinket, a la 787.

Jeg vil påstå at en del ruter i nord-Europa sjelden har over 90 pax og da vil jo disse småfuglene være nok, spesielt hvis SAS ønsker å tilby frekvens over kapasitet. Lufthansa Group vil ha 35 x CRJ900 i flåten neste år, så typen kan ikke være helt useless.

MD-82 er heller ikke helt useless, men den skal ut likevel ;)

IR-direktør i SAS, Sture Stølen, sier i dag at A320neo er "definitivt et steg i den retning vi ønsker oss".

Styret i SAS skal ta stilling til erstatninger både på kort og langdistanse i 1. halvår i 2011.

w

Back