SAS vurderer 55 nye fly

• Thread starter Thread starter RH
  • Start date Start date
Det er ikke snakk om å være launch customer. Andre selskap har allerede bestillt nok fly, de første går til Swiss European.

Har CS300 vært på vingene ennå?

Nei, planen er at første CS100 skal leveres i 2013 og første CS300 i 2014. Men dette er tross alt flyindustrien og det er lenge siden jeg hørte om et prosjekt som ikke var kraftig forsinket, så man bør sikkert beregne ytterligere med tid

Problemet til SAS er at de har mye gjeld FØR de må bestille disse 55 flyene. Og dårlig kredittrating.... og kan de virkelig satse på at de kan få nok en emisjon fra eierne/staten nå?

De må nok vise til et år med solid overskudd inkl. engangsposter for at dette skal bli noe mer enn å anskaffe noen få fly.

Med mindre man har detaljert kjennskap til SAS sin økonomisk er det vanskelig å mene noe seriøst om de har god nok økonomi til å skaffe seg nye fly. Og hvorfor skulle ikke SAS klare å anskaffe en mengde nye fly når "andre" selskaper kjøper 737 for titalls milliarder uten at økonomien var den beste da bestillingen ble gjort?

Det er mange måter å gjøre dette på, og så lenge en ny og moderne flytytpe innføres og gamle slitere fases ut, så skal det være god økonomi i utgangspunktet fordi det medfører kostnadskutt. Samme prinsipp som Kjos til stadighet prediker.

Også blir det jo særdeles miljøvennelig å fly da, det må man ikke glemme! ;)

Detaljert kunnskap om økonomien til SAS er tilgjengelig for alle gjennom regnskapene deres. Kjos/DY var tross alt gjeldsfrie før de startet flykjøpene sine. SAS har omtrent like mye nettogjeld som flyene til Kjos koster FØR de går igang med å investere i nye fly om ikke mer.

Men klart de kan ta en sale/leaseback. Det blir nok nødt til å oppgradere de gamle flyene sine når konkurrentene får helt ny flåte.

Blir forresten disse flyene her 15%-20% mer fueleffektive enn Boeig 737-800?

SAS venter helt sikkert på en evt forebedring av kreditt-ratingen sin før de skriver under på et kjøp, og det blir neppe aktuelt med noen ny emisjon for å gjennomføre dette. Og det kan hende de heller velger å lease.

B738 er et en del større fly så hvor fuel-effektive de er i sammenligning blir nok ikke riktig å si, men om du ønsker å sammenligne så vil nok CS bli enda mer enn 20%.

PW hevder at de nye motorene i seg selv gir ca 16% bedring i fuel-burn i forhold til dagens mest effektive motorer, og i tillegg så vil forbedringer på flytypen gi ytterligere besparinger. Men det er salgsmateriale, så hva som blir realiteten må man vente å se.

Det er ikke nevnt noe sted, men det vil også være naturlig for Blue1 å skifte ut sine Avro RJ-maskiner i løpet av noen år, og C100-modellen er en fin erstatter til disse også..

Ikke for å spore av tråden, men planen er vel at RJ85 skal erstattes av Boeing 717.

Uansett blir det spennende å se hva SAS bestemmer seg for i fremtiden.

Last edited:
Men er det smart å gå til innkjøp av denne flytypen da?

Jeg tror ikke vi vil se noen nye narrow bodies fra Boeing eller Airbus de neste årene, men jeg tror mer drivstoffeffektive A32X/B737 ikke ligger så langt frem i tid. De kan bli vel så drivstoffeffektive som C-series. Vil det ikke være smartere å bygge videre på Boeing eller Airbus?

Hverken Boeing eller Airbus har dette høyt på prioriteringslisten. Ja, det er et element av risk å satse på en ny flytype, men klarer Bombardier å levere, er det store besparelser å hente- både på anskaffelses- og driftssiden.

Men intet er svart/hvitt - dette blir et regnestykke og en totalvurdering for flåteplanleggerne.

Hverken Boeing eller Airbus har dette høyt på prioriteringslisten. Ja, det er et element av risk å satse på en ny flytype, men klarer Bombardier å levere, er det store besparelser å hente- både på anskaffelses- og driftssiden.

Men intet er svart/hvitt - dette blir et regnestykke og en totalvurdering for flåteplanleggerne.

Nei, så lenge Boeing og Airbus sine salgstall er som idag så skjer det nok ikke mye, men dersom C-series blir en suksess, og mange flyselskaper velger andre flytyper enn A32X og B737 som sine mellomdistansefly, så vil vel det tvinge Airbus og Boeing til å videreutvikle sitt produkt slik at det blir konkurransedyktig.

Dersom vi ser mer fueleffektive A32X eller B737, særlig av sistnevnte, så tror jeg det vil være klokere av SAS å bygge videre på dagens flyflåte.

Last edited:
så vil vel det tvinge Airbus og Boeing til å videreutvikle sitt produkt slik at det blir konkurransedyktig.

Tvinge og tvinge .. Begge jobber aktivt med produktutvikling, og de vil ta det 'neste store skrittet' når de finner det lønnsomt, både produktmessig og finansielt.
Southwest f.eks. , som etterhvert må erstatte over 600 737'er og 100 717'er, er hardt på Boeing for å komme opp med en 'ny' narrowbody, så jeg kan love deg at Boeing ikke sitter på hendene sine ...

Dersom vi ser mer fueleffektive A32X eller B737, særlig av sistnevnte, så tror jeg det vil være klokere av SAS å bygge videre på dagens flyflåte.

Dette blir et regnestykke for flåteplanleggerene.

Last edited:
Jag tror att CSeries är optimalt då det är ett PPP plan, dvs. Passenger Pleasing Plane då det har 2+3 stolar. Dessutom är CSeries optimalt i storlek och man slipper bli launch-customer.

Och man har redan en hygglig relation med Bombardier och en tradition att köpa Pratt and Whitney notorer.

Jag tror att CSeries blir super då CRJ900NextGen är det bästa planet jag har flygit. (Bortsett A330/A340)

Dessutom håller flygplan i minst 25 år innan man behöver byta. :P

Modig av SAS å gjøre noe annerledes, og samtidig gjøre noe med enkelhet i flåten !

Det blir litt spennende å se hva SAS egentlig tenker å gjøre for fremtiden. Skal de satse på litt mindre fly og opprettholde frekvenser, tynnere ruter og mulighet for høyere yield, eller skal de gå for større fly og lavest mulig kostnad pr sete.
Jeg tror at C-series kan passe veldig godt inn i SAS sin flåte og core SAS, og erstatte mange varianter på litt sikt, 5-6 år. Forutsatt at kreditt-rating ol. blir såpass bra at de får finansiert et større flykjøp selvsagt.

Først skal MD80 og 735 ut av flåten, deretter vil jeg tro at 734 og 736 står for tur. 736 er, selv om det er en NG, begynt å bli relativt gammel. Den er dessuten tung og uøkonomisk i forhold til 73G og 738. Både MD80 og 734 er noe større enn C130, men dersom erstatteren er en miks av C130 og 738, så er ikke det noe problem. Det kommer igjen an på om SAS vil justere kapasiteten til større eller mindre flytyper for fremtiden.

Vet ikke om dette er oppdaterte tall, men SAS skal ha 10 x 737CL, 23 x MD80, 28 x 736. Da er vi på 61 fly. Satser man på 55 fly fra C-series, pluss 10-15 x 738 så vil man etter hvert få en moderne og mer enhetlig flåte (bortsett fra oddballen A32X som aldri burde vært i flåten i det hele tatt.) CRJ-900 vil også kunne byttes med C110, så får man fjernet nok en flytype. En deal med "pant" på CRJ900 burde gå an å få med Bombardier.
12 CRJ og 12 A32X burde være ute av flåten i løpet av 5-7 år, erstattet med C-series og neste generasjon 737 når den kommer.
Deretter er det i gang med å bytte de eldste av 73G og 738, som begynner å bli ganske gamle mot slutten av dette tiåret. Flåtefornyelse er en evig-varende prosess når man har en stor flåte med store krav til fleksibilitet.

Last edited:
SAS benekter i dag at det er tatt en avgjørelse på ny flytype. Det soim er sagt er at SAS nå ser på hva som skal erstatte Md-80, og 737. Alle store fabrikanter er og har vært inne i bildet, Boeing, Airbus, Bombarider står igjen. Embraer er ute, uten at jeg helt vet hvorfor, men regner med at det har med størrelse å gjøre.
Jeg personlig håper på at SAS går for Airbus da de er helt klart best på interiør for crew. Bred midtgang, og store galley. Ikke minst opplever jeg Airbus mer stabile i luften (mindre påvirket av turbulens) og mer støysvake.

Økonomisk vet jeg ikke noe om noen av typene, men tviler det blir noe problem for SAS å finansiere dette.

Jeg personlig håper på at SAS går for Airbus da de er helt klart best på interiør for crew. Bred midtgang, og store galley. Ikke minst opplever jeg Airbus mer stabile i luften (mindre påvirket av turbulens) og mer støysvake.
Helt enig!
Jeg håper også SAS velger Airbus. Det virker som de fleste større selskaper i Europa har gått fra 737 til A320 de siste årene. Håper SAS også gjør det samme. Da kan det hende jeg begynner å fly med de også. :cool:

Jeg minner om det som sto i post #18 før dere blir for ivrige ...

SAS har sendt RFP til Bombardier, Boeing og Airbus på fly til å erstatte MD'ene og 737 Classic (i første omgang).

RFP = Request For Proposal.

Så det er langt fram til en avgjørelse blir tatt ...

Synes SAS sin nåværende flåte med A330/A340 og
ikke minst A319/A321 passer SK-flåten meget godt.
Selv foretrakk jeg absolutt å jobbe på Airbus-materiell,
kontra Boeing - ikke minst pga. mindre støy hos Airbus,
men at Airbus-kabinen var enklere og mer ergonomisk
å jobbe i. Som pax foretrekker jeg alltid å reise med Airbus
fremfor Boeing dersom jeg kan velge, og håper definitivt
at SAS vil øke Airbusflåten.

Får i alle fall håpe at SAS tar andre hensyn enn hvilke fly som er best å jobbe i og enkeltpersoner foretrekker å være passasjer i, når de skal velge fly....

Back