SAS vokste seg ut av himmelen

Det henger vel sammen med at med de 25% poengene de gir på sine fleste billetter til en fornuftig pris, så er ikke alliansetilhørighet noen motivasjon for mange eurobonus medlemmer lenger. De shopper heller flybillettene hos det flyselskapet som selger den billigste billetten. Slik det er nå, skal man jo fly hundrevis av turer til mikropoeng før man har råd til en bonusreise.

Hvis SAS hadde gitt 100% poeng på alle eco billetter, så hadde nok situasjonen vær anderledes, og alliansetilknytningen mye viktigere for SAS. Da hadde nok mange vært villige til å betale noen hundrelapper ekstra for å fly SAS fremfor konkurrenter utenfor alliansen.

Bare synd ledelsen i SAS ikke har innsett dette for lenge siden......:rolleyes:

BF:cool2
Ganske enig med deg i det, så lenge SAS gjør så lite ut av EB at kundene ikke velger SAS fremfor andre sellskap, så blir jo EB bare en utgift. SAS må tørre å gi kundene så mye tilbake at EB blir en motivasjon til å velge SAS, da blir utgiftene nok litt høyere, men man vil begynne å tjene på trofaste kunder etterhvert.

Jeg tror påstanden er riktig for short haul. Det viser framgangen av LCC ganske tydelig. Hadde alliansene hatt stor betydning for folk så hadde ikke hverdagen for nettverk vært så tøff som den har blitt. Og det er vel først når mann reiser veldig mye at de forskjellige allianser begynner å spille en rolle.

Dette har litt med å gjøre at LH og andre partnerselskaper ikke selger andre en seg selv.

Nå snakker vi om at alle de syv daglige avgangene har både LH og SK nummer. LH selger alle, SK selger bare tre, dvs. de har fire avganger med SK-nummer som de ikke selger de bare støver ned) :rolleyes:

Jeg tror påstanden er riktig for short haul. Det viser framgangen av LCC ganske tydelig. Hadde alliansene hatt stor betydning for folk så hadde ikke hverdagen for nettverk vært så tøff som den har blitt. Og det er vel først når mann reiser veldig mye at de forskjellige allianser begynner å spille en rolle.

Jeg er uenig i at en tøff hverdag for nettverksselskapene vis a vis LCC er ensbetydende med at allianser ikke betyr noe. LCC'enes fremvekst er en konsekvens av flere ting, og blant annet at de tradisjonelle selskapene har vært for trege til å tilpasse seg en ny hverdag.

Om man fjerner alliansene så tror jeg definitivt at utviklingen ville vært utvilsomt negativt for de tradisjonelle selskapene. Er det noen grunn til at disse skal bli så mye mer effektive av den grunnen? Koster alliansene så mye penger?

Jeg er uenig i at en tøff hverdag for nettverksselskapene vis a vis LCC er ensbetydende med at allianser ikke betyr noe. LCC'enes fremvekst er en konsekvens av flere ting, og blant annet at de tradisjonelle selskapene har vært for trege til å tilpasse seg en ny hverdag.

Om man fjerner alliansene så tror jeg definitivt at utviklingen ville vært utvilsomt negativt for de tradisjonelle selskapene. Er det noen grunn til at disse skal bli så mye mer effektive av den grunnen? Koster alliansene så mye penger?

Spørsmålet er vel heller om en allianse har noen betydning for valg av flyselskap. De aller fleste ser ut til å velge flyreisen utfra pris noe som gjenspeiler ser i LCC'enes framgang. Selvfølgelig er det en forenkling av virkeligheten men de som velger reiseute utfra alliansen vil jeg tro er de som har en stor konto med bonuspoeng. Men det er vel bare et lite andel av flypassasjerene som er i denne possisjonen? Så jeg tror at alliansenes betydning er overvudert i hvert fall på short haul.

Spørsmålet er vel heller om en allianse har noen betydning for valg av flyselskap. De aller fleste ser ut til å velge flyreisen utfra pris noe som gjenspeiler ser i LCC'enes framgang. Selvfølgelig er det en forenkling av virkeligheten men de som velger reiseute utfra alliansen vil jeg tro er de som har en stor konto med bonuspoeng. Men det er vel bare et lite andel av flypassasjerene som er i denne possisjonen? Så jeg tror at alliansenes betydning er overvudert i hvert fall på short haul.

Ja, jeg er vel en av dem som mener du er nærmest virkelighetsbeskrivelsen her Laurenz.

Naa er det langt fra bare bonusprogram som er motivasjonen til aa velge nettverksselskaper. Ting som gjennomgaaende billetter, og frekvens er noe som ingen av LLCene kan gjoere hver for seg. I en allianse kan man komme seg til og fra sin destinasjon med flere enn ett selskap paa en bestilling. De aller fleste (inkludert OJB) har ikke tid til aa fly via via med fire forskjellige bestillinger paa forskjellige selskaper med den store risikoen det medfoerer.

Uansett hvordan du ser paa det, utenfor Norges grenser, er DY ikke noe alternativ til de aller fleste stedene de flyr, mye pga frekvens, men ogsaa mye paa grunn av at dersom man trenger aa endre sin billett, kan man kun endre denne til en annen DY avgang, ikke til andre selskaper og er neste DY avgang full er du SOL. I realiteten er det landeveisroeveri at DY selger sine "fleksible" billetter til den prisen de gjoer, og ren skjaer idioti dersom noen kjoeper dem (noe jeg tviler paa utenfor Norges grenser). En fullpris SAS billett kan enkelt gjoeres om til ett annet selskap dersom det skulle blir behov for det

Andre faktorer er selvsagt service, all-in priser og enkelhet, noe LLC totalt mangler.

Saa for de som reiser i jobben er allianser og nettverket de tilbyr uvurderlige, saerlig fra land som Norge, mens for folk paa ferie er det kanskje mindre viktig, men da kommer jo bonuspoengene i spill igjen.

Det skal vaere haareisende mye billigere aa fly LLC for at jeg skal gjore det, til og med paa short haul.

Det finnes selvsagt en hau med andre grunner til hvorfor allianser er utrolig viktig for at ett nettverkselskap skal lykkes, ellers hadde ikke verdens mest loennsomme flyselskaper satset paa dem

Saa de uttalelsene vi her hoerer at alliansene er avlegs paa short haul er paa samme nivaa som uttalelsen at internet er kun ett blaff

Nå var egentlig mitt hovedpoeng at det er lite en oppsigelse av medlemskap i en allianse (sett fra SAS sin side) kan bistå for å få kundene til heller å velge SAS fremfor andre selskaper. Det er nok som Tommy777 skriver slik at medlemskap i en allianse gir et større rutenett med større frekvens enn et enkelt selskap kan bidra med selv. Det er nok ikke udelt negativt...;) Skal man drive å mixe & matche med selskaper så kan det fort bli mye krøll, selv om interlining selvsagt kan ordne noe (men få LCC'er interliner).

At bonuspoeng per se ikke ser ut til å være av avgjørende betydning kan vel i stor grad skyldes selskapenes strategi i så måte, og var egentlig ikke mitt poeng. Når man får mikropoeng på "normale" priser vil folk flest aldri komme i en posisjon til å kunne nyte poengene, slik at bonuspoeng ikke vil bety noe, men nå er det ikke bare bonuspoeng det som er en allianses styrke, som nevnt ovenfor.

Mitt spørsmål står forsåvidt fortsatt: På hvilken måte kan oppsigelse av alliansemedlemskap bidra positivt for et selskap som, f.eks., SAS?

I realiteten er det landeveisroeveri at DY selger sine "fleksible" billetter til den prisen de gjoer, og ren skjaer idioti dersom noen kjoeper dem (noe jeg tviler paa utenfor Norges grenser).

...

Saa de uttalelsene vi her hoerer at alliansene er avlegs paa short haul er paa samme nivaa som uttalelsen at internet er kun ett blaff

Jeg hadde ikke regnet med at du skulle være enig heller....

Nå vil ikke jeg si at allianser er avlegs men deres betydning er kraftig svekket, i hvert fall på short haul. Å si at allianser er uvurderlige er på samme nivå som å si at en bil uten metallic lakk, kjørecomputer, GPS og DVD er ubrukelig ;)

Men at nettverkselskapene er tjent med å være en del av en allianse er klart, nettopp pga alle fordelene som følger med for både pax og selskap. Det er jo en av de viktige ting som skiller dem fra LCC.

Utviklingen med stadig flere direkteruter fra flere flyplasser er også med på å svekke alliansenes betydning fordi behovet for flybytter underveis blir mindre.

Jeg må nok dessverre si at LCC som noe mer enn et ferieverktøy er et storbyfenomen. Bor man nært en større flyplass har man kanskje et tilfredstillende tilbud fra flere LCC aktører til at de tidvis kan brukes i jobbreiser. Riktig nok kan jeg ta DY fra TRD, og de tillbyr gjennomgående på OSL, men ettersom de i utgangspunktet har begrenset med daglige avganger til de fleste destinasjoner så blir det fort veldig komplisert fra distriktene.

Dessuten kan man om man bor nært OSL også benytte BA/AY, de er riktignok ikke LCC, selv om prisene deres i blandt kunne anntydet det, men det er med på å undergrave en alianses betydning at man får gode forbindelser direkte ut fra OSL med mange forskjellige aktører.

Vi som bor andre steder er i utgangspunktet prisgitt SK og KLM, og således mye mer avhengig av deres, og deres partneres, nettverk videre ut i verden.

Jeg må nok dessverre si at LCC som noe mer enn et ferieverktøy er et storbyfenomen. Bor man nært en større flyplass har man kanskje et tilfredstillende tilbud fra flere LCC aktører til at de tidvis kan brukes i jobbreiser. Riktig nok kan jeg ta DY fra TRD, og de tillbyr gjennomgående på OSL, men ettersom de i utgangspunktet har begrenset med daglige avganger til de fleste destinasjoner så blir det fort veldig komplisert fra distriktene.

Dessuten kan man om man bor nært OSL også benytte BA/AY, de er riktignok ikke LCC, selv om prisene deres i blandt kunne anntydet det, men det er med på å undergrave en alianses betydning at man får gode forbindelser direkte ut fra OSL med mange forskjellige aktører.

Vi som bor andre steder er i utgangspunktet prisgitt SK og KLM, og således mye mer avhengig av deres, og deres partneres, nettverk videre ut i verden.

Dette er også helt i tråd med min egen vurdering, bortsett fra at som bosatt i Tromsø er utvalget & alternativene ikke så rent mye mindre begrenset enn fra f.eks. TRD. På en del innenlandsreiser og på den ene direkteruten til LGW kan DY være et alternativ, og i noen grad også de andre destinasjonene DY tilbyr gjennomgående biletter. Problemet er at det ofte tar ganske mye lenger tid å reise med DY til steder i Europa pga lavere frekvens, noe som ofte kan gi lang ventetid på OSL.

En må huske på at alle alliansene oppstod før den store LCC bølgen slo inn over verden med sine priser og produkter. Muligens er kanskje nå alliansene avlegs og selskapene er i ferd med å bli sin egen lykkes smed?

Det henger vel sammen med at med de 25% poengene de gir på sine fleste billetter til en fornuftig pris, så er ikke alliansetilhørighet noen motivasjon for mange eurobonus medlemmer lenger. De shopper heller flybillettene hos det flyselskapet som selger den billigste billetten. Slik det er nå, skal man jo fly hundrevis av turer til mikropoeng før man har råd til en bonusreise.

Hvis SAS hadde gitt 100% poeng på alle eco billetter, så hadde nok situasjonen vær anderledes, og alliansetilknytningen mye viktigere for SAS. Da hadde nok mange vært villige til å betale noen hundrelapper ekstra for å fly SAS fremfor konkurrenter utenfor alliansen.

Bare synd ledelsen i SAS ikke har innsett dette for lenge siden......:rolleyes:

BF:cool2

Dette er grunnen til at familien og jeg ikke flyr like mye med SAS som tidligere. Det samme gjelder maanglende service på økonomi internasjonalt

En må huske på at alle alliansene oppstod før den store LCC bølgen slo inn over verden med sine priser og produkter. Muligens er kanskje nå alliansene avlegs og selskapene er i ferd med å bli sin egen lykkes smed?
Ikke akkurat...LCC boelgen kom lenge lenge foer Alliansene....og endel av de som startet LCC boelgen har ogsaa forsatt som LCC ikke LCHS...:old

Southwest startet LCC boelgen, LCC i seg selv ble startet av PSA, men boelgen kom foerst med Southwest....

Ikke akkurat...LCC boelgen kom lenge lenge foer Alliansene....og endel av de som startet LCC boelgen har ogsaa forsatt som LCC ikke LCHS...:old

Southwest startet LCC boelgen, LCC i seg selv ble startet av PSA, men boelgen kom foerst med Southwest....

I Europa tror jeg nok det er rimelig å hevde at LCC-bølgen kom en god del senere enn alliansene. USA er i så måte litt i forkant av utviklingen i Europa.

Dette er også helt i tråd med min egen vurdering, bortsett fra at som bosatt i Tromsø er utvalget & alternativene ikke så rent mye mindre begrenset enn fra f.eks. TRD. På en del innenlandsreiser og på den ene direkteruten til LGW kan DY være et alternativ, og i noen grad også de andre destinasjonene DY tilbyr gjennomgående biletter. Problemet er at det ofte tar ganske mye lenger tid å reise med DY til steder i Europa pga lavere frekvens, noe som ofte kan gi lang ventetid på OSL.

Er faktisk ikke så ille å connecte i RIX med BT, har gjort det selv et par ganger alt. Men det er klart at med tre ukentlige og et noe begrenset nettverk blir det ofte SK som leverer den eneste praktiske løsningen, ihvertfall om man vil reise på gjennomgående billett.

Er faktisk ikke så ille å connecte i RIX med BT, har gjort det selv et par ganger alt. Men det er klart at med tre ukentlige og et noe begrenset nettverk blir det ofte SK som leverer den eneste praktiske løsningen, ihvertfall om man vil reise på gjennomgående billett.

Det har du selvsagt helt rett i. Jeg glemte BT. Jeg reiste selv med dem til Milano i sommer via RIX, og det fungerte helt utmerket. RIX er jo en liten og oversiktlig flyplass. Jeg har også vurdert dem et par ganger til London. Det er ikke så mye ekstra tid som går med, men sist så var SK billigere og med bedre tidspunkt for returen så da falt valget på SK.

Back