Spørsmålet er vel heller om en allianse har noen betydning for valg av flyselskap. De aller fleste ser ut til å velge flyreisen utfra pris noe som gjenspeiler ser i LCC'enes framgang. Selvfølgelig er det en forenkling av virkeligheten men de som velger reiseute utfra alliansen vil jeg tro er de som har en stor konto med bonuspoeng. Men det er vel bare et lite andel av flypassasjerene som er i denne possisjonen? Så jeg tror at alliansenes betydning er overvudert i hvert fall på short haul.
Naa er det langt fra bare bonusprogram som er motivasjonen til aa velge nettverksselskaper. Ting som gjennomgaaende billetter, og frekvens er noe som ingen av LLCene kan gjoere hver for seg. I en allianse kan man komme seg til og fra sin destinasjon med flere enn ett selskap paa en bestilling. De aller fleste (inkludert OJB) har ikke tid til aa fly via via med fire forskjellige bestillinger paa forskjellige selskaper med den store risikoen det medfoerer.
Uansett hvordan du ser paa det, utenfor Norges grenser, er DY ikke noe alternativ til de aller fleste stedene de flyr, mye pga frekvens, men ogsaa mye paa grunn av at dersom man trenger aa endre sin billett, kan man kun endre denne til en annen DY avgang, ikke til andre selskaper og er neste DY avgang full er du SOL. I realiteten er det landeveisroeveri at DY selger sine "fleksible" billetter til den prisen de gjoer, og ren skjaer idioti dersom noen kjoeper dem (noe jeg tviler paa utenfor Norges grenser). En fullpris SAS billett kan enkelt gjoeres om til ett annet selskap dersom det skulle blir behov for det
Andre faktorer er selvsagt service, all-in priser og enkelhet, noe LLC totalt mangler.
Saa for de som reiser i jobben er allianser og nettverket de tilbyr uvurderlige, saerlig fra land som Norge, mens for folk paa ferie er det kanskje mindre viktig, men da kommer jo bonuspoengene i spill igjen.
Det skal vaere haareisende mye billigere aa fly LLC for at jeg skal gjore det, til og med paa short haul.
Det finnes selvsagt en hau med andre grunner til hvorfor allianser er utrolig viktig for at ett nettverkselskap skal lykkes, ellers hadde ikke verdens mest loennsomme flyselskaper satset paa dem
Saa de uttalelsene vi her hoerer at alliansene er avlegs paa short haul er paa samme nivaa som uttalelsen at internet er kun ett blaff