• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS vil selge seg ut av British Midland

X-BU

ScanFlyer Blue
SAS-konsernet ønsker å selge seg ut av det britiske flyselskapet BMI - British Midland. Hovedårsaken er store økonomiske tap siden år 2000. De siste fem årene har konsernet tapt 1.5 milliarder svenske kroner på det britiske selskapet.


SAS-sjef Jørgen Lindegaard ønske å kvitte seg med konsernets 20 prosents store aksjepost i pengesluket BMI- British Midland. Siden år 2000 har SAS tapt over 1.5 milliarder svenske kroner på sin eierandel i selskapet. I 2005 regner SAS-ledelsen med å tape rundt 400 millioner.

SAS eier 20 prosent av BMI, Lufthansa 30 prosent minus én aksje, og styreformann Sir Michael Bishop 50 prosent -pluss én aksje i selskapet.


En av årsakene til at BMI har utviklet seg til å bli et pengesluk for SAS og Lufthansa er en avtale som ble inngått i år 2000. Ifølge denne skal de tre Star-partnerne frem til år 2007 dele overskuddet på europarutene fra London-Heathrow og Manchester hvor BMI var det største selskapet.

Tanken bak avtalen var tilgangen på landingstider ved Heathrow - hvor BMI med rundt 14 prosent var det neststørste flyselskapet etter British Airways.

Da kontrakten ble inngått virket det som en smart og fornuftig avtale, men så kom lavprisselskapene og snudde opp ned på europeisk luftfart.
 
Replying to Topic 'SAS vil selge seg ut av British Midland'

Pengene kommer vel godt med...når de igjen skal ekspandere!!!
 
Back
Top