SAS vil kutte ut charter

sail4fun

ScanFlyer Mile High Club
SAS vil kutte ut charter
SAS Braathens dropper chartertrafikk for 300 millioner kroner og bruker heller kreftene på de vanlige passasjerene.
- Det verste er bak oss. Vi har lønnsforhandlinger med flygerne igjen, men vi har fått lovnader om at det skal gå bra, sier administrerende direktør i Sas Braathens, Petter Jansen.

I går drev han brannslukking blant næringslivstoppene i Trondheim. Målet var å vise at bildet som er skapt av Sas Braathens ikke stemmer med virkeligheten.

- Vi har høy regularitet. I januar til mars i år lå regulariteten vår til og fra Værnes på 95,8 prosent. I hele Norge var den 95,5 prosent. Men målet vårt er enda høyere. 99 prosent av avgangene våre skal være i rute. Det mener vi er realistisk, sier Jansen.

For å greie det kutter selskapet satsing på chartertrafikk. Et norsk marked her er alene på ca 300 millioner kroner. Isteden skal SAS Braathens bruke kreftene på de vanlige passasjerene.

Det har vært en høyst turbulent vinter for selskapet. - Jeg vil understreke at vi hele tiden har gjort hva vi kan for å ta vare på forretningskundene våre i Trøndelag. Vi har gjort hva vi kan for å opprettholde de viktige morgenflyene. Det har vi greid, med unntak av noen få kanselleringer, sier Jansen.

Nå skal det dårlige ryktet bekjempes gjennom massiv satsing på billigbilletter. Bare i april og mai skal selskapet selge 800 000 billigbilletter. Skadeskutt, men ikke dødlig såret. I går var Sas Braathens-sjef Petter Jansen på offensiven da han møtte viktige forretningskunder i Trondheim, i regi av Trondheim næringsforening.

--------------------------------------------------------------------------------
http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article653191.ece
 
Replying to Topic 'SAS vil kutte ut charter'

Norwegian skal vel ikke så mange flere fly, vel? For Sterling er jo dette midt i blinken, de kan jo tjene noe penger på dette her :)
 
Replying to Topic 'SAS vil kutte ut charter'

Og med mål om 67/67/67 så må P.J. ha mange nye rute destinasjoner i tankene...
 
Replying to Topic 'SAS vil kutte ut charter'

det kan jo hende at SAS Braathens har et lite ess i ermet - som f.eks. å fly på en del av charterdestinasjonene (som DY har "monopol" på i dag) på rutebasis, med blokk-salg av seter til turoperatørene?
 
Replying to Topic 'SAS vil kutte ut charter'

Kan det være at man lar andre selskap i SAS-konsernet stå for charterflygningene? Tenker spesielt på Spanair samt Airbusene til SAS Danmark.
 
Replying to Topic 'SAS vil kutte ut charter'

Charter er det eneste vi tjener penger paa .. er markedene saa forskjellige?? :smokin

Vil tro at det i foerste rekke blir Sterling og andre aktoerer med ledig kapasitet som plukker opp disse flyvningene ... hvis chartermarkedet er saa marginalt, tror jeg neppe at DY tar seg bryet med aa skaffe flere fly for charter.
 
Replying to Topic 'SAS vil kutte ut charter'

Originally posted by LN-MOW
Charter er det eneste vi tjener penger paa .. er markedene saa forskjellige?? :smokin

Det er vel forskjell i betalingsevnen/vilje til Hal^H^H^Hmyndighetene og Ola Normann som turist. :)

-A
 
Replying to Topic 'SAS vil kutte ut charter'

Dette finner jeg merkelig. Ikke lenge siden SAS uttalte at charter var et satsningsområde for selskapet og de har bla en stor avtale med Apollo i Norge og Star Tour i Danmark:wow:
 
Replying to Topic 'SAS vil kutte ut charter'

Originally posted by MD11



Dette finner jeg merkelig. Ikke lenge siden SAS uttalte at charter var et satsningsområde for selskapet og de har bla en stor avtale med Apollo i Norge og Star Tour i Danmark:wow:
det er vel endnu et resultat af denne sindsyge opdeling i 4 selskaber markedsføringsmæssigt - det går ud med eet buskab der er i modstrid med et budskab fra et andet selskab.

Her er der vel tale om at SKBU er ude med "holdkæftbolche" til sine norske kunder ("vi flyver ikke charter - vi flyver kun for jer") samtidig med at SAS-DK kan sige til de norske touroperatører: "vi (eller JK) vil gerne flyve charter for jer med de "danske/svenske maskiner" - at SK-DK så efterfølgende kan hyre SKBU til at udføre opgaverne er så en anden sag!!!!!
 
Replying to Topic 'SAS vil kutte ut charter'

SAS Braathens skal fortsatt drive charter


[19. april 2006 kl. 11:45]

Adresseavisen kom litt skjevt ut i dag med en artikkel som gir inntrykk av at SAS Braathens har til hensikt å foreta drastiske reduksjoner i sin chartervirksomhet.

I et intervju med Petter Jansen skriver avisen at "SAS Braathens dropper chartertrafikk for 300 millioner kroner og bruker heller kreftene på de vanlige passasjerene."

- Det er en misforståelse, sier Petter Jansen. – I forbindelse med den dårlige regulariteten vi hadde i vinter samt knapphet på crew-ressurser som følge av integrasjonsprosessen, valgte vi å ikke selge charterkapasitet i januar og februar. Etter den tid har vi vært tilbakeholdne med slikt salg – vi ønsket å bli ferdig med integrasjonen først, og det er jo nå. Vi kommer selvsagt til å fortsette med en høy aktivitet på charterfronten, både når det gjelder seriecharter og ad hoc-charter. Det er en utmerket måte å utnytte overskuddskapasiteten vi har i flyflåten på, og som betyr mye for vår bunnlinje.



Kilde: SAS Portal internt.
 
Replying to Topic 'SAS vil kutte ut charter'

.. og Norwegian har foelgende tekst paa sin nettside:

http://www.norwegian.no/sw21549.asp

Vi flyr charteroppdrag både til destinasjoner som inngår i vårt ordinære ruteprogram, og andre destinasjoner etter nærmere godkjenning. Prisen avhenger bl.a. av distanse, hvilke flyplasser som benyttes, antall passasjerer, catering, etc.

Charteroppdrag forutsetter ledig kapasitet utenom ordinær ruteproduksjon. Her er en oversikt over vår tilgjengelighet:

Til 30.april 2006:
Vi kan påta oss charteroppdrag innenfor bestemte tidspunkter; dagtid, kveld eller natt.

1.mai - 29.oktober 2006:
Kun tilgjengelig charterkapasitet om natten (kl 2200-0630).

Fra 30.oktober 2006:
Vi aksepterer ikke charterforespørseler på dette tidspunkt, da ruteprogrammet for 2006/07 ikke er besluttet.
 
Back
Top