FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
Det har ved flere anledninger tidligere hendt at kapteiner her i SAS har tatt crewmembers av tjeneste fordi de har stilt i bunad nettopp fordi det blir vanskelig å skille bunadkledde c/a'er fra andre passasjerer.
Dessuten ligger det faktisk ganske mye autoritet i en uniform,og enda mer hvis man bruker uniformslue.Dette er også en faktor som SAS Braathens ledelse ikke har reflektert over.
I tillegg skal politi-,brann- og redningsmannskaper lett kjenne igjen crew som kan beordres til andre tjenester enn rent flyrelaterte,f.eks. ved evakuering av terminaler,osv.
Vi har diskutert dette her de siste par dagene,og alle kapteiner jeg har snakket med kommer ikke til å akseptere bunadkledde c/a'er.Som kaptein så har jeg en kabinbesetning som skal fungere som min "forlengede arm" ombord,og jeg aksepterer ikke å måtte löpe rundt å lete etter mine crewmedlemmer i en gitt situasjon.Det er svärt sjelden vi har tid til å hilse skikkelig på hverandre för tjeneste,og da er det ikke lett å huske et ansikt eller to i vrimmelen.
Dessuten ligger det faktisk ganske mye autoritet i en uniform,og enda mer hvis man bruker uniformslue.Dette er også en faktor som SAS Braathens ledelse ikke har reflektert over.
I tillegg skal politi-,brann- og redningsmannskaper lett kjenne igjen crew som kan beordres til andre tjenester enn rent flyrelaterte,f.eks. ved evakuering av terminaler,osv.
Vi har diskutert dette her de siste par dagene,og alle kapteiner jeg har snakket med kommer ikke til å akseptere bunadkledde c/a'er.Som kaptein så har jeg en kabinbesetning som skal fungere som min "forlengede arm" ombord,og jeg aksepterer ikke å måtte löpe rundt å lete etter mine crewmedlemmer i en gitt situasjon.Det er svärt sjelden vi har tid til å hilse skikkelig på hverandre för tjeneste,og da er det ikke lett å huske et ansikt eller to i vrimmelen.