SAS ville ikke ha bunader ombord 17.mai

• Thread starter Thread starter DY
  • Start date Start date
Uniform ved start og landing - bunad når man var i luften hørtes ut som et bra alternativ MOW!!!

Originally posted by EB
Uniform ved start og landing - bunad når man var i luften hørtes ut som et bra alternativ MOW!!!
Ja vi kan vel enes om det alle sammen.;)

Originally posted by DY

Tror dere har misforstått meg litt. Jeg er IKKE imot at sikkerheten kommer først.

OK ... Saa hvorfor denne diskusjonen?

Selv om bunad har vaert brukt hos BU 'i alle aar' (ikke bare BU - har sett mye SAS-crew i bunad ogsaa, selv om det naa er noen aar siden), behoever det ikke aa bety at det er innen lovverket. Her er det snakk om en praksis som er blitt etablert. Det finnes nok av slike.
Dette er ikke noen ny diskusjon, men det er foerste gang for SAS Braathens - av den enkle grunn at det er foerste 17. mai for SAS Braathens. Dette har ikke noe med kabinforeninger aa gjoere - dette er en enkel definisjon av en sikkerhetsregel. Og en sikkerhetregel SKAL IKKE BRYTES!!! De av oss som jobber rmed kvalitets- og sikkerhetskontroll har sett nok eksempler paa hva som skjer naar ting 'sklir ut'.

Originally posted by LN-MOW
Originally posted by DY

Tror dere har misforstått meg litt. Jeg er IKKE imot at sikkerheten kommer først.

OK ... Saa hvorfor denne diskusjonen?

Selv om bunad har vaert brukt hos BU 'i alle aar' (ikke bare BU - har sett mye SAS-crew i bunad ogsaa, selv om det naa er noen aar siden), behoever det ikke aa bety at det er innen lovverket. Her er det snakk om en praksis som er blitt etablert. Det finnes nok av slike.
Dette er ikke noen ny diskusjon, men det er foerste gang for SAS Braathens - av den enkle grunn at det er foerste 17. mai for SAS Braathens. Dette har ikke noe med kabinforeninger aa gjoere - dette er en enkel definisjon av en sikkerhetsregel. Og en sikkerhetregel SKAL IKKE BRYTES!!! De av oss som jobber rmed kvalitets- og sikkerhetskontroll har sett nok eksempler paa hva som skjer naar ting 'sklir ut'.
Jada - jeg VET selvsagtat en sikkerhetsregel ikke skal brytes. Kanskje du heller kan si HVILKEN sikkerhetsregel SAS Braathens har valgt å bryte i år da siden en kan fly med bunader? SAS har ved å gå tilbake på dette vedtaket stilt seg selv mot veggen...tillater dem bunader men likevel synes det er en sikkerhetsrisiko, eller er det til neste år det blir farlig å fly med bunad? SAS burde selsvagt valgt en annen fremgangsmåte slik at dem unngikk å disse reaksjonene og fikk de ansatte med seg....ikke minst om dem synes det er en sikkerhetsrisko. Slik de har løst det nå blir det kanskje vanskeligere å argumentere for dette i etterkant.....noe de av oss som jobber med HMS sikkert kan underskrive på.

Som du ser av innlegget mitt var IKKE mitt innlegg fokusert på SIKKERHET, men det faktum at SAS valgte å gå fram i denne saken slik dem har gjort....og hvis du mener at dette er å GLI UT så tror jeg en heller bør konsentrere seg om andre områder innenfor sikkerheten i SAS....noe også som har fremkommet i media, men som selskapet selvsagt IKKE syntes gikk på sikkerheten.

... kan ikke erindre at sikkerheten var nevnt i den "meldingen" som gikk ut , men at man skulle enes om en praxis , og det var ingen bunad , kun sløyfe til de som ønsket det.

Men er alle bunader hensiktmessige å skulle arbeide i 10-12 timer i , mulig det er situasjoner der man f.eks i en minimumsbestening som nå er vanlig lett vil kunne bi en belasning for de som ikke bærer bunad ved at man skal "spare" bunaden litt, den er jo til pynt , og dermed at resten av crewet må ta i litt extra.

Ala, kan ikke du sjekke den dassen foran, den så ikke bra ut men jeg har jo bunad...

Ungen på 2b har spydd, kan ikke du hjelpe til litt der..

Nei, hold pønten på bakken , og still opp i uniform !

/G

11.05: Bunad som uniform?
NKF har med overraskelse lest at SBK har krevd omgjort forbudet mot bunad på 17.mai. Det er NKFs oppfatning at vi har et sikkerhetsmessig ansvar om bord som nødvendiggjør bruken av uniform. Vi er svært overrasket at vår ledelse omgjorde sitt vedtak. Sikkerhet har alltid vært prioritert i SAS og vi forventer at dette blir prioritert også i SAS Braathens. Dersom SAS Braathens ønsker bunad om bord, må dette i så fall være CC utover minimum crew. Les forøvrig innlegg sendt til VG idag.

NKF

Såsom jag ser det skall CA klä sig i uniform (p.g.a. tidigare nämnda anledningar) under flygning dock med tillåtelse att bära sløyfe om dom önskar. Däremot vad gäller groundcrew hade det satt lite fart på hela dagen för både pax och staff (många som nog hellre hade varit någon annantstans än på jobb) om bunad tilläts.

Originally posted by P.A. VIKING
NKF har med overraskelse lest at SBK har krevd omgjort forbudet mot bunad på 17.mai. Det er NKFs oppfatning at vi har et sikkerhetsmessig ansvar om bord som nødvendiggjør bruken av uniform. Vi er svært overrasket at vår ledelse omgjorde sitt vedtak. Sikkerhet har alltid vært prioritert i SAS og vi forventer at dette blir prioritert også i SAS Braathens. Dersom SAS Braathens ønsker bunad om bord, må dette i så fall være CC utover minimum crew. Les forøvrig innlegg sendt til VG idag.

NKF
Selvsagt mener NKF dette - ikke uventet. Bunad er jo en Braathens-tradisjon.

Men er enig med NKF...at det verste med denne saken er at ledelsen snudde etter først å forby bunad pga sikkerhet....og nå tillate den igjen.
Nok en tradisjon i lufta er borte....

Originally posted by P.A. VIKING

NKF

Lykke til videre med integreringen sier jeg :alien: :alien:

Men tilbake til topic; Det er vel ikke SAS men SAS Braathens som har satt forbud/ikke forbud mot bunad...

Originally posted by EB
Men tilbake til topic; Det er vel ikke SAS men SAS Braathens som har satt forbud/ikke forbud mot bunad...
Helt korrekt!

Tidligere tradisjon i Braathens, ikke hos SAS....så forbudt i SAS Braathens pga sikkehetshensyn....men så tillatt igjen. Kort fortalt.

Det er nok ikke SAS Braathens som i siste instans bestemmer dette ... det er nok luftfartsmyndighetene ... som hittil har vaert smarte nok til aa holde munn ... :p

Originally posted by LN-MOW
Det er nok ikke SAS Braathens som i siste instans bestemmer dette ... det er nok luftfartsmyndighetene ... som hittil har vaert smarte nok til aa holde munn ... :p
Joda - men kanskje det er slik at dem allerede synes dette er helt greit siden de ikke har sagt noe, og Braathens har gjort dette i årrekker?

Er vel nettopp derfor jeg tror at det er en helt annen plass dette er bestemt....med begrunnelse i at det er pga sikkerheten, mens det egentlig er en helt anenn årsak som ligger bak.

Hadde myndighetene følt dette ikke var inenfor lovverket så hadde dem vel grepet inn for lenge siden - håper jeg. Så spørs det om Braathens i sin tid undersøkte om dette var OK med myndighetene før dem begynte å bruke bunader på 17.mai.....har dem IKKE gjort det så stiller jo selvsagt denne saken seg i et annet lys.

Originally posted by EB
Hvilken grunn tror du DY at ligger bak?
Jeg tror grunnen er at SAS Braathens-ledelsen ønsker at selskapet skal fremstå som 1 samlet enhet og at man derfor ønsker en felles "feiring" av nasjonaldagen. En ønsker derfor ikke at noen skal gå med bunad ombord i flyene da man vil at det skal være likt.

Det tror jeg.

Og som jeg har sagt mange ganger nå:
Valget av hvordan en presenterer dette vedtaket synes jeg virker lite gjennomtenkt av ledelsen....men det er jo ikke nytt.
Når ledelsen nå etterpå likevel tillater bunader ombord synes jeg vitner om dårlig planlegging og feil bruk av argumentasjon. Hadde det vært sikkerhetsrisiko så skulle en selvsagt aldri gått tilbake på dette. SAS har plassertseg selv i en vanskelig situasjon.
Se ellers mitt tidligere innlegg:

"En kan vel også stille seg hvor taktisk lurt dette var va SAS Braathens ledelsen å gjøre uten å ha diskutert dette med kabinforeningen...uten å komme med noen utspill, eller be om en dialog...men sende ut en mail en drøy uke før 17.mai. En skal ikke ha tatt mange timer med ledelse/pedagogikk for å skjønne at denne måten kanskje ikke er den smarteste. Når SAS Braathens-ledelsen kjenner til hvordan dette har blitt praktisert tidligere og hvilke utfordringer en står overfor i fusjonen så hadde i alle fall jeg valgt en anna løsning.

Hva med å gå i dialog allerede NÅ, slik at dette er avklart i god tid til neste 17.mai. Mest sannsynlig vil en da ikke få så stor temperatur på denne saken som det en har fått ved å gjøre det slik SAS valgte denne gangen.

Når SAS Braathens er så lite taktiske at dem skriver i mailen at "dette IKKE er praksis hos SAS" så burde en kanskje heller vinkle det hele på en annen måte for å få belyst at problemstillingen er en annen.

HURRA!!

Hilsen en som IKKE går bunad 17.mai.....

For ordens skyld - jeg har ingenting imot at SAS Braathens velger å benytte uniformer på alle dager, men vær litt mer taktiske da og få alle med dere....please!! "

Og jeg anser herved videre innlegg i denne tråden som avsluttet fra min side.

Tempraturen har vel stort sett blitt høyere blant noen her på forumet... Dette er vel absolutt en storm i et bittelite vannglass.

Det her er vist for norsk......Hvad er en Bunad ????

Nogen der har et billede ??

Hilsen
Ole

Bunad er Norsk Folkedrakt. Her finner du de forskjellige varianter.

http://www.larsenhusflid.com/

Back