1 World - 8 flights

Sikkerhetskontroll ved gate i Singapore, det fungerte knirkefritt

SIN-HKG
777-300 – CX736 - 14A


Også denne flighten var egentlig booket i F på 744, senere endret til 330 med skikkelig business, før den enda med denne lokalbussen.





Litt bilder av kabinen før den ble fyllt opp














Ganske rolig på Changi på formiddagen


Vinlista var den samme som sist, men menyen var selvsagt annerledes



Dagens forrett. Altfor mye koriander!! Tror jeg prøvde den franske hvitvinen, som var so-so. Tydelig et skarpt skille mellom C og F på regionale Cathay-flighter, og det er jo egentlig positivt.


Kjøtt til lunsj. Sosekjøtt og overkokt ris, sammen med en billig shiraz


Samme dessert som sist, frukt og is som jeg droppet å ta bilde av.


Ankomst HKG betydde som sist en del kø for immigrasjon.
Heldigvis er bagasjehallen stor og luftig, ikke som lille OSL



Oppsummering på denne flighten blir som den forrige. God service, middels mat og drikke, og et sete som er godt egnet for en kort flight.

Denne gangen falt valget på Ritz Carlton. Fordelen med dette hotellet er at det har ganske enkel tilkomst fra stasjonen i Kowloon, og dermed også flyplassen.




Også de snakket om en oppgradering, og at jeg måtte vente litt for at rommet skulle bli ferdig. Det var i alle fall i 115 etasje, og hadde god utsikt over til The Island.




Utsikt fra rommet om kvelden. Dessverre rimelig skitne vinduer
 
Tok en middag på Tin Lung Heen, som har 2 stjerner i michelin-guiden. God mat, men jeg tror utsikten fra Tosca er bedre, innover bukta. Tin Lung Heen vender utover sjøen og mot HKIA.




Slik ser gangen ut. Den går i firkant rundt i etasjen, som egentlig ikke er så stor



Litt fra rommet


Badet






Er vel 40-50kvm. Ingen suite, men stort nok.



Badekar med tv



Utsikt fra "kontoret"





Huff, for en dårlig minibar!






HKIA er borte i disen



Tunnel under til andre siden
 
Takk for, sedvanlig, veldig veldokumentert rapport.

Allikevel klarer jeg ikke (og beklager om jeg leser det negativt) føle at alt er "drit". Skip BA, alle vet at jeg liker det. Men jeg har bodd på ICON, det er et fabelaktig hotell. Jeg har vært mange ganger på The Wing, det er en riktig bra lounge. Jeg har fløyet mye med Cathay regional i business, og benplassen er da knapt nok dårlig. Ei heller har jeg noen gang fått sosekjøtt eller vin som er direkte vond.

Jeg mener, du bor på noen av de flotteste hotellene i verden og flyr på måter folk flest bare kan drømme om... Ikke at man ikke skal være kritisk, men... lighten up, liksom

Så litt negativt til en i utgangspunktet fenomenal TR. Du skriver dødsbra og har innmari bra dokumentasjon.

IGJEN - mine aller (!) dypeste beklagelser om jeg leser dette feil.
 
Last edited:
Takk for, sedvanlig, veldig veldokumentert rapport.

Allikevel klarer jeg ikke (og beklager om jeg leser det negativt) føle at alt er "drit". Skip BA, alle vet at jeg liker det. Men jeg har bodd på ICON, det er et fabelaktig hotell. Jeg har vært mange ganger på The Wing, det er en riktig bra lounge. Jeg har fløyet mye med Cathay regional i business, og benplassen er da knapt nok dårlig. Ei heller har jeg noen gang fått sosekjøtt eller vin som er direkte vond.

Jeg mener, du bor på noen av de flotteste hotellene i verden og flyr på måter folk flest bare kan drømme om... Ikke at man ikke skal være kritisk, men... lighten up, liksom

Så litt negativt til en i utgangspunktet fenomenal TR. Du skriver dødsbra og har innmari bra dokumentasjon.

IGJEN - mine aller (!) dypeste beklagelser om jeg leser dette feil.

Ja, jeg burde kanskje lighten up og ikke være prinsessen på erten hele tiden. Jeg skjønner hva du mener, men rapporten og klagingen er skrevet ut fra en sammenligning med "de beste i klassen".
-"The Wing" er bra, men bakkeproduktet til Cathay kan ikke måle seg med Lufthansa i Frankfurt, Thai i Bangkok eller Air France i Paris. Det går mer på helheten enn selve loungen, samt støy fra selve terminalen (som forøvrig det også er i Bangkok)
-Regional business til Cathay er et hakk under Singapore regional business, som jeg antar at de vil sammenligne seg med. Dessuten har vel Cathay en del fly som flyr tilsvarende ruter som har vesentlig bedre seter enn på 773, f.eks. 333 og 340, så jeg vil tro at 773 er det dårligste de tilbyr.
-Mulig at Icon er fabelaktig, jeg likte meg bedre på de andre hotellene jeg har bodd på i Hong Kong, Conrad og Ritz Carlton, og sammenligner derfor med de.

Alt må taes ut av en sammenheng, ut fra hva man betaler og sammenlignbare hotell i samme område.
Dessuten er jo smaken som baken. En annen ting er at det er en mnd siden reisen ble gjennomført, så hukommelsen kan være litt farget eller uklar.

Og når det gjelder ditt kjære BA, returen i F var heldigvis mye bedre ;)

Jeg prøver bare å være litt nyansert og kritisk. Trekke frem det som er bra og det som kunne vært bedre sett i forhold til konkurrentene, men alt i alt er det jo selvsagt gode opplevelser.
 
Last edited:
Ja, jeg burde kanskje lighten up og ikke være prinsessen på erten hele tiden. Jeg skjønner hva du mener, men rapporten og klagingen er skrevet ut fra en sammenligning med "de beste i klassen".
-"The Wing" er bra, men bakkeproduktet til Cathay kan ikke måle seg med Lufthansa i Frankfurt, Thai i Bangkok eller Air France i Paris. Det går mer på helheten enn selve loungen, samt støy fra selve terminalen (som forøvrig det også er i Bangkok)
-Regional business til Cathay er et hakk under Singapore regional business, som jeg antar at de vil sammenligne seg med. Dessuten har vel Cathay en del fly som flyr tilsvarende ruter som har vesentlig bedre seter enn på 773, f.eks. 333 og 340, så jeg vil tro at 773 er det dårligste de tilbyr.
-Mulig at Icon er fabelaktig, jeg likte meg bedre på de andre hotellene jeg har bodd på i Hong Kong, Conrad og Ritz Carlton, og sammenligner derfor med de.

Alt må taes ut av en sammenheng, ut fra hva man betaler og sammenlignbare hotell i samme område.
Dessuten er jo smaken som baken. En annen ting er at det er en mnd siden reisen ble gjennomført, så hukommelsen kan være litt farget eller uklar.

Og når det gjelder ditt kjære BA, returen i F var heldigvis mye bedre ;)

Jeg prøver bare å være litt nyansert og kritisk. Trekke frem det som er bra og det som kunne vært bedre sett i forhold til konkurrentene, men alt i alt er det jo selvsagt gode opplevelser.

Nå var jeg vel litt surpompete selv. Det er jo ikke sånn at jeg overhodet ikke kjenner meg igjen i betraktningene dine, og sitter her på en 11 meter høy hest. :)

Så jeg gleder meg til å lese resten.

Vedr mitt elskede BA, så ville jeg bare ikke kommentere det siden folk hadde tatt det som et "BA-fanboy-forsvarstale", alla når Polaris kommenterer SAS. Det er ikke mer enn to uker siden jeg skrev til Discus at jeg hadde mest lyst til å ta BA kortet mitt, strimle det opp og sende det rett til Willy Walsh og be han trø det opp der sola aldri skinner. We all have our issues.

Back to topic - la oss se mere bilder og tekst fra deg
 
Et par kommentarer:

Rapporten over var solid, selv om jeg gjerne ser mer detaljer og personlig tekst.

Generelt så synes jeg norske anmeldere og Trip Reports er for snille og lite kritiske.

Vi her i bondelandet har blitt ressurssterke og mer reisevante, men fortsatt så er vi av kultur
forsiktige/beskjedne med å gi klare tilbakemeldinger. Mange er litt tøffel og vil ikke skape noe fuss,
eller de mangler kalibreringen sosialt til å kunne si ifra på en god måte.

Noen reviews jeg leser av C/F/5*Hotell føles som "dette var jo helt fantastisk i forhold til Economy Class og Thon Hotels".
Better be – tenker jeg, og er glad på dine vegne at du koser deg. Humor, ironi og ablegøyer er dog alltid velkommen i TR. :)

Men jeg setter pris på reviews der leverandører og kvalitet sammenlignes i samme prissegment
med et våkent blikk av noen som har følelse for både detaljer og helheten.

Helt relevant at anmelder her f.eks. sammenligner BA turen med LH/AF/LX og har valide kommentarer på både hard og soft product.
Man forstår også raskt context/stil utifra hva anmelder velger å fokusere på, og kan sammenligne dette med hva man selv bryr seg om.

Muligens blir vi blaserte av å betale for en del turer/oppgraderinger med poeng/avgifter, og glemmer hva disse opplevelsene koster i hard cash. First Class og Ritz-Carlton er ikke billig greier, og du har lov til å legge forventningene deretter.

Min oppfatning av god service er avhengig av consistency.

Det skal ikke være slik at kunden må være heldig med crewet eller cateringen for at opplevelsen blir levert.
Her synes jeg referansen i C/F er SQ - og alle har sine egne preferanser.

Hadde jeg bestilt en biff medium rare i første klasse og fått servert den grå kjøttkaka som Dag viste,
ville jeg høflig og kjapt sendt den tilbake til pantry.

Du fikk i hvert fall soyasaus til sushien ex HND. :)

Hvordan skal et crew/flyselskap/hotell bli bedre dersom de ikke får tilbakemelding, positiv som negativ, fra sine kunder?
 
Last edited:
Takk for kommtarer.
Må vel forte meg litt og få gjort ferdig resten her, før enda mer forsvinner ut av hukommelsen.
Det var etter hvert på tide å bevege seg videre. Toget er enkelt og greit fra Kowloon, der man også kan sjekke inn bagasje og få boarding-pass. Byttet her fra 02A til 01A, for å få bedre utsikt forover under avgang og landing



Iimmigrasjon og sikkerhetskontroll er som nevnt tidligere ganske tregt, og tok til sammen en halvtime. Deretter ble det et ganske langt besøk i The Wing. Valgte å droppe de andre loungene, jeg går ut fra at serverig og fasiliteter er ganske like, eller noe dårligere enn i The Wing.
Spurte tidlig etter ledig Cabana, men det var visst en del ventetid. Fikk likevel en brikke som ville lyse når det ble ledig.
Først en tidlig lunsj, dagens meny i loungen





Litt ventemat og vann (????). Salaten med røkt and var fremdeles like god.




Grei mat, litt tørr kylling kanskje. Ble et glass tysk hvitvin til maten, som var anbefalt i menyen. God vin!

.


Litt dessert ble det også.



"Heaven" ser for øvrig slik ut





En tur bort til baren







Området ser slik ut




Her vises det eneste jeg har å utsette på The Wing, det er åpent rett ut i terminalen, og man har derfor bakgrunnsstøy hele tiden.




Champagne-baren




Utsikt fra loungen




Så pep piperen, og det ble et (kort) besøk i cabana




Badekar, dusj, vask, toalett og en sofa. Veldig bra hvis man vil slappe av i en lengre connection
 
Deretter ble det litt mer mat, pasta denne gang:




Var heldigvis kort å gå, kunne se ned på flyet fra loungen





Så forresten denne på vei til flyet, nesten 5000kr på flyplassen i Hong Kong. Grunnen til at jeg la merke til det, er at jeg har samme i skapet hjemme, og på polet koster den 2625kr.




HKG-HND
Boeing 747-400 – CX542 – 01A



Dronningen står klar, mye WB-aktivitet på HKIA






Synd det ikke blir så lang flytid som oppsatt her





Fantastisk bra sete, ingen ting å utsette på dette.




En liten film fra kabinen
https://www.youtube.com/watch?v=kEwCHY9Jsvg



Dette falt mer i smak på denne flighten, en god champagne!




En litt ustø film fra avgang, god utsikt forover!
https://www.youtube.com/watch?v=Sw3rPAQS1zQ



Litt usikker på hva de bygger her, en bro? Like etter avgang fra HKG




Påfyll drikke og diverse nøtter like etter avgang




Dagens meny:




Japansk alternativ



Vinmenyen var den samme som på forrige flight.


God forrett, spesielt laksen. Nesten som hos Swiss. Bytta ut champagnen mot den veldig gode burgunderen




Suppa var også god



Det samme var biffen. Fikk følge av den meget gode bordeauxen



Dessverre litt vel mye gråfarge



Grei ost, god port og den ene kjekstypen




Kaffe, meget god Macallan 17YO og sjokolade. Måtte kaste inn håndkleet her, og droppe dessert til fordel for en lett avrunding av måltidet.




Full gass oppover mot Japan




Her er synderen. Skulle ønske det var motvind, med så god service og drikke ombord


Litt morsomt å se ned og forover på rullebanen før landing

https://www.youtube.com/watch?v=3a87b2RVRnE



Oppsummert var dette en perfekt flight. Kabinen og setet er nok min favoritt blant de førsteklassene jeg har flydd med. Servicen var prikkfri. Maten var god og rikelig for en så kort flight. Vinen var av topp kvalitet. Rett og slett terningkast seks, og Cathay innfrir de høye forventningene i lufta! På bakken er de nok et nivå under en del konkurrenter, selv om mat, drikke og fasiliteter i loungen er bra nok.
 
Last edited:
Enig i at Cathay setet nok er det beste jeg har opplevd i lufta. Maten var også veldig god. Tror jeg hadde samme suppe som deg for en måneds tid siden, på nøyaktig samme rute. HKG-HND er jo "best use of Avios", så det holder.

Gleder oss til fortsettelsen
 
Ser at det mangler et par flighter her. Måtte bare ha en lang pause fra forumet, man blir rett og slett lei til tider.
Hukommelsen er vel ikke den sprekeste så lenge etter reisen, men ved hjelp av bildene skal jeg vel klare å tyne ut et par kommentarer eller synspunkter.

Ankomst på HND på denne tiden av kvelden var utrolig effektiv, ikke kø noe sted. Det var nesten folketomt.


Oppe i innsjekkingsområdet var det mer folk.


En lys og fin terminal






Overnattingen ble i alle fall på selve flyplassen. Vurderte å dra inn til Tokyo, men valgte å droppe dette på grunn av de få timene denne mellomlandingen innebar. Hotellet ligger inne i selve terminalen, og tar et par minutter å gå til fra bagasje-bånd og immigrasjon. Perfekt til transfer med andre ord. Rommet i seg selv var enkelt og lite, men ble uansett kun brukt til noen få timer soving. Frokost ble inntatt senere på morgenen et annet sted.




Måtte teste det lokale gurglevannet før leggetid, absolutt ikke ille.



Treffende navn



Utsikten fra rommet så slik ut


Innsjekk til BA var like ved utsjekk fra rommet, og den gikk enkelt og greit. Bagasjen ble vel også pakket inn i bobleplast hvis jeg husker riktig.

Deretter bar det til en lounge for frokost.




Ble ikke så veldig imponert over denne loungen, selv om det var en førsteklasselounge. Den var temmelig fullsatt og utvalget var ganske middelmådig. Likte Cathayloungen bedre, selv om det var en businesslounge.


Utsikten var bra, og det samme var været


Flere områder i loungen som ikke var i bruk, men kanskje til pynt?


Buffetområdet





Baren fristet ikke så tidlig om morgenen



Her var loungen i ferd med å tømmes
 
HND-LHR
Boeing 777-200ER – BA008 – 02A



Merket med en gang at dette kom til å bli en god flight. Crewet var mye mer på hugget ved boarding, og hadde en hyggeligere tone enn motsatt rute noen dager tidligere. Tok litt flere bilder av kabinen, som på denne flighten langt fra var full. Hvis jeg husker riktig, var vi kun 3 i F.

BA's ypperlige champagne var på plass like etter boarding




Her ser man hvor smalt dette setet er, fullt og helt businessklassebredde


Det ser rent og strøkent ut




Liten garderobe like ved setet er en god patent, spesielt hvis man trenger noe i lommene på jakka


Her ser man tegn til slitasje, ikke spesielt pent



Huff, skikkelig skittent



En ekte skittsamler på setekontrollen. Dårlig patent med groper der skitten legger seg. Det ble en god runde med den varme kluten, men fikk ikke bort alt.


I det flotte været ble det noen bilder fra avgang og klatring ut fra Haneda, der man virkelig kan se hvor stor Tokyo er

Det ble en ganske lang taxi til rullebanen vi skulle bruke, 34R . Denne vender direkte mot Tokyo sentrum, og man kan se Conrad Tokyo på bildet, der jeg har bodd et par ganger tidligere.



Kunne også se det fine fjellet i bakgrunnen, like etter avgang



Tokyo er stort!!



Nøtter og Grand Siecle mens man studerer dagens meny












Vinlista var selvsagt den samme som for utreisen, men ikke noe negativt i det.


Dette må ha vært dagens Amuse Bouche, sammen med burgunderen Premier Cru Morgeot fra Vincent Girardin. Maten har jeg notert at var grei, og drikken ypperlig, selv om den var noe kald ved servering.


 
Last edited:
Deretter kom forretten, som var litt rar. Noe av den var god, men ikke alt (dette husker jeg selvsagt ikke nå, men har notert det på nettbrettet jeg satt og fikla med under turen).



Suppa var også god


Til hovedrett ble det ikke uventet biff. Denne var uvanlig passelig stekt, men litt mye urter på kanskje. Som tilbehør ble det en selvsagt rødvin. Først en kraftig Toscaner, Coronato 2008, som kanskje hadde hatt godt av noen år til i kjelleren. Deretter en Bordeaux, . Denne var i likhet med Toscaneren meget god, men passet best til mat da den virket noe fersk og full av tanniner. Som drikkevin foretrakk jeg Pinot'en fra New Zealand, den var helt etter min smak.






Deretter ble det litt ost. Helt greit, men langt fra nivået til Swiss og Air France foran gardinen. Den ene kjeksen var meget god. Tilbehør ble en god portvin, Warre's 1999 Colheita.

Til dessert ble det en tiramisu og bær-mousse-kake, sammen med en god og moden Sauternes fra Chatau de Rayne Vigneau.


Deretter kaffe og litt sprit, Glenlivet 18, før sjokoladen ble plassert på bordet mitt.





Så var man plutselig kommet langt av gårde, og ødemarken lå milevis foran oss



 
Lyset ble etter hvert dempet








Etter en del titting på nettbrett og en del glass til med Pinot, var det på tide med en tur under dyna. Seng ble ordnet på andre siden av midtgangen, takket være få passasjerer i F.



Noen som kjenner seg igjen her??




Før landing var det på tide med et lite måltid til. Først litt spekeskinke med tilbehør. Tipper at jeg fortsatte med Pinot



Deretter torsk. Husker dessverre ikke hvordan dette smakte.


Til slutt dessert



Litt dumt å fly over og forbi Norge, når det egentlig er dit man skal




Ingen tvil om hvilken flyplass man nærmer seg




Og ingen tvil om hvor man har landet.




Oppsummert var dette en god flight. Hyggelig og oppmerksomt crew, god mat og meget god drikke. Setet er smalt, men man sover godt i senga når den er oppredd.
Immigrasjon og transfer på LHR var virkelig ikke imponerende. Priority og fast-track er tydeligvis fy fy. Glad jeg ikke drar gjennom denne flyplassen ofte, det hadde irritert livet av meg, spesielt på dyrere billetter. Egentlig veldig skuffende av BA, når man ser på hvor sømløst, smertefritt og enkelt Air France har gjort de for sine førsteklassepassasjerert i sin megahub. FRA kan jo være litt som LHR når man kommer fra østen eller vesten, med mye folk og store avstander, mens MUC og ZRH på grunn av sin størrelse er enkle og kjappe å ta transfer på. At BA har Europas dårligste bakkeopplevelse i F er jeg ikke i tvil om.
Hadde også booket time på spa hos BA, og det er vel det mest latterlige tilbudet jeg har prøvd. Jeg hadde selvsagt ikke sett for meg noe på nivå med Thai sin massasje i Bangkok, men at man fikk æren av å sitte i en massasjestol i 5 minutter og deretter fikk beskjed om at spaopplevelsen var over for denne gang, hadde jeg virkelig ikke trodd. Totalt bortkastet tid, og igjen temmelig flaut av BA. Enten får man ha en viss kvalitet på det man tilbyr, ellers kan man like gjerne la være.
 
Back
Top