SAS vil kapre fritidsrejsende

jefi99

ScanFlyer Gold
Med lavere omkostninger og nye fly vil SAS konkurrere med lavprisselskaberne. Det er nødvendigt, for businessclass svigter.
SAS går målrettet efter at kapre langt flere fritidsrejsende kunder.
Erhvervslivet rejser mindre, og de betaler mindre for billetterne. Derfor vil det skandinaviske flyselskab satse på private rejsende, der flyver i fritiden. Dette marked vokser nemlig langt mere end forretningstrafikken.

http://epn.dk/brancher/transport/luft/article4830474.ece
 
Ingen bombe at buisness-class svikter når pris og produkt ikke står i stil, og i hvert fall når prisen er langt høyere enn det konkurrentene tar.

Hvis SAS nå skal redde skuten ved å kjempe om de fritidsreisende som sitt hovedfokus, så er de ferdig. Med enhetskostnader som er nesten dobbelt så høy som DY, så trenger man ikke være Einstein for å se problemer i horisonten.
 
Dette er da ikke nytt og var jo det de sa for nesten et år siden. Vilket man også har sett i sommer da en rekke mer fritidsrelaterte ruter er startet
 
Nu er artikelen også lidt ensidet. Som nævnt er dette "initiativ" præsenteret for et år siden. SAS har stadig forretningsrejsende som sit primære fokus. En satsning på fritidsrejsende betyder bare, at man vil have en bid af kagen og udnytte kapaciteten, der ligger mellem de typiske SAS ruter til forretningsdestinationerne. Lidt ligesom man gør med charterforretningen. Det ligger slet ikke i 4 Exellence, at SAS skal være et "leisureflyselskab".
 
Nu er artikelen også lidt ensidet. Som nævnt er dette "initiativ" præsenteret for et år siden. SAS har stadig forretningsrejsende som sit primære fokus. En satsning på fritidsrejsende betyder bare, at man vil have en bid af kagen og udnytte kapaciteten, der ligger mellem de typiske SAS ruter til forretningsdestinationerne. Lidt ligesom man gør med charterforretningen. Det ligger slet ikke i 4 Exellence, at SAS skal være et "leisureflyselskab".

4 Exellence ? Er det ikke Core SAS det heter da. . . . . .
 
:cool:Hmmm...tenke kreativt på noe. Norden, snø, snøfnugg...hva med snowflake kanskje
 
Hadde kanskje ikke vært dumt å sette ned prisene i Business-class...

I dagens marked er det ingen klok strategi a sette ned prisene dersom man sliter med inntektene. Fordi man gi en klart signal til sine konkurrenter at man er villige a starte en priskamp. Husk at direkte avtaler (= kartell) er forbud, men alle aktörer snuser hva de andre gjör og forholder seg deretter. Begynner SAS a sende signaler som kan bli misforstatt, sa kan man ende i en situasjon som man ikke har önsked seg.

For SAS sin side sa ma de rett og slett forbedre sitt produkt. De er snart milevis bak konkurrencen. En AB har snart en Business Class pa langruter som er identisk til EY. Her ma SAS investere, ellers de vil miste en god del traffik som finner seg andre leverandörer. Det koster penger, men dersom man sparer her ved produkt-innovasjon, sa sparer man seg til döden.

Den andre ting som de endelig ma fa farten opp er WiFi. Skandinavia er meget teknikk-affin, WiFi ergo en must-have i produkt. Det er fra SAS sin sikt egentlig bare pinlig at hovedkonkurrenten har i 70-80% av alle fly WiFi og SAS har dette i en handfull fly.
 
Back
Top