Bll spotter
ScanFlyer Gold
Cimber Air vil være størst
Esbjerg spøger igen.
Fra www.epn.dk
Cimber Air vil være størst
Af JENS ERIK RASMUSSEN
Offentliggjort 10.09.08 kl. 03:00
Det skal være endnu nemmere at flyve mellem landsdelene. Politikerne bør anerkende flytrafik som en del af den kollektive trafik, mener direktør i Cimber Air.
Indenrigsflyvning er en del af den kollektive trafik, og det bør anerkendes af politikerne, der bruger alt for mange kræfter på at tale om højhastighedstog.
Det mener Cimber Air, der vil være Danmarks største operatør i det danske luftrum.
Selskabet med base i Sønderjylland udfordrer i næste uge SAS med åbning af en ny rute fra Aarhus Lufthavn til København, i første omgang med fire daglige afgange. Men dermed stopper det ikke. Cimber Air har som ambition at være med til at levere timedrift, så flyet bliver et endnu bedre alternativ til tog, landevej og færge.
»Vi har masser af politikere om bord på vore fly, så de må være godt tilfredse med produktet. Alligevel lukker de øjnene for, at flytrafikken er vigtig for at få Danmark til at spille sammen på tværs af landsdelene,« siger Jørgen Nielsen, der er direktør i Cimber Air til Morgenavisen Jyllands-Posten.
Med i alle lufthavne
Med åbningen af den nye rute fra Århus er Cimber Air til stede i alle danske lufthavne med indenrigstrafik. SAS koncentrerer indsatsen i lufthavnene i Aalborg og Århus, og flyselskabet har flest passagerer. Ambitionen for Cimber Air er imidlertid at overhale SAS.
»Indenrigsflyvning er en afgørende del af vores forretning, som vi satser yderligere på i fremtiden,« siger Jørgen Nielsen.
I første række vil tilstedeværelsen på de eksisterende ruter blive udbygget med flere afgange.
Cimber Air flyver fra næste uge til København fra Sønderborg, Billund, Karup, Århus, Aalborg og Bornholm. Men selskabet udelukker ikke, at der kan komme nye byer til på længere sigt.
Esbjerg var den seneste rute, der bukkede under i konkurrencen med Storebælt, og Cimber Air vil ikke udelukke, at den kan få come back.
»Det er for tidligt at sige, og der er ingen konkrete planer. Tiden vil vise, om danskerne vender tilbage til indenrigsflyene, som vi håber og forventer,« siger Jørgen Nielsen.
Så lidt bøvl som muligt
Cimber Air-direktøren fremhæver, at flyet er langt den hurtigste transportform, når de rejsende skal frem og tilbage mellem provinsen og hovedstadsområdet. Flyvetiden er kun 45 minutter eller mindre, og det kan hverken tog, bil eller færge konkurrere med. Elektroniske billetter og online check-in har gjort det hurtigere at komme igennem lufthavnene, men Cimber Air vil have gjort det endnu nemmere.
»Der skal være så lidt bøvl som muligt, og mit store ønske er, at de rejsende i bedste fald kan blive sat af ved fortovskanten 10 minutter før afgang.«
Jørgen Nielsen arbejder også for at skabe timedrift på de danske indenrigsruter, så der aldrig er lang tid til den næste afgang. Det vil lokke flere passagerer til flyene, vurderer han.
Cimber Air anerkender, at politikerne ved at fjerne passagerafgiften på 75 kr. pr. enkeltrejse har skabt bedre vilkår for luftfarten herhjemme.
Til gengæld forstår Jørgen Nielsen ikke diskussionen om at investere tocifrede milliardbeløb i højhastighedstog.
»Flyselskaberne betaler selv for vores infrastruktur. Hvis vi fik alle de milliarder, som det kræver at etablere højhastighedstog, kunne vi flyve gratis i mange år,« konstaterer han overfor Jyllands-Posten.
Urimelig skurkerolle
Jørgen Nielsen mener, at flytrafikken i alt for stor udstrækning har fået rollen som skurk i den kraftige fokus på klima og miljø.
»Flytrafikken står for 2 pct. al udledning af CO -2 , men vi får tærsk, som om det var 35 pct.«
Ifølge Jørgen Nielsen kan flyene sagtens klare sig i en i sammenligning med de fleste andre transportformer. Cimber Air har således beregnet, at selskabets fly forbruger ni liter brændstof pr. flysæde på en indenrigsflyvning.
Esbjerg spøger igen.
Fra www.epn.dk
Cimber Air vil være størst
Af JENS ERIK RASMUSSEN
Offentliggjort 10.09.08 kl. 03:00
Det skal være endnu nemmere at flyve mellem landsdelene. Politikerne bør anerkende flytrafik som en del af den kollektive trafik, mener direktør i Cimber Air.
Indenrigsflyvning er en del af den kollektive trafik, og det bør anerkendes af politikerne, der bruger alt for mange kræfter på at tale om højhastighedstog.
Det mener Cimber Air, der vil være Danmarks største operatør i det danske luftrum.
Selskabet med base i Sønderjylland udfordrer i næste uge SAS med åbning af en ny rute fra Aarhus Lufthavn til København, i første omgang med fire daglige afgange. Men dermed stopper det ikke. Cimber Air har som ambition at være med til at levere timedrift, så flyet bliver et endnu bedre alternativ til tog, landevej og færge.
»Vi har masser af politikere om bord på vore fly, så de må være godt tilfredse med produktet. Alligevel lukker de øjnene for, at flytrafikken er vigtig for at få Danmark til at spille sammen på tværs af landsdelene,« siger Jørgen Nielsen, der er direktør i Cimber Air til Morgenavisen Jyllands-Posten.
Med i alle lufthavne
Med åbningen af den nye rute fra Århus er Cimber Air til stede i alle danske lufthavne med indenrigstrafik. SAS koncentrerer indsatsen i lufthavnene i Aalborg og Århus, og flyselskabet har flest passagerer. Ambitionen for Cimber Air er imidlertid at overhale SAS.
»Indenrigsflyvning er en afgørende del af vores forretning, som vi satser yderligere på i fremtiden,« siger Jørgen Nielsen.
I første række vil tilstedeværelsen på de eksisterende ruter blive udbygget med flere afgange.
Cimber Air flyver fra næste uge til København fra Sønderborg, Billund, Karup, Århus, Aalborg og Bornholm. Men selskabet udelukker ikke, at der kan komme nye byer til på længere sigt.
Esbjerg var den seneste rute, der bukkede under i konkurrencen med Storebælt, og Cimber Air vil ikke udelukke, at den kan få come back.
»Det er for tidligt at sige, og der er ingen konkrete planer. Tiden vil vise, om danskerne vender tilbage til indenrigsflyene, som vi håber og forventer,« siger Jørgen Nielsen.
Så lidt bøvl som muligt
Cimber Air-direktøren fremhæver, at flyet er langt den hurtigste transportform, når de rejsende skal frem og tilbage mellem provinsen og hovedstadsområdet. Flyvetiden er kun 45 minutter eller mindre, og det kan hverken tog, bil eller færge konkurrere med. Elektroniske billetter og online check-in har gjort det hurtigere at komme igennem lufthavnene, men Cimber Air vil have gjort det endnu nemmere.
»Der skal være så lidt bøvl som muligt, og mit store ønske er, at de rejsende i bedste fald kan blive sat af ved fortovskanten 10 minutter før afgang.«
Jørgen Nielsen arbejder også for at skabe timedrift på de danske indenrigsruter, så der aldrig er lang tid til den næste afgang. Det vil lokke flere passagerer til flyene, vurderer han.
Cimber Air anerkender, at politikerne ved at fjerne passagerafgiften på 75 kr. pr. enkeltrejse har skabt bedre vilkår for luftfarten herhjemme.
Til gengæld forstår Jørgen Nielsen ikke diskussionen om at investere tocifrede milliardbeløb i højhastighedstog.
»Flyselskaberne betaler selv for vores infrastruktur. Hvis vi fik alle de milliarder, som det kræver at etablere højhastighedstog, kunne vi flyve gratis i mange år,« konstaterer han overfor Jyllands-Posten.
Urimelig skurkerolle
Jørgen Nielsen mener, at flytrafikken i alt for stor udstrækning har fået rollen som skurk i den kraftige fokus på klima og miljø.
»Flytrafikken står for 2 pct. al udledning af CO -2 , men vi får tærsk, som om det var 35 pct.«
Ifølge Jørgen Nielsen kan flyene sagtens klare sig i en i sammenligning med de fleste andre transportformer. Cimber Air har således beregnet, at selskabets fly forbruger ni liter brændstof pr. flysæde på en indenrigsflyvning.