SAS vil gjenåpne OSL - EWR

vadheim

ScanFlyer Blue
SAS vil gjenåpne OSL - EWR

Hentet fra; www.standby.dk (25.05.05)

----------------------------------------------------------------------------------------------------
SAS vil genåbne Oslo - New York

Selskabet leder efter Boeing 767 fly til ruten og vil have ny aftale med fagforeningerne.

SAS arbejder nu alvorligt på at genåbne ruten mellem Oslo og New York. ”Jeg kan bekræfte, at vi arbejder på at genåbne ruten. Men det vil tidligst ske fra og med vinterprogrammet, eller måske ikke før sommerprogrammet næse år, ” siger Lars Lindgren, chef for SAS International til Dagens Næringsliv. Så SAS leder derfor nu efter Boeing 767 på leasingmarkedet.

Åbningen af ruten sker dog ikke uden at fagforeningerne går med til ændrede betingelser. SAS interesse for igen at flyve på Oslo – New York kommer efter Continental har haft stor succes på sin rute Oslo – New York. Så stor, at selskabet i sommer flyver hver dag og i det kommende vinterprogram øger de ugentlige flyvninger fra tre til fire.

” Vi er godt tilfredse med udviklingen på Osloruten efter 12 måneders drift. Det viser sig at passe godt ind i vort øvrige rutetilbud fra Newark. Mange nordmænd har opdaget, at det er en behagelig måde at rejse på når man tager fra Oslo direkte til New York, og derefter kan vælge mellem 150

destinationer ,” siger Steve Knackstedt, direktør, Continental, Norge. Ikke alene i Oslo føler SAS sig presset. Continental åbner 3. juni også en direkte rute mellem Stockholm og New York.
 
Re: SAS vil gjenåpne OSL - EWR

Dette kommer jo opp ca. en gang i måneden.
Trodde 767 var ute av bildet og at 332 var den aktuelle flytypen?
Eller har de ombestemt seg... igjen?
 
Re: SAS vil gjenåpne OSL - EWR

757 forsvant først,så 767.Disse flyene kan ikke tilfredstille SAS' krav når det gjelder dagens intercont. konsept. Det er A332 som gjelder,nybygde maskiner som skal leases fra et større leasingfirma.Ett fly skal være nesten ferdig iflg. sjefspiloten for langruter på OSL-basen.

Enten er det et behov for disse flyene eller så er det ikke.Det fins et konsernstyre som skal avgjøre om det er behov eller ikke,ikke pilotforeningene. Vi skal operere flyene iflg. gjeldende kollektivavtale. Skal vi måtte fire på k-avtalen hver gang SAS skal kjøpe fly,går det "åt skogen" før man får sagt kake!

Men med et styre som ikke bare bruker buksebelte men også bukseseler,så gjør det kanskje det uansett? :sarc
 
Re: SAS vil gjenåpne OSL - EWR

Er det en egen sjefspilot for langruter fra OSL? Han er vel ikke akkurat overarbeidet. ;)

Hvis de først skal ha et eget fly til Oslo, så kunne de vel dele den mellom New York og Bangkok om vinteren, når etterspørselen til USA er mindre og til Asia er høyere .. Det hadde vært lurt! :up:
 
Re: SAS vil gjenåpne OSL - EWR

Originally posted by Herlov
Er det en egen sjefspilot for langruter fra OSL? Han er vel ikke akkurat overarbeidet. ;)

En administrativ stilling.Det finnes ca. 50-60 piloter på OSL-basen som flyr langruter. Og han har sikkert like mye å gjøre som sjefspiloten for kortruteflygerne.Som har en "deputy".
 
Re: SAS vil gjenåpne OSL - EWR

Originally posted by Herlov


Hvis de først skal ha et eget fly til Oslo, så kunne de vel dele den mellom New York og Bangkok om vinteren, når etterspørselen til USA er mindre og til Asia er høyere .. Det hadde vært lurt! :up:

Vi får alle håpe på at det er derfor Thai ikke etablerer seg.........
 
Re: SAS vil gjenåpne OSL - EWR

Skulle ikke Thai begynne å fly fra OSL i August! Har de ombestemt seg igjen? Sorry leste ikke den andre tråden.
 
Re: SAS vil gjenåpne OSL - EWR

akkuratt nå tror jeg det er StandBy som har funnet et gammelt presseklipp (i mangel av noe annet å skrive?). Artikkelen de henviser til fra DN er jo flere måneder gammel, og som FBU4EVER sier er fokuset nå flyttet vekk fra gamle Boeinger til eventuelt A330-200, men blir det noen ny 907 blir nok det tidligst sommeren 2006 (om i det hele tatt). Problemet ser ut til å være FBU4EVERs kolleger i cockpit og kabin - som ikke vil fly gratis!
 
Re: SAS vil gjenåpne OSL - EWR

Det spørs nå om det blir en ny langrute i det hele tatt da.. Slik det er i dag krever vel SAS Crewet såpass mye for å fly, som gjør at det blir vanskelig å få økonomi i en slik rute..... Ikke så lett når andre selskapers piloter flyr betydelig flere timer i året for en lavere lønn...
 
Re: SAS vil gjenåpne OSL - EWR

Det er ikke det økonomiske det står på.Våre pilotlønninger ligger rundt 80% av det som er generelt nivå etter ca. 10% lønnsnedgang de siste to årene.Vi har også mistet tilsvarende én uke i kompensasjonsdager på årsbasis.Nå vil bolaget at vi skal avvikle fridager på utestasjon kombinert med færre fridager hjemme mellom flygningene.At selskapet prøver seg er vel greit nok,men de bør innse at de får ikke gjennomslag for idéene sine.Vi flyr allerede nå med to piloter på USA med unntak av SEA,24 timer stopp og tre fridager på hjemmebase.Det er minimum av hva man trenger for å restituere seg før en ny øst-vest flygning.
Enten er det behov for mer kapasitet på langrutene,eller så er det ikke! Det er konsernledelsens ansvar og jobb å gjøre den vurderingen,ikke de ansatte.
 
Re: SAS vil gjenåpne OSL - EWR

Originally posted by FBU 4EVER
Det er ikke det økonomiske det står på.Våre pilotlønninger ligger rundt 80% av det som er generelt nivå etter ca. 10% lønnsnedgang de siste to årene.Vi har også mistet tilsvarende én uke i kompensasjonsdager på årsbasis.Nå vil bolaget at vi skal avvikle fridager på utestasjon kombinert med færre fridager hjemme mellom flygningene.At selskapet prøver seg er vel greit nok,men de bør innse at de får ikke gjennomslag for idéene sine.Vi flyr allerede nå med to piloter på USA med unntak av SEA,24 timer stopp og tre fridager på hjemmebase.Det er minimum av hva man trenger for å restituere seg før en ny øst-vest flygning.
Enten er det behov for mer kapasitet på langrutene,eller så er det ikke! Det er konsernledelsens ansvar og jobb å gjøre den vurderingen,ikke de ansatte.

Interressant lesning!
Så da er det ikke korrekt når SAS ledelsen stadig refererer til at SAS piloter flyr betydelig færre timer enn hva piloter i andre selskap, samt at kostnad pr pilottime er høyere hos SAS? Hva tjener en SAS kaptein i året nå med f,eks 10 år som kaptein? Hvor mange timer flyr dere pr år nå?
 
Re: SAS vil gjenåpne OSL - EWR

Litt avhengig av base,så vil en kaptein med ca. 10 års kapteinstjeneste ligge på ca 1.000.000-1.050.000 NOK.Flytid varierer noe,men på OSL flyr nå 737 pilotene ca 70 blokktimer pr. mnd.Ved et par tilfeller har det vært noen som har passert 100 (i november ifjor).På Stockholmsbasen ligger snittet på ca. 60-65 timer,mens København ligger på 65-70.Vi snakker nå om MD og 737.Intercont. flyr ca. 65 timer i måneden.Det blir noe tilskoling ihøst for å dekke opp pensjonsavgang på A330/340 i løpet av det neste året.Det må ventes at timetallet vil synke noe utover vinteren for så å øke igjen etter pensjonistenes avgang.Den gruppen som trekker snittet noe ned i pilotkorpset,er A321.Her ble det tilskolet crew for 12 maskiner,mens bare 8 er levert.Tror de ligger på ca. 45 timer i måneden,men her er det en del fraskoling på gang.

Vi har en kollektivavtale som tillater oss å fly maksimalt i forhold til myndighetenes begrensninger,maks 900 timer på årsbasis.Vi har faktisk hatt et par tilfeller hvor piloter har nærmet seg denne grensen pga. flyging på fridager,o.l. og har måttet bli tatt av flyginger.Det er ikke viljen blant pilotene det skorter på,men disponeringene SAS gjør.
At vi flyr så mye mindre enn andre selskaper og tjener så mye mer,er en ren myte.De siste 2 årene har sett tildels radikale endringer i våre tjenesteforhold.Jeg kjenner et par piloter som jobber hhv. i United og BA,og deres snitt pr. mnd. er omtrent på vårt nivå,muligens flyr UA-skipperen et par timer mer enn meg pr. mnd.
 
Re: SAS vil gjenåpne OSL - EWR

Så basically det du hinter til her er at ved å få en mer ensartet flåte vil pilotutnyttelsen jevnes ut. Hmmm... mystisk :D

Håper virkelig at Lindegaard & Co satser på flere langruter, når Finnair klarer å utvide så er det marked for SK også. Flotte nye A330-200'er vil bli nydelig i SAS farger :up:
 
Re: SAS vil gjenåpne OSL - EWR

I dag melder Dagens Næringsliv at det tidligst blir snakk om OSL-NYC høsten 2006.

Gode nyheter for Continental!

(Ingen link ettersom artikkelen ikke er lagt ut på nett enda.
 
Re: SAS vil gjenåpne OSL - EWR

.... saken er tydeligvis 'bekymringsverdig', men ikke 'kritisk' for SAS ....
Som sagt, godt for CO som dermed sikkert vil vurdere stoerre materiell for neste sommer ... i hvertfall hvis denne sommeren er suksessfull!
 
Re: SAS vil gjenåpne OSL - EWR

http://pub.tv2.no/nettavisen/reiseliv/article398527.ece
 
Re: SAS vil gjenåpne OSL - EWR

Med en årslønning på over 1 mill syntes jeg ikke pilotene har så inmari mye å klage over.

Jeg har ca 300 000 og jobber for samme selskap



På en annen side. Ett par store Airbusser på OSL hadde ikke skadet.

Du nevnte noe om A321. Kommer det ikke de siste 4 flyene i form av A319 ? De flyene der skal jo kunne flyes av samme crew. Mulig typeutsjekk er påkrevet,men det er jo stortsett det.
 
Re: SAS vil gjenåpne OSL - EWR

Dette er vel nok et eksempel hvor fagforeningene i SAS vinner og ledelsens ønske om å gjenopprette OSL-EWR faller i fisk. Meget beklagelig å se at man i SAS ikke er villig til å jobbe under forhold som tilsier lønnsomhet, men må se seg nødt til å avse business til konkurrenter på stadig flere områder. Det kunne jo vært et løft for ansatte i selskapet også om man hadde sett litt økt aktivitet. Morsommere det enn de stadige nedskjæringene vi har vært gjennom og som det trolig kommer flere av om grupper av ansatte ikke er villig til å jekke ned kravene noen hakk.
 
Back
Top