SAS vil flytte økonomifunksjoner til India

Re: SAS vil flytte økonomifunksjoner til India

Og det konkluderer du med etter 1-2 innlegg i tråden? :angry:

Nå er det riktignok ferietid, men det er vel ikke ukjent at man iallefall får negative innlegg veldig kjapt når arbeid flyttes ut av landet i en del andre tilfeller. Det betyr kanskje likevel ikke at man oppfatter dette som positivt, men at man kanskje forholder seg likegyldig til det?

SAS har outsourcet billettavregning til India. Det er snart 10 år siden.

Slik jeg forstår det nå så skal de kjøpe et produkt av Tata til å bruke. Men det står ingenting at det skal brukes i Skandinavia eller India, men at det skal være så pass effektivt at det kan bli snakk om at man ikke trenger like mange ansatte.

India har mange problemer i alle sektorer, men en del firmaer som selger tjenester til utlandet satser på å være bedre men dyrere, de knytter til seg de beste i India og betaler mye bedre.

Nå er det riktignok ferietid, men det er vel ikke ukjent at man iallefall får negative innlegg veldig kjapt når arbeid flyttes ut av landet i en del andre tilfeller. Det betyr kanskje likevel ikke at man oppfatter dette som positivt, men at man kanskje forholder seg likegyldig til det?

Nå skal jeg ikke svare for alle her, men det er en stor forskjell I outsourcing til firma som har ryddige avtaler og vilkår, kontra outsourcing til en bedrift som fremstår som uryddig.

Outsourcing er en del av livet vårt, kriteriet mitt er at det skjer på ryddig vis.

Nå skal jeg ikke svare for alle her, men det er en stor forskjell I outsourcing til firma som har ryddige avtaler og vilkår, kontra outsourcing til en bedrift som fremstår som uryddig.

Outsourcing er en del av livet vårt, kriteriet mitt er at det skjer på ryddig vis.

Så om alt outsources, og arbeidsledigheten stiger til uante høyder i Norge og skandinavia etterhvert, så er det helt ok så lenge det skjer på en ok måte?

Etterhvert vil det ikke være jobber igjen i Norge annet en pleietjenester, som er besatt av øst og søreuropere, dog med ok vilkår og lønn i forhold til hjemlandet.

Ja jeg maler kanskje et svart bilde, men det er den veien vi er i ferd med å gå slik jeg ser det.
Om ingen til slutt har jobb, og inntekt. Stopper også ganske så mye annet opp.
Da hjelper det fint lite at det er ok forhold for de som har overtatt jobbene, og at prosessen har gått bra for seg.

Så om alt outsources, og arbeidsledigheten stiger til uante høyder i Norge og skandinavia etterhvert, så er det helt ok så lenge det skjer på en ok måte?

Etterhvert vil det ikke være jobber igjen i Norge annet en pleietjenester, som er besatt av øst og søreuropere, dog med ok vilkår og lønn i forhold til hjemlandet.

Ja jeg maler kanskje et svart bilde, men det er den veien vi er i ferd med å gå slik jeg ser det.
Da hjelper det fint lite at det er ok forhold for de som har overtatt jobbene, og at prosessen har gått bra for seg.

Dette er OT i forhold til temaet i tråden, men dette er et typisk skremmebilde som motstandere mot globaliseringen ofte trekker frem. Norge er en svært åpen økonomi og har vært det lenge, men synes du vi ser noe som tyder på at arbeidsledigheten er utpreget høy?

Utviklingen du skisserer vil uansett stoppe opp, for hva skjer når etterspørselen etter personer i landene vi outsourcer til øker? Prisene/lønningene der går opp, og man vil se en harmonisering i lønnsnivå (ikke nødvendigvis likt overalt, riktignok).

I tillegg så er det opplagt ting vi kan drive med i Norge selv med høyt lønnsnivå, så lenge produktiviteten og kompetansen veier opp for lønnsnivået.

Last edited:

Dette begynner å blir ganske OT, men det er nok mange jobber igjen, bare folk er villig til å prøve nye ting.

-A

OT eller ikke, snakker vi ikke om å flytte arbeidsplasser utenlands?

Er enig i at i dag så er ikk dette noe problem her på berget.
Men registrerer at flere ikke er spesielt bekymret for dette, Noe jeg mener vi bør være. En dag er oljeeventyret over, og rusen vil kanskje legge seg.
Om brorparten av annen produksjon, og industri er outsourcet så er det ikke veldig mye å rope hurra for.

Men om det å flytte arbeidsplasser for enhver pris ut av landet er OT så skal jeg avslutte her.
Håper bare dere i andre bransjer ikke blir berørt direkte av outsourcings spøkelset. Ha en flott kveld :-)))

OT eller ikke, snakker vi ikke om å flytte arbeidsplasser utenlands?

)

Ikke godt å si .. vet lite om systemet dere har i dag og hvordan det driftes - eller om det i det hele tatt driftes av SAS-ansatte. Men her er det vel trolig tale om at det er automatisering som vil ta arbeidsplasser ...

Det behöver inte bara vara negativt med att utlänningar har jobb i Norge.
Ett bra exempel är de 10 000-tals eller kanske tom 100 000-tals svenskar som jobbar i Norge. Utan svenskarna skulle inte den norska sjukvården, äldrevården, turistnäringen, flygplatserna etc fungera.

Jag tycker inte det är något fel att SAS flyttar vissa funktioner till Indien för att effektivisera och spara pengar. Det är bra och bidrar till flygbolagets långsiktiga överlevnad. Indien är ett land med låga löner

Något som jag däremot tycker är hemskt är att det finns ett flygbolag som har en bas i högkostnadslandet Finland och betalar en månadslön på 650 Euro för sina kabinanställda när medellönen i Finland är 3000 Euro per månad.

Något som jag däremot tycker är hemskt är att det finns ett flygbolag som har en bas i högkostnadslandet Finland och betalar en månadslön på 650 Euro för sina kabinanställda när medellönen i Finland är 3000 Euro per månad.

Dette er en annen diskusjon, men i likhet med kontraktene for flightdeck på HEL så kommer det muligens både det ene og det andre i tillegg? Forøvrig stemmer ikke dette med informasjonen insidere kommer med, men hvem hører på det øret... For ordens skyld, så vet ikke jeg hva som er korrekt. Jeg har imidlertid tidligere registrert en viss vridning i fakta for å få frem mer av et skremmebilde enn hva fakta tilsier.

Nå er vi kanskje nok OT...? ;)

Last edited:

Dette er OT i forhold til temaet i tråden, men dette er et typisk skremmebilde som motstandere mot globaliseringen ofte trekker frem. Norge er en svært åpen økonomi og har vært det lenge, men synes du vi ser noe som tyder på at arbeidsledigheten er utpreget høy?

Utviklingen du skisserer vil uansett stoppe opp, for hva skjer når etterspørselen etter personer i landene vi outsourcer til øker? Prisene/lønningene der går opp, og man vil se en harmonisering i lønnsnivå (ikke nødvendigvis likt overalt, riktignok).

I tillegg så er det opplagt ting vi kan drive med i Norge selv med høyt lønnsnivå, så lenge produktiviteten og kompetansen veier opp for lønnsnivået.

Men er Outsourcing / EØS / Schengen avtalene en enveis kjørt "gate" - hvor norske bedriftsledere (det er vel i hovedsak bedriftsledere som direkte nyter godt av dette - muligens drypper det noe på andre etterhvert) er flinke til å ta for seg av "godene" i form av lavere utgifter - men når spesielt EØS borgere ønsker å ta del i de andre delene av avtalene - viser ikke akkurat Norge seg fra sin beste side. Rundt 200 fattige rumenere - Romas - dominerer pressebildet - politikere roper på allt fra Busser (skikkelig dårlig historisk flashback) til opphevelse av EØS / Schengen avtalene og grense Union i Norden ( som kanskje var litt lite gjennomtenkt da det i praksis også vil fordre at Danmark og Sverige sier opp sine EØS / Schengen avtaler ) og det selv om disse 200 kanskje har klart å doble seg er det ennå færre enn 1000 - sammenlignet med Hellas som i øyeblikket i tillegg til sine interne problemer - har over 1 Million "migrants" selvfølgelig ikke bare rumenere - men 1.000.000 i samme eller kanskje verre situasjon enn de på Årvoll....

Det er OT men en tankevekker....

Det er OT men en tankevekker....

Ja, det er OT, men jeg er helt enig i at det er en tankevekker. Det er jo ikke uvanlig at man gjerne vil ha fordelene (med i dette tilfellet EØS-avtalen), men ikke bakdelene. Det samme gjelder globalisering generelt - man tar gjerne imot klær og elektronisk utstyr produsert for en billig penge andre steder i verden, men når virkeligheten innhenter en selv så blir det fort andre prioriteringer. Ikke vanskelig å forstå, kanskje, men likefullt et aldri så lite paradoks.

Latterlig å høre hvor mye positivt SAS får for å flytte skandinaviske arbeidsplasser til India,
"... Ingen stiller spørsmål om arbeidsvilkår for inderne eller hva som skjer med de som har jobben idag.

Vel, for å kaste litt lys rundt arbeidsforholdene til de som jobber for outsoursing-selskapene ( og vi har flere kjente og ukjente Nordiske) kan jeg bidra med å si at de opplever det som om de har skutt gullfuglen. Først å ha fått jobb, kunne jobbe med utenlandske klienter, og komme opp på et lønnsnivå de fleste bare drømmer om.
De får ofte oppgaven med å forsørge storfamilien på lønnen de får, bor i moderne leiligheter og sender penger hjem om de selv bor borte fra foreldrene.

En annen ting, en venn av meg jobber som instruktør for Telenor i Delhi og kan ikke fullrose arbeidsforholdene - SETT I LYS AV HVA INDISKE ARBEIDSGIVERE TILBYR.
De fleste som outsourser krever eller forventer at arbeidsforholdene er bra og akseptable i forhold til "vår" standard mao langt over indiske normaltilstander. Sånn bare for å kaste litt lys rundt mytene...

Back