SAS vil åpne baser i London og Spania - SAS Ireland

Re: SAS vil åpne baser i London og Spania

Eneste forskjellen jeg merket mellom SAS Irland og SAS på innenriks sist jeg flydde SK var at kabinbesetningen var mye hyggeligere ombord i A320Neo'n enn i 737'en. Og at de norske passasjerene var veldig nedlatende til kabinbesetningen i A320Neo'n.
 
Re: SAS vil åpne baser i London og Spania

...eller når man kjøper billett hos Norwegian og de snakker spansk??

Og skal man allikevel fly til utlandet, så bør man vel ikke være redd for å snakke engelsk?


Tenker kanskje det blitt litt instrumentelt - bare tenkt på alle franskmenn, spanjoler og tyskere som snakker svært lite engelsk, men som likevel reiser utenlands. Mange eldre bestiller SAS eller Norwegian nettopp fordi de vet at det er mulig å kommunisere på norsk og de har en forventning om det.

Når det gjelder merkevaren SAS er det jo både rart og uvanlig at de så direkte ønsker å utvanne den ved å bruke navnet SAS Ireland. Men det er mulig de ønsker nettopp dette - å normalisere at de har baser i andre land, at ombordpersonalet kommer fra bemanningsbyråer lokalisert andre steder enn i Norden, osv.?
 
Re: SAS vil åpne baser i London og Spania

Når det gjelder merkevaren SAS er det jo både rart og uvanlig at de så direkte ønsker å utvanne den ved å bruke navnet SAS Ireland. Men det er mulig de ønsker nettopp dette - å normalisere at de har baser i andre land, at ombordpersonalet kommer fra bemanningsbyråer lokalisert andre steder enn i Norden, osv.?

Reisebransjen er tvers igjennom internasjonal. Du har Norwegian Cruise Line med hovedkvarter i Miami f.eks. Så lenge du kan knytte merkevaren til kvalitet, bør man holde nasjonalismen langt unna. Ikke mer unaturlig at IKEA har sjappe i Atlanta enn at Norwegian flyr London-New York. Vil ikke bli forbauset om vi finner SAS med tilsvarende ruter om ti år, men vi vet jo alle at de i dag ikke har en flåte stor nok til å gjøre dette mulig.
 
Re: SAS vil åpne baser i London og Spania

Reisebransjen er tvers igjennom internasjonal. Du har Norwegian Cruise Line med hovedkvarter i Miami f.eks. Så lenge du kan knytte merkevaren til kvalitet, bør man holde nasjonalismen langt unna. Ikke mer unaturlig at IKEA har sjappe i Atlanta enn at Norwegian flyr London-New York. Vil ikke bli forbauset om vi finner SAS med tilsvarende ruter om ti år, men vi vet jo alle at de i dag ikke har en flåte stor nok til å gjøre dette mulig.

Malaga-Helsingfors og Malaga-Tammersfors er jo eksempler utenfor SAS' «kjerneområde».
I tillegg flyr SZS fast charter HAM-LPA-HAM i vinterprogrammet, pluss enkelte andre charterflyvninger fra Tyskland til Syd-Europa.
 
Jeg fløy SAS Ireland mellom OSL og LHR for noen uker siden. Jeg var overrasket over at crewet gjorde et så stort nummer ut av at det var "SAS Ireland" som fløy og ikke "SAS". Jeg trodde kanskje ledelsen ville tone ned denne delen av virksomheten.
Det er vel noe juridisk her også, med krav om å opplyse om utførende AOC (KLM operated by Cityhopper, alle commuterslskapene i USA for sammenligning). SAS kunne kanskje vært mer kreative og funnet et mer nøytralt navn på AOC-et i Ireland, men det er jo sånn sett opplysende om hva det er.
 
Re: SAS vil åpne baser i London og Spania

Da ser det ut som IATA har gitt SAS Ireland IATA koden: SL.

Problemet er bare det at Thai Lion Air ellerede har/bruker SL som IATA kode, samt at IATA har ført opp SAS Ireland med koden SL*, merket med * på slutten, hva kan det bety?
 
Re: SAS vil åpne baser i London og Spania - SAS Ireland

Controlled dupe. Altså kontrollert dobbelbruk som gis når man er temmelig sikre på at de aldri vil operere i samme region. Du vil neppe se SAIL bruke koden annet enn til muligens en charter eller posisjoneringsflight.
 
Re: SAS vil åpne baser i London og Spania - SAS Ireland

Tre fly er overført til SAS. De skal registreres SE-DYC, -DYD og -DYM og er trolig EI-SIA-C.

Intet om de øvrige, men det ryktes at SAIL skal operere to fly fra ARN.
 
Re: SAS vil åpne baser i London og Spania - SAS Ireland

Antar att det är de tre maskiner som varit baserade i Malaga och som de inte kunde ha kvar där eftersom Spansk lag krävde att alla anställda skulle höra till SAS och inte CAE?

Men jag blir riktigt sur när jag vet att många blivit uppsagda i Sverige och varit permitterade och nu så ska SAS "räddas" med våra skattepengar och sen ha SAIL som produktionsbolag som inte ger en krona in i arbetsgivareavgifter eller inkomstskatter i Sverige.....
 
Re: SAS vil åpne baser i London og Spania - SAS Ireland

Antar att det är de tre maskiner som varit baserade i Malaga och som de inte kunde ha kvar där eftersom Spansk lag krävde att alla anställda skulle höra till SAS och inte CAE?

Det skal være de tre med produksjonsnumre bak SE-ROE. Det er EI-SIA -B og -C.
 
Re: SAS vil åpne baser i London og Spania - SAS Ireland

Tre stk. A320 fra SAS Scandinavia blir overført til SAS Connect.
Det gjelder OY-KAT, OY-KAO og en til.
 
Re: SAS vil åpne baser i London og Spania - SAS Ireland

Tre stk. A320 fra SAS Scandinavia blir overført til SAS Connect.
Det gjelder OY-KAT, OY-KAO og en til.
OY-KAT kan det nok ikke være.

Noen som har oversikt over hvilke A320ceo som SZS opererer for SAS?
Kan det ikke være en eller flere av OY-KAU/KAW/KAY?
 
Re: SAS vil åpne baser i London og Spania - SAS Ireland

OY-KAT kan det nok ikke være.

Noen som har oversikt over hvilke A320ceo som SZS opererer for SAS?
Kan det ikke være en eller flere av OY-KAU/KAW/KAY?

Kan alle nå være tilbake hos SAS SK?
 
Re: SAS vil åpne baser i London og Spania - SAS Ireland

Fant ut av det, følgende skal har vært «overført» til SAS Connect (irske Luftfartstilsynet har i nevnte periode hatt ansvaret «for» maskinene) i følgende perioder:

OY-KAO: 06.05.2022 - 25.11.2022
OY-KAT: 09.04.2022 - 30.09.2023
OY-KAU: 09.04.2022 - 28.02.2023
OY-KAW: 22.06.2022 - 01.06.2023
OY-KAY: 28.06.2022 - 01.06.2023

Iallfall det som jeg har funnet i noen dokumenter hos danske Trafikstyrelsen.
 
Back
Top