SAS to Launch San Francisco Service in S13

Om ARN-ORD går dårligt har jeg intet grundlag for at udtale mig om. Men ruten skiller sig lidt ud ved, at det er den eneste rute til USA, som ikke har enten CPH eller EWR i den ene ende.

Personligt tror jeg, uden andet grundlag end det, man kan læse på nettet, at skulle de ofre en rute, så er det BKK. Evt. gennem et joint venture med Thai om double daily med B777 til CPH.
 
Inte fullt lika festligt om så är fallet. I synnerhet inte om det är på bekostnad av de få långlinjer som flygs från ARN och OSL. Btw, varför menar vissa att ARN-ORD är kandidat att offras till fördel för nya destinationer från CPH? Går den så dåligt?

ARN-ORD ligger på runt 215 pax per avgång, så runt 80% kabinfaktor alltså.
 
Pressemelding ramla inn i postkassa nå:
SAS åbner ny rute til San Francisco

Fra 8. april 2013 flyver SAS seks gange om ugen direkte fra Københavns Lufthavn til San Francisco på den amerikanske vestkyst. Samtidig øger SAS fra København til New York med tre yderligere afgange, så der er to afgange dagligt tre af ugens dage. Billetsalget starter 5. juli.


Nordamerika er et vigtigt og voksende marked for SAS, der i forvejen flyver til New York, Chicago og Washington. I et marked, hvor der er få direkte forbindelser mellem USA’s vestkyst og Norden, efterspørger et stigende antal nordiske og internationale virksomheder en hurtig forbindelse til vestkysten. Nu imødekommer SAS ønskerne.

- Vi lytter til vores kunder, og vi har igennem længere tid oplevet et stort behov og ønske for at komme direkte til vækstområdet i San Francisco. SAS går efter at servicere de markeder, hvor der er stor efterspørgsel fra nordiske rejsende og rejsende til Norden. Og når vi samtidig ser en meget positiv markedssituation i Nordamerika, så har det været oplagt at åbne ruten, siger Per Møller Jensen, vice president marketing og Eurobonus i SAS.

- San Francisco har en virkelig attraktiv lufthavn og er det bedste udgangspunkt til den amerikanske vestkyst, hvor kunderne får mulighed for at nå mange andre destinationer i Star Alliance netværket, siger Per Møller Jensen.

Fra San Francisco vil SAS partner United Airlines tilbyde mange forbindelser videre til USA’s vestkyst, men også til en lang række andre destinationer i stillehavsområdet.

Øger afgange til New York
Sammen med ruteåbningen til San Francisco kan SAS også offentliggøre en udvidelse af ruten til Newark i New York fra København. Fra 1. april 2013 flyver SAS to gange dagligt tre af ugens syv dage. SAS flyver i forvejen dagligt til New York.

- SAS var det første selskab til at flyve over Atlanten til New York i 1946, og i dag spiller vi stadig en afgørende rolle for nordisk infrastruktur og for kontakten til USA. Det kræver et betydeligt rutenetværk, solide alliancer og erfaring at give de rejsende en god oplevelse på de interkontinentale ruter. Det fortsætter vi med og intensiverer på New York, siger Per Møller Jensen.

Markedsfører Danmark
De to ruteinitiativer fra SAS kommer til at gavne nordisk import og eksport og har været stærkt efterspurgt af erhvervslivet og fritidsrejsende.

- San Francisco har stået højt på listen over forbindelser, hvor en direkte rute vil være til stor gavn for at øge tilgangen af erhvervsfolk og feriegæster fra den amerikanske vestkyst. Med SAS’ satsning på San Francisco og øgning af flyvning på til New York, forventer vi, at man allerede i løbet af 2013 kan se en øget vækst fra det amerikanske marked, siger Ole Andersen, salgs- og marketingdirektør i Wonderful Copenhagen.

Wonderful Copenhagen er medejer af projektet Global Connected, som støtter initiativer, der kan trække flere interkontinentale ruter til Danmark.

- Støtten fra Global Connected giver ruten et godt afsæt. SAS får flere muligheder for at komme stærkt ud på det amerikanske marked og trække turister og erhvervsfolk til Danmark. Derfor er samarbejdet en vigtig parameter, når vi tager beslutning om åbning af en destination som San Francisco, afslutter Per Møller Jensen.

SAS og San Francisco
- Det er første gang, at SAS flyver til San Francisco.
- Ruten skal flyves med en Airbus 340-300, som er det største fly i SAS flåde med 245 sæder fordelt på 3 serviceklasser, Business, Economy Extra og Economy Class. Der er 6 ugentlige afgange fra København til San Francisco.
- SAS er det eneste selskab som flyver direkte København-San Francisco og forventer ca. 125.000 årlige passagerer på ruten. Ud af disse vil 55 % komme fra Norden og 10 % fra Europa. De resterende 35 % skal komme fra USA.

SAS og New York
- SAS øger frekvensen med tre ekstra ugentlige afgange København-New York. Det sker fra 1. april 2013.
- Dage med to daglige afgange bliver mandag, torsdag og fredag. Retur samme dag.
- SAS flyver i dag dagligt til New York fra København, Stockholm og Oslo.

Global Connected
Ruteudviklingsprojektet Global Connected har til hensigt at trække flere interkontinentale ruter til Danmark. Global Connected er støttet af: Wonderful Copenhagen, VisitDenmark, Region Hovedstaden, Region Sjælland, Københavns Lufthavne, Fonden til Markedsføring af Danmark, København Kommune, Region Skåne og Malmö. Projektet har tidligere også støttet op om SAS’ nye rute til Shanghai.
 
Iflg Takeoff, så kunne det se ud til at der ikke skal flere fly ind, men de var åbenbart ikke kvikke nok til at spørge om hvilke ruter det går ud over:

"Ruten skal flyves med et af de 11 Airbusfly (330 og 340), som i forvejen er inde i et hårdt presset program.

”Åbningen er udtryk for en ny strategi for vores langruter med større fleksibilitet og tilpasningen af programmet efter sæsonen,” slutter han."

http://www.takeoff.dk/news/23328
 
”Åbningen er udtryk for en ny strategi for vores langruter med større fleksibilitet og tilpasningen af programmet efter sæsonen,” slutter han.

Blir SFO bare en sommerrute? Blir spennende å se i så fall hva som kuttes, kanskje BKK som er nevnt tar sommerpause i lavsesongen i fremtiden?
 
Fantastiske nyheter, men hvor skal de få kapasiteten ifra? Sist de lanserte San Francisco hadde de en 343 under bestilling som de kansellerte, flåten er allerede tynt til bort imot max, og den begynner å bli gammel...
Noen flyshow i nærmeste fremtid hvor en kan forvente en pressemelding ifra SK og Airbus/Boeing?
 
Lukter lukking av BKK. Men det er ikke nødvendigvis så dumt. Konkurransen der er høy og økende, og etter hva jeg forstår er yielden lav selv om flyene er fulle. Så antar de da får TG til å ta hånd om BKK fra Scandinavia, selv om de per dags dato har kjipe avgangstider på utreisen, men får håpe på 2x daglige etterhvert. Og får de JVen med SQ oppe å går så bør Sørøst-Asia være OK dekket

Nedlegging av BKK frigjør vel også fort 1,5-2 maskiner, som de trenger her.

SK901 er vel også en avgang man fort får mer seg endel transatlantiske misssed connections på også
 
Merkelig vist SK 935/936 blir en sesong rute. Her må det vel være grunnlag for å reise hele året? Men sikkert noen reduserte avganger i løpet av vinteren.

SK 901/902 blir garantert en sesongrute.
 
flåten er allerede tynt til bort imot max, og den begynner å bli gammel...

Flåden er vel allerede udnyttet over max. når man dømmer ud fra de mange cancelleringer de har haft det sidste år. Nu er SAS vel igen igang med 3. længere periode indenfor et år med daglige aflysninger pga fly ude med teknik/skade.
 
Lanseringen er slått opp i aftenposten i dag, og der er også Houston nevnt. Usikkert om det blir fra OSL eller SVG. Jeg tipper sjansene for å kapre kunder er best hvis den går OSL-SVG-IAH-OSL med normal transfer tilbake til norske byer f.eks. Bergen og Stavanger. Markedet og betalingsviljen er der, utfordringen er kanskje å finne et passende fl. Det går også en del dyr frakt på denne strekningen. Kanskje en BBJ2 hadde fungert? 20 i biz, 20 i extra og resten vanlig økonomi.
 
Lanseringen er slått opp i aftenposten i dag, og der er også Houston nevnt. Usikkert om det blir fra OSL eller SVG. Jeg tipper sjansene for å kapre kunder er best hvis den går OSL-SVG-IAH-OSL med normal transfer tilbake til norske byer f.eks. Bergen og Stavanger. Markedet og betalingsviljen er der, utfordringen er kanskje å finne et passende fl. Det går også en del dyr frakt på denne strekningen. Kanskje en BBJ2 hadde fungert? 20 i biz, 20 i extra og resten vanlig økonomi.

Hvis der er et marked for Norge-Houston, så vil det være oplagt at lancere ruten med narrowbody biz-only. Men kan den flyve den distance?

Og endnu mere OT, så check lige SonAir, som flyver en 747 på olieruten mellem Houston og Luanda: 10F/143C/36Y. Særdeles alternativ konfiguration!
 
Lukter lukking av BKK. Men det er ikke nødvendigvis så dumt. Konkurransen der er høy og økende, og etter hva jeg forstår er yielden lav selv om flyene er fulle. Så antar de da får TG til å ta hånd om BKK fra Scandinavia, selv om de per dags dato har kjipe avgangstider på utreisen, men får håpe på 2x daglige etterhvert. Og får de JVen med SQ oppe å går så bør Sørøst-Asia være OK dekket

Nedlegging av BKK frigjør vel også fort 1,5-2 maskiner, som de trenger her.

SK901 er vel også en avgang man fort får mer seg endel transatlantiske misssed connections på også

Det høres logisk ut med en stenging av Bangkok-ruten, både fordi yielden er lav og konkurransen er høy (Norwegian åpner jo snart), i tillegg vil vel SAS på sikt transportere sine passasjerer videre ut i Asia og Oceania via Singapore og ikke Bangkok. Likevel er jeg overrasket over at ruten ikke opprettholdes om vinteren og at SAS ikke heller henter et nytt langdistansefly. Det er jo et helt umettelig behov for Thailand-reiser, men det er kanskje ikke SAS' strategi å besørge dette ...
 
Det er jo et helt umettelig behov for Thailand-reiser, men det er kanskje ikke SAS' strategi å besørge dette ...

Thailand er umætteligt når det gælder antal pax, men ikke når det gælder pris. Hovedparten af klientellet her ser på tre ting når de bestiller billet til Thailand: Pris, pris og pris

Selv Thai har ofte været helt nede i 3700,- t/r og selv i det absolutte højsæsoner har vi de seneste par år set at priserne er betydeligt reduceret ift. tidligere.

Med sandkasseselkabernes indtog og et stort udbud og ret lave priser med dem samt DY på vej med lavservice-koncept, så ser markedet noget anderledes ud nu end for bare få år siden.

Det vil være vemodigt hvis SAS lukker BKK, men i mine øjne vil det helt klart være forståeligt - specielt med SQ joint venture på vej og hvis man kan lave codeshare med TG på CPH-BKK.

Jeg mangler dog stadig en udmelding fra SAS om hvad de har tænkt sig at gøre. Indtil videre sælges alle ruter også efter 1. april 2013, så enten skal der ombookes en del pax eller flere fly ind i flåden. Krydser fingre for det sidste, men tror nok mest på det første.
 
Thailand er umætteligt når det gælder antal pax, men ikke når det gælder pris. Hovedparten af klientellet her ser på tre ting når de bestiller billet til Thailand: Pris, pris og pris

Selv Thai har ofte været helt nede i 3700,- t/r og selv i det absolutte højsæsoner har vi de seneste par år set at priserne er betydeligt reduceret ift. tidligere.

Med sandkasseselkabernes indtog og et stort udbud og ret lave priser med dem samt DY på vej med lavservice-koncept, så ser markedet noget anderledes ud nu end for bare få år siden.

Det vil være vemodigt hvis SAS lukker BKK, men i mine øjne vil det helt klart være forståeligt - specielt med SQ joint venture på vej og hvis man kan lave codeshare med TG på CPH-BKK.

Jeg mangler dog stadig en udmelding fra SAS om hvad de har tænkt sig at gøre. Indtil videre sælges alle ruter også efter 1. april 2013, så enten skal der ombookes en del pax eller flere fly ind i flåden. Krydser fingre for det sidste, men tror nok mest på det første.

Høres ut som om det mest fornuftige er å stenge BKK, om ikke flere skal inn i flåten, yield er lav, og man er ytterst på planken siden det blir flere ruter som krever 340 og ikke 330, om man skal ha med seg cargo også.
 
Og med den nye rute kan man håbe på at der kommer en knaldgodt EuroBonus-tilbud til San Francisco ligesom med Shanghai næste år. Det er i hvertfald godt nyt.

Og som andre skriver, så er der rigtig meget efterspørgsel på Thailand, men husk nu på at mange er turister, som ønsker at opleve landet. De går tit efter den lavere pris, som SAS har det svært med at tilbyde. Desuden bruger charter-selskaberne Thai Airways og deres egne fly til at flyve på BKK og HKT. Mon ikke det bedste vil være en joint-venture aftale med Thai? Eller generalt helt at droppe BKK, selvom det er lidt vemodigt? Også nu hvor Norwegian skal flyve BKK (Dog er det jo et helt andet segment).
 
Last edited:
Håper og på flere fly og ekspandering, at det er god nok økonomi i Bangkok-ruten til at den kan beholdes.
Uansett strålende at Sas satser på vestkysten igjen, og flott med en ledelse som våger å satse, og som forhåpentligvis får det til.
 
”Åbningen er udtryk for en ny strategi for vores langruter med større fleksibilitet og tilpasningen af programmet efter sæsonen,” slutter han."

Samma gamla tråkiga besked om satsning inom ramen för befintlig kapacitet. Och någon ny strategi är det väl strängt talat inte fråga om? Det lät likadant under Lindegaards styre. Läs pressmeddelandet från SAS om öppnandet av ARN-PEK och ARN-BKK och samma ord om flexibilitet dyker upp.

Då får se vilken av SAS övriga linjer som får stryka på foten för denna satsning. För någon expansion tycks inte bli av.
 
Last edited:
Back
Top