SAS to Launch San Francisco Service in S13

Hvorfor skulle er direkterute fra CPH være spesielt mye å hisse seg opp over for oss nordmenn?

Eh... Kanskje det ikke er så viktig for dere østlendinger som tror at alle nordmenn elsker å fly fra gardermoen, og synes alle ruter som ikke er fra Oslo er uinntressante. Men for mange av oss er CPH vår "hoved hub".

Pluss at dette er en rute som er viktig med tanke på hvordan ståa i SAS ser ut. At de igjen tør å satse er noe det virkelig er noe å rope høyt hurra for.
 
Pluss at dette er en rute som er viktig med tanke på hvordan ståa i SAS ser ut. At de igjen tør å satse er noe det virkelig er noe å rope høyt hurra for.[/QUOTE]

Nu skal ruten lidt bekræftes, ikke mange dage siden budskabet var, at der ikke er flere sådanne ruter på vej.

Men ellers synes jeg netop det, du skriver der, er et det vigtigste: At SAS i givet fald tør satse igen. Hvis modet er stort nok, så tør de måske også fra andre steder end Kastrup :)

En udvidelse er vel også næsten lidt nødvendig, hvis SAS med passende økonomi skal kunne have lidt bedre reservekapacitet, med tanke på de sidste dages sårbarhed.
 
Hvorfor skulle er direkterute fra CPH være spesielt mye å hisse seg opp over for oss nordmenn?

1. fordi ekspandering fra SAS sin side er positivt
2. fordi CPH er en kanon flyplass å reise via, milevis foran FRA eller OSL
3. fordi *A kunder utenfor OSL kun har LH og United å velge mellom hvis du vil til SFO med ett hopp, begge gjennom FRA.
 
Eh... Kanskje det ikke er så viktig for dere østlendinger som tror at alle nordmenn elsker å fly fra gardermoen, og synes alle ruter som ikke er fra Oslo er uinntressante. Men for mange av oss er CPH vår "hoved hub".

Pluss at dette er en rute som er viktig med tanke på hvordan ståa i SAS ser ut. At de igjen tør å satse er noe det virkelig er noe å rope høyt hurra for.
De fleste har tilgang til andre huber enn CPH. KL har jo ruter fra omtrent hver avkrok, i tillegg har LH ruter fra flere steder, og nå snart også BA. KL har jo ruter fra flere norske byer til AMS enn det SK har til CPH.
 
Jeg klarer ikke helt å undre meg over inkonsekvensen i kommunikasjonen fra SAS, som flere andre har vært inne på. CEO'en sa for kort tid siden "ingen satsing på LH", og så nå ekspansjon på EWr og ny destinasjon med SFO. Det trenger selvsagt ikke bety ekspansjon, men det virker nå litt underlig på meg.
 
1. fordi ekspandering fra SAS sin side er positivt
2. fordi CPH er en kanon flyplass å reise via, milevis foran FRA eller OSL
3. fordi *A kunder utenfor OSL kun har LH og United å velge mellom hvis du vil til SFO med ett hopp, begge gjennom FRA.
Ja, hvis man er så låst til *A så...
Kan du forklare hva som er så "kanon" med CPH? Jeg synes ikke den er særlig bedre enn OSL eller andre flyplasser.
 
Synes helt klart teorien om TG tar over BKK fra Skandinavia og dermed frigjør kapasitet for SAS. Men holder det? Jeg synes å prøve SK 901/902 igjen virker meget smart. SFO er sikkert "fancy" og trendy men blir det lønnsomt?
 
Hvorfor skulle er direkterute fra CPH være spesielt mye å hisse seg opp over for oss nordmenn?

Ett par ting: Bra tilbud fra Oslo, raskeste vei til SFO, en enkel timesflight med utrolig bra og enkel connection. Folk liker å reise med SAS? Folk har status hos SAS?
 
Ja, hvis man er så låst til *A så...
Kan du forklare hva som er så "kanon" med CPH? Jeg synes ikke den er særlig bedre enn OSL eller andre flyplasser.

OSL er en dårlig flyplass å gjøre transfer i for oss som bor andre steder. Denne diskusjonen har vi tatt før. Men det går på at det er lettere å gjøre unna transfer f.eks i CPH fordi man tar ut bagasjen og fortoller på hjemmeflyplassen og ikke på OSL.
 
Ja, hvis man er så låst til *A så...
Kan du forklare hva som er så "kanon" med CPH? Jeg synes ikke den er særlig bedre enn OSL eller andre flyplasser.

Jeg ønsker ikke starte en ny CPH vs OSL debatt. Det er nok belyst i andre tråder. Mange her inne foretrekker å fly med SAS da mange regner dette som "vårt" selskap.
 
Men jeg håper virkelig ikke at dette vil gå på bekostning av BKK-ruten. Samtidig tror jeg personlig ikke det er særlig sannsynlig for mitt inntrykk er at den er ganske tettpakket, i alle fall i Y og C. Spørsmålet er selvsagt hvilken pris folk betaler..

Enig, det ville være ærgerligt at miste BKK og flyene er ganske fulde (En del pladser i Y og C er nok på pointupgrades), men såvidt jeg ved så tjener SAS ikke rigtigt penge på den rute. Betalingsvilligheden er ikke særlig god og markedet drukner i billige billetter via sandkassen og med TG m.fl. Med DY på vej ind på BKK også, så vil det nok også gøre et indhug i markedet. LH overvejer vel også at lukke BKK og AF har indsat 777 uden first og med begrænset antal biz-pladser på ruten. Med jointventure med SQ vil SAS få ganske gode connections til Asien og behovet for eget rute vil nok blive mindre.

I mine øjne er BKK klart i farezonen, hvis man ikke får flere fly ind. Hvad der ellers må lukkes har jeg lidt sværere ved at se, men ARN-ORD kunne måske være et bud. Med lukning af disse to kan SAS vel flyve SK935 og SK901 med samme antal fly som nu.
 
Kan det vara ett joint-venture sammarbetecmed United som öppnar upp för detta?
UA "tar över" två av SAS nuvarande USA linjer...ex IAD/ORD-CPH och SK öppnar CPH-SFO i sammarbete med UA...
 
Jeg synes å prøve SK 901/902 igjen virker meget smart.

Jeg tror helt klar også at SK901/902 er et smart træk. UA trækker sig fra CPH, DL flyver kun få gange i løbet af sommeren og markedet er oplagt til at SAS skal satse her og lukke af for konkurrenterne. CPH er vel heller ikke første prioritet for DY når de kommer igang og selv hvis de åbnede denne rute, så tror jeg ikke deres produkt er særligt attraktivt for high yield pax. Med aftenafgang vil man kunne tilbyde biz-pax et rigtig godt produkt, hvor de kan få meget mere ud af arbejdsdagen på begge sider af Atlanten end nu - for slet ikke at tale om flere frekvenser altid er attraktivt for dette klientel.

Med double daily (selvom det kun er tre gange pr. uge indtil videre) så skal der rigtig meget til før UA og DL kommer tilbage til CPH og SAS får elimineret en hel del konkurrence - med forhåbenligt højere priser til følge - ikke bare til EWR, men også på connections videre i USA.
 
Jeg ønsker ikke starte en ny CPH vs OSL debatt. Det er nok belyst i andre tråder. Mange her inne foretrekker å fly med SAS da mange regner dette som "vårt" selskap.
Ja, jeg er klar over at mange føler det slik. Og det er det jeg har litt problemer med å skjønne. Jeg har aldri følt noen tilknytning til SAS eller noe annet selskap. Jeg velger det selskapet jeg føler gir meg det beste tilbudet, og da er f.eks rutenett og FF-program viktige faktorer. Jeg føler absolutt ikke at SK har noe fortrinn her foran andre, tvert imot. Men dette blir OT, så jeg skal ikke dra denne avsporingen lenger.
 
Veldig hyggelig om dette stemmer - og jeg er kanskje ikke like overrasket som mange andre her. SAS har jo endret strategi og åpnet mange titalls nye ruter etter at den nye ledelsen kom på plass. Der inkluderer både Oslo-New York og København-Shanghai, så hvorfor ikke åpne flere ruter ettersom de interkontinentale rutene går så bra for tiden.

Jeg klarer ikke helt å undre meg over inkonsekvensen i kommunikasjonen fra SAS, som flere andre har vært inne på. CEO'en sa for kort tid siden "ingen satsing på LH", og så nå ekspansjon på EWr og ny destinasjon med SFO. Det trenger selvsagt ikke bety ekspansjon, men det virker nå litt underlig på meg.

Det er jo en helt vanlig strategi om man vil unngå spekulasjoner og at andre "tar over showet". Ved å avvise alt i utgangspunktet kan SAS arbeide i ro og selv definere hvordan nye ruter skal lanseres.
 
Det er jo en helt vanlig strategi om man vil unngå spekulasjoner og at andre "tar over showet". Ved å avvise alt i utgangspunktet kan SAS arbeide i ro og selv definere hvordan nye ruter skal lanseres.

Tja, på den ene siden kan dette kanskje sies å være korrekt, men samtidig så er det jo ikke slik at beslutninger om denne typen ruter og satsninger er beslutninger som gjøres "over natten". Ergo vil jeg tro at det ikke er noen overhengende fare for at noen andre "tar over showet". Nå gjenstår det jo å se om det rent faktisk er en ekspansjon, eller om det er omrokkering av eksisterende kapasitet.
 
Last edited:
Tja, på den ene siden kan dette kanskje sies å være korrekt, men samtidig så er det jo ikke slik at beslutninger om denne typen ruter og satsninger er beslutninger som gjøres "over natten". Ergo vil jeg tro at det ikke er noen overhengende fare for at noen andre "tar over showet". Nå gjenstår det jo å se om det rent faktisk er en ekspansjon, eller om det er omrokkering av eksisterende kapasitet.

En slik beslutning skjer selvsagt ikke over natten, men det er ingen grunn til at SAS skal slippe en nyhet som denne før de selv ønsker det. Derfor er det en god strategi å ikke bygge opp forventninger og heller vente til man faktisk er klare før man kommuniserer en ny rute. Men det blir spennende å se hvordan de skal dekke dette inn - det mest sannsynlige er vel innleie av to nye fly. At samarbeidet med Singapore Airlines skal gå foran en egen rute til Thailand (som skandinaver elsker over alt på jord) høres merkelig ut.
 
En slik beslutning skjer selvsagt ikke over natten, men det er ingen grunn til at SAS skal slippe en nyhet som denne før de selv ønsker det. Derfor er det en god strategi å ikke bygge opp forventninger og heller vente til man faktisk er klare før man kommuniserer en ny rute.

Nei, det er jeg forsåvidt enig i, men det er en forskjell på å si f.eks. at "SAS vurderer kontinuerlig markedet og muligheten for nye destinasjoner" uten å komme med noe konkret, og det å si at man ikke skal ekspandere.

Jeg synes vel likevel at "kommunikasjonen" av denne nye "satsningen" er noe uklar, i og med at dette ble rapportert ikke av SAS men av andre, samt at man registrerte at ruten var bookbar.
 
Nei, det er jeg forsåvidt enig i, men det er en forskjell på å si f.eks. at "SAS vurderer kontinuerlig markedet og muligheten for nye destinasjoner" uten å komme med noe konkret, og det å si at man ikke skal ekspandere.

Så får vi se om de ekspanderer eller ikke, det kan jo være ny destinasjon uten ekspansjon.
 
Så får vi se om de ekspanderer eller ikke, det kan jo være ny destinasjon uten ekspansjon.

Inte fullt lika festligt om så är fallet. I synnerhet inte om det är på bekostnad av de få långlinjer som flygs från ARN och OSL. Btw, varför menar vissa att ARN-ORD är kandidat att offras till fördel för nya destinationer från CPH? Går den så dåligt?
 
Back
Top