SAS tilbake til Beirut

Med en SK-routing som cph-bud-ath-bey forstår jeg bedre, hvorfor
jeg fløj med Middle East Airlines fra CPH til BEY;). SK-ruten var jo
ikke egnet til ID2 travel, og da især ikke, hvis de også havde
trafikrettigheder fra nogle af stationerne undervejs......!

I hvertfall med DC-8 paa 60 tallet og frem til borgerkrigen, muligens ogsaa med Caravelle. DC-8 gikk via SAS "hubben" Athen til Beirut.

SAS fløy allerede i 1959 med jetfly (Caravelle SE-210) til Beirut, og begynner fra sommeren igjen å fly til hovedstaden i Libanon fra/via København. Reisetiden blir nok kortere idag enn i 1959...antar det vil ta ca 4 timer og 15min +/-

SAS fløy allerede i 1959 med jetfly (Caravelle SE-210) til Beirut, og begynner fra sommeren igjen å fly til hovedstaden i Libanon fra/via København. Reisetiden blir nok kortere idag enn i 1959...antar det vil ta ca 4 timer og 15min +/-

Såvidt jeg har set på rutetider med MEA deres natafgang tager det 3 timer og 35-50min, men ret mig endelig hvis det er helt galt?

Såvidt jeg har set på rutetider med MEA deres natafgang tager det 3 timer og 35-50min, men ret mig endelig hvis det er helt galt?

Libanon er en time foran os! Har du husket det?
Alle tider i en rutetabel er lokale tider!
Måske kender du tricket med at regne både afgangs- og ankomsttidspunktet
om til GMT - eller UTC, som det vist hedder idag - så får du den reelle flyvetid!

Noen som vet når oppstart er på denne?

Hvis du leser artikkelen det linkes til i første innlegg i denne tråden:

Hver lørdag fra den 24. marts til den 27. oktober 2018 vil SAS flyve direkte mellem København og Beirut, og i perioden fra den 3. juli til den 21. august vil SAS flyve tre gange om ugen, da det også bliver muligt at rejse om tirsdagen og torsdagen.

Jeg var med den første turen den 24. mars. Kan fortelle at vi sto i 45 min ved gate pga manglende avgangstillatelse fra Beirut igjen. Fikk beskjed om at det hadde fikset det gjennom SAS OPS i Stockholm. Fullt fly både i Plus og Go

Jeg var med den 31 mars. Stappet fly. De bruker veldig lang tid på boarding i bey... De burde nok starte boarding 40 min før og ikke 20.

Jeg hadde LH 321 tilbake den 28.
Innsjekk gikk greit men boarding var helt kaos. Vi var godt over en time forsinket ut fra BEY. Måtte beinfly gjennom hele FRA for å rekke Oslo-flyet.
Det gikk, men bagasjen var bare å glemme.

Jeg hadde LH 321 tilbake den 28.
Innsjekk gikk greit men boarding var helt kaos. Vi var godt over en time forsinket ut fra BEY. Måtte beinfly gjennom hele FRA for å rekke Oslo-flyet.
Det gikk, men bagasjen var bare å glemme.

Jeg reiste samtidig med MEA fra Beirut. Det var særdeles ordnede forhold, sågar med prioritert boarding. Push back fem minutter før rutetabellen.

Hvordan var routingen fra BEY til Amman, Knut ?. Ser at MEA har sluttet å bruke korridoren sin over Syria de siste dagene. De var de eneste som brukte den forøvrig, unntatt syriske selskaper

Vi fløy nordvestover ut i havet ca 10 minutter, (fikk nok høyde?) svingte østover og fløy over Syria litt nord for Damaskus, tok en sving sydover og krysset grensen Syria/Jordan ca 150 km øst for Amman, deretter vestover på Jordansk side til left downwind og landing på 08R. Totalt 1:10 flytid på noe som er 237 km i luftlinje!

Tok en screenshot av dagens routing, mye av det samme:

Edit: Det flyet som ligger helt til høyre i bildet på vei nordvestover er MEA 425 fra Jedda. MEA 365 fra Riyadh kom rett bak og fulgte samme routing, godt klar av tettbygd strøk østafor Damaskus, deretter vestover omtrent halvveis mellom Damaskus og Homs og så en vid venstresving inn mot Beirut.

Attachments

• MEA BEY-AMM.jpg
    MEA BEY-AMM.jpg
    68.5 KB · Views: 671
Last edited:
Vi fløy nordvestover ut i havet ca 10 minutter, (fikk nok høyde?) svingte østover og fløy over Syria litt nord for Damaskus, tok en sving sydover og krysset grensen Syria/Jordan ca 150 km øst for Amman, deretter vestover på Jordansk side til left downwind og landing på 08R. Totalt 1:10 flytid på noe som er 237 km i luftlinje!

Hehe nei ingen av de selskapne der kan heller bruke israelsk luftrom noe som kunne vært aktuelt om Israel og Libanon hadde hatt diplomatiske forbindelser, men det har dem jo som kjent ikke. Pilotene skal iallefall vite hvor dem flyr for å unngå feil luftrom borti der...

Varierer nok litt fra dag til dag, men MEA har fløyet 72 år i krigen med en forbløffende bra ulykkesstatistikk og har sikkert en viss etterretning på hvem som skyter på hva og hvor. Israel blir de nok ikke venner med med det første, men de ser ut til å klare seg brukbart under mildt sagt skiftende omstendigheter. De var slett ikke verst å fly med heller.

Nuvel, back to topic!

OSL-BEY t/r for 2200kr i ViP GO og ca 3600kr i ViP Plus for SAS Family & Friends kampanjen nå. Aug/Sept/Okt/Nov.

Alternativet er jo en melkerute via FRA og dårlige slot-tider (ankomst 02:00, avreise 04:15)
Har flydd denne med LH noen ganger. Slitsomt.

Alternativet er jo en melkerute via FRA og dårlige slot-tider (ankomst 02:00, avreise 04:15)
Har flydd denne med LH noen ganger. Slitsomt.

Dersom ikke Fritzen har lagt om rutetabellen drastisk etter mars må jeg protestere! Ankomst BEY1530, avgang 1640. Veldig grei forbindelse via FRA.

Back