Som Dag Johnsen skriver: GLEM 767!
På et Intercont. møte vi piloter hadde med ledelsen i april ifjor, sa Lindgren at det er helt utelukket at SAS starter opp OSL-EWR/JFK. Derimot var det flere andre muligheter som ble vurdert som mer sannsynlige: BOS, ORD og MIA.
Uansett, så var 333/343-flåten for stor for det norske markedet, mens en A332 kunne gjøre jobben mye bedre på de fleste andre rutene også.
Det er blitt varslet oppstart med ruter til SFO og DEL. SFO kunne med fordel starte opp allerede til sommeren. Vi har pilotene under utdanning på 'bussen, man har tampen i minst en A334-313X allerede, men nei. "Starter til vinteren" er den eneste kommentaren fra ledelsen.
Jeg tviler på oppstart av noe som helst, iallefall ut fra OSL. Saken er nemlig denne: I fjor hadde vi en avstegsavtale for piloter som flyr IC med kortere friperioder, inntil 100 blockhours/mnd, samt en lang rekke mindre justeringer som skulle gi såpass bra økonomisk fremgang at en evt. ekspansjon kunne tas før 1/-07. Dersom det ikke ble vedtatt noen ekspansjon, ville avsteget utløpe ved nyttår. Det ble ikke fattet noe vedtak før 1/7. Faktisk har vi fått vite at det aldri var tanken å fatte et vedtak før 1/7. Man ville bare se hvor langt pilotene var villige til å strekke seg. Avtalen førte til en økning i sykefravær fra 1,6% til 6,7% (har hørt 7,6%) i løpet av 4 måneder.
Nå vil SAS at vi fortsetter på denne avtalen, uten tidsfrister. Forhandlinger pågår, men som pilotforeningene sier, vi er lurt en gang, nå får heller flyet stå ferdigmalt på tarmac først. Så skal det vel bli en avtale som vi kan leve med.
SAS endrer taktikk og går ut med offentligjøring av oppstart av diverse ruter i håp om at dette skal få forhandlingene til å gå i deres retning. En slags brekkstang, mao. Ved å ikke starte opp noe før til vinteren, kan de uten problemer gå bort fra planene om oppstart, legge skylden på pilotene og ha et pilotkorps som flyr videre på avstegsavtalen.
Jeg tror ikke på oppstart av noe som helst.