SAS Styremøte 3feb. 2009

Re: SAS Styremøte 3feb. 2009

De er nok effektive nok! Problemet er prisen i forhold til konkurentene, som forøvrig i alle andre avdelinger. Og ja, flesket/admin må bort! Keep it simple, stupid!

Det har jo blitt flere "sjefer" i SGS etter at de slo sammen Widerøe og SGS uten at det hadde vært nødvendig å få fler "ledere", og de skal omrokkere på flere stillinger blant stuerne, sender visst stuere med meget høy kompetanse på rampsiden inn i bagasjesorteringsanlegget, hvor logikken ligger hen, vet ikke jeg.
 
Re: SAS Styremøte 3feb. 2009

Nyhetene er HELT SIKKERT nye reduksjoner i trafikkprogrammet, HELT SIKKERT nye oppsigeler, og KANSKJE en reversering av oppsplittingen i flere selskap.

SAS har allerede reversert oppsplittingen i 3-4 AOC, og jeg ser dette som et tegn på at de kanskje ser at en fokusering på kjernevirksomheten må ha som basis en samling i ETT selskap som inkluderer operations, ground handling, cargo og teknisk. Kanskje det beste rett og slett er ETT gammeldag flyselskap, og ikke 4 små med 4-5 underliggende service selskap...?

Hvor grensen skal gå må gudene vite - jeg tror ikke catering, flybuss, hotell, flykart, flyskoler etc etc noensinne kommer tilbake, men hvis SAS skal ha kontroll på kostnadene så må de ha kontroll på kjernevirksomheten; Alt som direkte har med flyging fra A til B fra en pax sjekker inn til han forlater sin ankomsflyplass. Glad og lykkelig....!

Det jeg kanskje er mest usikker på er hvordan SAS vil organisere flyselskapene utenfor konsortiet (dvs SAS DK.NO,SV og IC). Hva skjer i baltikum, og hva er planen med WF, Blue1, Estonian etc etc...?

Den som har lever får se...
 
Re: SAS Styremøte 3feb. 2009

Tror nok vi får se en opprenskning i adm i SAS og dets datterselskaper i nær fremtid.
Effektive er vi og dyre kan vi vel ikke være når flere selskaper foretrekker SGS foran andre handling agenter..
Om noen vet hva en turnaround koster SAS jamfør Norwegian og hvilken service som er inkludert eller blir tilleggsfakturert hadde det vært int. og se.
Vet SGS utfører flere tjenester uten å få betalt for det.
Er vel dette som er fordelen med å ha eget handlingselskap.
 
Re: SAS Styremøte 3feb. 2009

Ja, administrasjonen må kuttes betydelig i STS. Har ikke noe grunnlag for å si noe om SGS.

Ja, i STS er det en lang tradisjon at personer som er ubrukelige i produksjonen havner i administrativt istedet. Er de ubrukelige der også blir det opprettet et "prosjekt" de kan jobbe med i årevis.
Utrolig men sant, dette pågår fortsatt i disse sparetider. Også mye overadministrert ellers, mye dobbeltfunksjoner osv.
 
Re: SAS Styremøte 3feb. 2009

Ja, i STS er det en lang tradisjon at personer som er ubrukelige i produksjonen havner i administrativt istedet. Er de ubrukelige der også blir det opprettet et "prosjekt" de kan jobbe med i årevis.

Det gjelder ikke bare STS, gitt .......
 
Re: SAS Styremøte 3feb. 2009

Det er desverre slik i hele konsernet ja...

Og Kjos ler hele veien til banken!
 
Re: SAS Styremøte 3feb. 2009

SGS Norge går i pluss og har vist at de kan levere varene utifra de forutsetninger flyselskapene gir dem.:nor

Kanskje fordi moderselskapet betaler handlingprisen SGS forlanger.... er vel ikke akkurat reell konkurranse om SAS handling i Norge......................
 
Re: SAS Styremøte 3feb. 2009

Skjer det så mye med EuroBonus før Miles&More overtar?

Ellers kan vel vi se til skipsfarten i Skandinavia - ikke særlig mye positivt i den bransjen heller - kutt, kutt og atter kutt er noe alle opplever i 2009

Tror du skal legge disse LH planene dine paa hylla inntill videre. LH har sine egne utfordringer og har parkert mange fly.

I tillegg er det nok tvilsomt at LH faar lov til aa kjoepe SK av konkurranse hensyn.

I tillegg skal de bli enige med danske myndigheter, som aldri kommer til aa gi opp SAS fordi de vet at CPH er verdiloes som base etter at LH tar over
 
Re: SAS Styremøte 3feb. 2009

Hvorfor blir CPH verdiløs med Lufthansa? Lufthansa kuttet jo ikke i Swiss, man har ikke hørt om nedskjæringer i Austrian eller brussels airlines.

Når KLM kunne bli kjøpt av Air France kan nok Lufthansa kjøpe SAS også. At Lufthansa parkerer fly stopper neppe oppkjøpslysten. Senest for 2 dager siden bekreftet toppsjefen i Lufthansa at SAS passer godt inn i LH-familien.
 
Re: SAS Styremøte 3feb. 2009

Hvorfor blir CPH verdiløs med Lufthansa? Lufthansa kuttet jo ikke i Swiss, man har ikke hørt om nedskjæringer i Austrian eller brussels airlines.

...

Austrian har skjaert ned betydelig i sitt langrute nettverk, för og etter LH annonserte planer a ta over. Det du skriver er rett og slett falsk.
 
Re: SAS Styremøte 3feb. 2009

Tja! Er det Lufthansa som har kuttet hos Austrian???
 
Re: SAS Styremøte 3feb. 2009

Austrian har skjaert ned betydelig i sitt langrute nettverk, för og etter LH annonserte planer a ta over. Det du skriver er rett og slett falsk.

Njaaa ... ikke helt .. da jeg jobbet for dem i ATL og inntil de overtok Lauda, opererte de 3 A330 og 4 A340. Nå har de 10 maskiner - 4 777 og 6 767. Selvfølgelig er noe av dette ren charter, men vi skal heller ikke glemme at OS overhode ikke fløy intercont før sent på åttitallet da de fikk sine A310 (2 i 88, 2 i 91).
 
Last edited:
Re: SAS Styremøte 3feb. 2009

Hvorfor blir CPH verdiløs med Lufthansa? Lufthansa kuttet jo ikke i Swiss, man har ikke hørt om nedskjæringer i Austrian eller brussels airlines.

Når KLM kunne bli kjøpt av Air France kan nok Lufthansa kjøpe SAS også. At Lufthansa parkerer fly stopper neppe oppkjøpslysten. Senest for 2 dager siden bekreftet toppsjefen i Lufthansa at SAS passer godt inn i LH-familien.

Var ikke KLM/Air France en fusjon mellom to likeverdige parter? Eller husker jeg feil?
 
Re: SAS Styremøte 3feb. 2009

Kanskje fordi moderselskapet betaler handlingprisen SGS forlanger.... er vel ikke akkurat reell konkurranse om SAS handling i Norge......................

SAS betaler IKKE det SGS forlanger. Vet det er harde forhandlinger om prisen, grunnen til høy pris er heller at det er mye av det noen vil kalle ekstraservice innbakt i en totalpris. En annen grunn til at SGS er dyrere enn de andre er ansiniteten på de ansatte, men denne erfaringen gir utslag i kvaliteten på leveransene. Meg bekjent ble SGS valgt som handlingagent for Emirates (tror det var dem) på LHR mye pga. ryktet som en KVALITETS leverandør!
 
Re: SAS Styremøte 3feb. 2009

Meg bekjent ble SGS valgt som handlingagent for Emirates (tror det var dem) på LHR mye pga. ryktet som en KVALITETS leverandør!

Off topic fra meg, men du husker riktig:

"Emirates is delighted to announce our partnership with SAS Ground Services at London Heathrow," says Vic Sheppard, Emirates Vice President UK and Ireland. "They won the bid based on the high quality of their product."

http://www.sasground.com/sa/node.asp?node=287
 
Last edited:
Re: SAS Styremøte 3feb. 2009

SAS betaler IKKE det SGS forlanger. Vet det er harde forhandlinger om prisen, grunnen til høy pris er heller at det er mye av det noen vil kalle ekstraservice innbakt i en totalpris. En annen grunn til at SGS er dyrere enn de andre er ansiniteten på de ansatte, men denne erfaringen gir utslag i kvaliteten på leveransene. Meg bekjent ble SGS valgt som handlingagent for Emirates (tror det var dem) på LHR mye pga. ryktet som en KVALITETS leverandør!

Hva de gjør på LHR er vel uinteressant, dessuten har jeg aldri sagt at kvaliteten hos SGS er dårlig heller, men når det gjelder handling i Norge har det hittil vært uaktuelt å bruke annt enn SGS for SAS og da kan vel forhandlingene være hva de vil. I en reell anbudsrunde i dag er det ingen som teller ansiennitet på arbeidstakerne, oppdragsgiver setter vilkårene, klarer man ikke dem er det "takk og god natt" ganske raskt..........
 
Re: SAS Styremøte 3feb. 2009

Var ikke KLM/Air France en fusjon mellom to likeverdige parter? Eller husker jeg feil?


Njaa, riktignok ble det en såkalt "fusjon" mellom Air France
og KLM i 2004. Men rettere sagt var det Air France som
slukte KLM med hud og hår, enkelt og greit...
 
Re: SAS Styremøte 3feb. 2009

KLM var så godt som konkurs...
 
Back
Top