SAS Styremøte 3feb. 2009

Re: SAS Styremøte 3feb. 2009

Nå er det nødvendigvis ikke så dumt at "skomaker`n blir ved sin lest" også om det er snakk om piloter og ledelse...Det er vel en grunn til at man valgte det ene fremfor det andre - eller?
 
Re: SAS Styremøte 3feb. 2009

Glad jeg ikke har kjøpt noen aksjer i SAS, for hvis man følger den har ledelsen/styret gjort en dårlig jobb de siste årene.

..og da har i så fall ledelsen i Norwegian gjort en enda dårligere jobb, siden den aksjen har falt langt mer enn SAS? Bjørn Kjos har gjort en kanon jobb med Norwegian, selv om aksjekursen er torpedert det siste året. Kursen er altså ikke en veldig god målestokk i disse dager for dyktig lederskap.
 
Last edited:
Re: SAS Styremøte 3feb. 2009

..og da har i så fall ledelsen i Norwegian gjort en enda dårligere jobb, siden den aksjen har falt langt mer enn SAS? Bjørn Kjos har gjort en kanon jobb med Norwegian, selv om aksjekursen er torpedert det siste året. Kursen er altså ikke en veldig god målestokk i disse dager for dyktig lederskap.

Det er sant, men nå er ikke Norwegian så langt fra utgangspunktet far den prisen de ble notert på børs med. NAS har har sitt laveste punkt på drøyt 7 kr, og har vel vært oppe på 170 kr. Med en 70% nedgang det siste året.

Men siden det her gjelder SAS, så er det påtide med en oppryddning og tiltak fra ledelsen. Fjerne denne konkurstrusselen som har hengt over de i en lang periode....De har jo latt NAS fått slippe til altfor lett de siste årene...
 
Re: SAS Styremøte 3feb. 2009

Det er det jeg også mener, derfor kan ikke cabin crew i dag brukes på oppgaver utenfor kabinen. Så hvor skal de delta apron?

Skal ikke lage noen langdryg diskusjon ut av uttalelsen om at kabin kan delta mere under bakkestopp, men definisjonen av minimum crew er ikke den samme i luften som på parkstand, er den vel?
 
Re: SAS Styremøte 3feb. 2009

Hørte på NRK P1 06:30 at nå støtter den norske fagforeningen til pilotene en resentralisering til Stockholm.
 
Re: SAS Styremøte 3feb. 2009

Og underskuddet er i følge kommunikasjonsdirektøren 6 milliarder kroner, hvorav 5 av disse 'skyldes' Spanair.
 
Re: SAS Styremøte 3feb. 2009

....og 3000 må gå. Nå skal det være "Core SAS".
 
Re: SAS Styremøte 3feb. 2009

Skal ikke lage noen langdryg diskusjon ut av uttalelsen om at kabin kan delta mere under bakkestopp, men definisjonen av minimum crew er ikke den samme i luften som på parkstand, er den vel?

Det er den absolutt. Det er ikke anledning til og forlate flyet under bakkestopp så lenge det er deboarding eller boarding på gang. Derfor kan ikke kabinpersonalet delta i andre oppgaver så lenge det er minimum crew ombord.
 
Re: SAS Styremøte 3feb. 2009

Det er den absolutt. Det er ikke anledning til og forlate flyet under bakkestopp så lenge det er deboarding eller boarding på gang. Derfor kan ikke kabinpersonalet delta i andre oppgaver så lenge det er minimum crew ombord.

Huffamei - det var ikke hit jeg ville..når du sier absolutt;
..frykter nok isåfall er det definisjonen fra SAS du sikter til og ikke EU OPS regelverket. Unntaket er vel om det foregår fuelling m/pax ombord, ellers vil ett crewmember pr. 50 (or fraction of) være tilstrekkelig, som igjen fristiller f.eks 1 av 3 kabincrew med under 100 i kabinen. Med en kabinfaktor på for tiden 56% kan dette være relevant.
 
Re: SAS Styremøte 3feb. 2009

Spiller ingen rolle om maskinen er 90%, 56%, eller 20% full. I følge myndighets-
pålagte krav; må det være ÉN stk. CC pr. (inntil) 50 seter, er lenge siden
regelen var pr. 50 pax.
 
Re: SAS Styremøte 3feb. 2009

Skal ikke lage noen langdryg diskusjon ut av uttalelsen om at kabin kan delta mere under bakkestopp, men definisjonen av minimum crew er ikke den samme i luften som på parkstand, er den vel?


For å (prøve å:drunk:) klare opp litt:

Mange år siden det var 1 cc pr 50 pax, ikke innstallerte seter.

Inntil ifjor, var det forskjell på boarding crew og flight crew, og det var da ihht innstallerte seter.
1 cc for første 100 pax, deretter 1 cc pr 50 pax for boarding.
1 cc pr 50 pax ved flight.
Dette gjorde at det var mulig å ha 2 crew under boarding, og feks 1 under vinge ved deboarding/boarding, mens 3 cc under flight (eks med 150 seter).


Nå er det JAROPS som tilsier at det IKKE er forskjell. Flight og boardingcrew er det samme. 1 cc pr 50 pax, og cc i henhold til antall seter ombord, ikke antall pax ombord.
 
Re: SAS Styremøte 3feb. 2009

For å (prøve å:drunk:) klare opp litt:

Mange år siden det var 1 cc pr 50 pax, ikke innstallerte seter.

Inntil ifjor, var det forskjell på boarding crew og flight crew, og det var da ihht innstallerte seter.
1 cc for første 100 pax, deretter 1 cc pr 50 pax for boarding.
1 cc pr 50 pax ved flight.
Dette gjorde at det var mulig å ha 2 crew under boarding, og feks 1 under vinge ved deboarding/boarding, mens 3 cc under flight (eks med 150 seter).


Nå er det JAROPS som tilsier at det IKKE er forskjell. Flight og boardingcrew er det samme. 1 cc pr 50 pax, og cc i henhold til antall seter ombord, ikke antall pax ombord.

...JAR OPS har byttet navnt til EU OPS - innholdet er vel rimelig likt. Likefullt fra revisjonen 20aug.2008 står det som beskrevet over (OPS 1.990) om minimum crew hvor det refereres til installerte seter. Dette gjelder ikke på bakken.
OPS 1.311 omhandler minimum crew ved bakkestopp og overstyrer OPS 1.990 såfremt det ikke fuelles med pax ombord.

I all hovedsak er kravet at det skal være et crewmedlem ved hvert par av dører (1xFWD + 1xAFT=2), så fremt det er under 100 pax ombord. Dette betyr igjen at minimum crew under groundstop er styrt av passasjerer ombord og ikke seter...
 
Re: SAS Styremøte 3feb. 2009

Så kan vi holde oss til saken her. Hvis noen vil diskutere crew-regler så lag en egen tråd :exclaimation
 
Re: SAS Styremøte 3feb. 2009

...fullstendig enig - dog var avsporingen (e) kun et tilsvar til påstanden om at crew ikke kan bidra til mere (kostnads)effektive prosesser på bakken. Ergo derier det seg ikke om crewregler - kun tolkningene
 
Re: SAS Styremøte 3feb. 2009

SAS Core på DR P1
Det engang så stolte skandinaviske luftfartsselskab SAS kom ud af 2008 med et katastrofalt underskud på over 4,4 milliarder kroner - til sammenligning havde SAS et overskud på 443 millioner kroner i 2007.

- Vi har afleveret et rædselsfuldt regnskab, det kan ikke bortforklares og skal ikke bortforklares, siger bestyrelsesformand i SAS Fritz Schur til P1 Business.
http://www.dr.dk/P1/P1Business/Udsendelser/2009/02/05151040.htm
 
Re: SAS Styremøte 3feb. 2009

SK937 CPH-SEA-CPH lukkes...Det sker til november....
Jeg har oplysningen fra en kilde i LAX, som har den fra en os SAS i SEA
Hilsen
ole
 
Back
Top